تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۰ تير ۱۴۰۳

کدام شرکت‌ها در جهان از نظر تولید نوشیدنی برتر هستند؟

کوکاکولا و پپسی کولا را همگی می‌شناسیم. این دو شرکت، پیشتازان بازار نوشیدنی‌های غیرالکلی و هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف خود هستند.

اقتصاد۲۴-هر شرکتی برای حفظ و رشد موقعیت بازار خود در صنعت نوشیدنی رقابتی باید به استاندارد‌های سلامت مالی و بهداشتی و روند‌های ترجیحی مصرف توجه کند. در این گزارش شرکت‌های برتر جهانی در حوزه نوشیدنی را بیشتر خواهیم شناخت.

پپسی کو

دفتر مرکزی این شرکت سهامی عام که مجموعه متنوعی از تنقلات و نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهد، در پورچیس نیویورک واقع شده است و در بیش از ۲۰۰ کشور فعالیت می‌کند.

درآمد: ۹۱.۴۷ میلیارد دلار (۲۰۲۳)

تعداد کارمندان: حدود ۳۱۸۰۰۰ نفر

حضور قوی و متنوع این شرکت در بازار نوشیدنی‌ها و تنقلات، یکی از نقاط قوت آن است که جریان‌های درآمدی متعادلی را ایجاد می‌‎کند و ریسک را کاهش می‌دهد. تأکید بر تولید محصولات سالم‌تر، از جمله نوشیدنی‌های بدون گاز و تنقلات با ترکیب تغذیه‌ای بهبودیافته. پوتفولیو برند قوی آن شامل برند‌های شناخته‌شده جهانی مانند پپسی، گاتورید، تروپیکانا و کواکر است. البته مدیریت یک مجموعه گسترده و متنوع مانند پپسی‌کو می‌تواند منجر به پیچیدگی‌های عملیاتی و افزایش هزینه‌ها شود. به علاوه وقتی رقابت شدید با کوکاکولا در بخش نوشیدنی و سایر شرکت‌ها در بخش تنقلات به پیچیدگی‌ها اضافه می‌شود.

کوکاکولا

کوکاکولا یک شرکت دولتی پیشرو در تولید نوشیدنی در سطح جهان است و دفتر مرکزی آن در شهر آتلانتا جورجیا در ایالات متحده آمریکا واقع شده است و در بیش از ۲۰۰ کشور فعالیت می‌کند.

درآمد: ۴۶ میلیارد دلار

تعداد کارمندان: حدود ۸۰۰۰۰ نفر

کوکاکولا یکی از شناخته‌شده‌ترین برند‌ها در سطح جهانی است که دارای مجموعه‌ای قوی از نوشیدنی‌ها است. سیستم توزیع گسترده و جهانی آن، در دسترس بودن گسترده محصولات را در بیش از ۲۰۰ کشور تضمین می‌کند. این شرکت همچنین با معرفی مداوم محصولات و تغییرات جدید، از جمله نوشیدنی‌های بدون کالری و کم قند، برای خود فرصت‌های جدید خلق می‌کند.

امروزه افزایش آگاهی مصرف‌کننده و فشار‌های نظارتی بر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر می‌تواند بر فروش تأثیر منفی بگذارد. همچنین وابستگی شدید این شرکت به تولید نوشابه‌های گازدار که با روند کاهشی در مصرف در بازار‌های توسعه‌یافته روبرو هستند، یکی از تهدید‌هایی است که این شرکت با آن روبه‌روست.

نستله واترز

این بخش از نستله که زیر نظر شرکت مادر خود است، بر ساخت بطری‌های آب تمرکز دارد و در کشور‌های مختلف فعالیت می‌کند.

درآمد: بخشی از ۹۳ میلیارد دلار درآمد نستله (۲۰۲۳)

کارمندان: بخشی از حدود ۲۷۵۰۰۰ نفر کارمند نستله

سرمایه‌گذاری قابل توجه در تحقیق و توسعه که منجر به تولید محصولات نوآورانه و نوشیدنی‌های سلامت‌محور می‌شود. حضور جهانی نستله و در دست داشتن بازار تقریباً در هر کشور جهان با شبکه توزیع قوی یکی دیگر از نقاط قوت این شرکت است. البته تولید مشروط به قوانین مختلف در بازار‌های مختلف می‌تواند عملیات را پیچیده و هزینه‌ها را افزایش دهد. سبد محصولات نستله شامل آب بطری، قهوه، چای و نوشیدنی‌های تغذیه‌ای بسیار گسترده و تحسین‌برانگیز است، اما در عین حال مدیریت طیف گسترده‌ای از محصولات در بازار‌های جهانی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز و پرهزینه باشد.


بیشتر بخوانید: شرکت‌های برتر از نظر تولید تنقلات و خوراکی‌ها در جهان کدام‌اند؟


برخی شرکت‌های جهانی دیگر در زمینه تولید و توزیع نوشیدنی، Heineken با درآمد ۲۶ میلیارد دلار، Keurig Dr Pepper با درآمد ۱۱.۶۲ میلیارد دلار، Fomento Económico Mexicano (FEMSA) با درآمد ۲۷.۴ میلیارد دلار، برند‌های Constellation با درآمد ۹ میلیارد دلار و پرنود ریکارد با درآمد ۱۰.۹ میلیارد دلار هستند.

نتیجه‌گیری

کوکاکولا و پپسی کو با گستردگی جهانی و سبد برند‌های قوی بر بازار نوشیدنی‌ها تسلط دارند.

پپسی کو و نستله در توجه به سلامت و نوآوری، با سرمایه‌گذاری قابل توجه در خطوط تولید سالم‌تر، فعال هستند. کوکاکولا همچنین به سمت تولید گزینه‌های سالم‌تر می‌رود، اما همچنان به شدت به تولید نوشابه‌های سنتی وابسته است. در واقع نستله و پپسی از سبد‌های متنوعی سود می‌برند که درآمد‌های آن‌ها را متعادل می‌کند و وابستگی به دسته خاصی از محصولات را کاهش می‌دهد.

کوکاکولا و نستله گسترده‌ترین حضور جهانی را دارند و تقریباً در هر بازاری در دسترس بودن محصول را تضمین می‌کنند. کوکاکولا و پپسی با چالش‌های ناشی از نگرانی‌ها برای سلامتی، حذف قند و کاهش مصرف نوشابه در بازار‌های توسعه‌یافته مواجه هستند. هر شرکتی برای حفظ و رشد موقعیت بازار خود در صنعت نوشیدنی رقابتی باید به روند‌های سلامت، محیط‌های نظارتی و تغییر ترجیحات مصرف‌کننده توجه کند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر