تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر پاکستان

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر/اف سی-۱ ژیائولونگ، یک هواپیمای جنگی تک موتوره، سبک وزن و چند منظوره است که به طور مشترک توسط شرکت صنایع هواپیماسازی چنگدو چین و مجتمع هوانوردی پاکستان پاکستان ساخته شده است.

این هواپیمای متوسط ​​عمدتاً برای پاسخگویی به نیاز‌های نیروی هوایی پاکستان ساخته شده است و جایگزین ناوگان قدیمی کنونی آن شامل هواپیما‌های جنگنده نانچانگ A-۵، چنگدو F-۷P / PG و داسو میراژ III / V خواهد شد.

تاریخچه جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر 

اولین پرواز جی اف-۱۷ در آگوست ۲۰۰۳ تکمیل شد و در مارس ۲۰۰۷ وارد خدمت شد. اسکادران شماره ۲۶ عنکبوت سیاه اولین اسکادران جی اف-۱۷ است که در فوریه ۲۰۱۰ معرفی شد.

جی اف-۱۷ در نمایشگاه هوایی فارنبرو ۲۰۱۰ به نمایش گذاشته شد. دو هواپیما از اسکادران شماره ۲۶ عنکبوت سیاه نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمدند.

طراحی اف سی-۱

چین در ماه می ۲۰۱۱ قراردادی را با پاکستان برای تامین ۵۰ جت تندر اضافی جی اف-۱۷ برای جایگزینی هواپیما‌های جنگنده قدیمی میگ-۲۱ و نورثروپ F-۵ تایگر امضا کرد.

موسسه طراحی هواپیما چنگدو اف سی-۱ را طراحی کرد. بدنه هواپیما یک ساختار نیمه مونوکوک است و عمدتاً از آلیاژ‌های آلومینیوم، فولاد و تیتانیوم ساخته شده است. این هواپیما شامل ورودی‌های هوای جانبی و ورودی‌های مافوق صوت غلاف دیفیوزر تجهیزات الکترونیکی است.

توسعه جی‌اف-۱۷ تاندر 

توسعه جی اف-۱۷ با پیدایش سوپر-۷ در سال ۱۹۸۶ تحت یک پروژه توسعه مشترک ۵۰۰ میلیون دلاری چنگدو-گرومن آغاز شد، اما این پروژه به دلایل مالی و سیاسی لغو شد.

چنگدو توسعه سوپر-۷ را در سال ۱۹۹۱ تحت پروژه فایتر چاینا ادامه داد. پاکستان و چین در سال ۱۹۹۵ یک یادداشت تفاهم برای ساخت این هواپیما امضا کردند. در سال ۱۹۹۸، کشور‌ها یک تعهدنامه امضا کردند و قرارداد در ژوئن ۱۹۹۹ منعقد شد.


بیشتر بخوانید: معرفی جنگنده Su-۳۵ و ویژگی‌های خارق‌العاده آن


برای سرعت بخشیدن به توسعه، طراحی سیستم‌های اویونیک و راداری هواپیما از بدنه هواپیما جدا شد. طراحی اولیه در سال ۲۰۰۱ و ساختار تفصیلی آن در سال ۲۰۰۲ تکمیل شد. بودجه این برنامه توسط شرکت صادرات و واردات هوانوردی چین و پاکستان که هر کدام ۵۰ درصد از سهام را در اختیار دارند، تامین شد.

توسعه اولین نمونه اولیه در سپتامبر ۲۰۰۲ آغاز شد و تولید در می ۲۰۰۳ به پایان رسید. نقص‌های طراحی جی اف-۱۷ پس از اولین پرواز آن در سال ۲۰۰۳ شناسایی شد. پس از یک طراحی مجدد قابل توجه، تولید نمونه چهارم در آوریل ۲۰۰۶ تکمیل شد. نمونه اولیه برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۰۶ پرواز کرد.

مونتاژ‌های فرعی جی اف-۱۷ در ۲۲ ژانویه ۲۰۰۸ در پاکستان آغاز شد و مونتاژ نهایی در ژوئن ۲۰۰۹ آغاز شد. توسعه جی اف-۱۷ بی، یک نسخه جنگی / آموزشی دو سرنشین از جی اف-۱۷، در فوریه ۲۰۱۲ اعلام شد. پاکستان تولید نسخه ارتقا یافته جی اف-۱۷ Block II را در دسامبر ۲۰۱۳ آغاز کرد.

نسخه دو صندلی، جی اف -۱۷ بی، اولین پرواز خود را در آوریل ۲۰۱۷ انجام داد. اولین هواپیما توسط پاکستان در دسامبر ۲۰۱۹ رونمایی شد. اولین نمونه اولیه جی اف-۱۷ Block III اولین پرواز خود را در ژانویه ۲۰۲۰ به پایان رساند.

کابین خلبان جی اف-۱۷

جی اف-۱۷ مجهز به کابین شیشه‌ای و سایبان مخصوص طراحی شده است. کابین خلبان دارای سه نمایشگر چند منظوره، نمایشگر هدآپ، کامپیوتر مدیریت سلاح و ماموریت ۳۲ بیتی و HOTAS است.

یک پنل کنترل جلویی بین MFD و  نمایشگر هدآپ تعبیه شده است.  نمایشگر هدآپ چینی برای غلبه بر خطای fog-up که اغلب در مناطق مرطوب، نیمه گرمسیری و استوایی رخ می‌دهد، طراحی و توسعه یافته است. یک سایبان اکریلیک کابین خلبان هواپیما را می‌پوشاند و دید همه جانبه واضحی را فراهم می‌کند.

اویونیک جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر 

مجموعه اویونیک شامل یک سیستم ابزار دقیق پرواز، سیستم کنترل پرواز، سیستم نظارت بر سلامت، تجهیزات تست خودکار، رادیو‌های ارتباطی UHF/VHF، لینک‌های داده سیپاتیکو، سیستم ناوبری اینرسی و یک فرستنده شناسایی دوست یا دشمن است.

تسلیحات جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر 

جی اف-۱۷ / اف سی-۱ مجهز به توپ ۲۳ میلی متری دو لول GSh-۲۳ یا توپ دو لول ۳۰ میلی متری GSh-۳۰ است. این هواپیما دارای هفت نقطه سخت است که چهار نقطه در زیر بال ها، یکی در زیر بدنه و دو نقطه بر روی نوک بال‌ها قرار دارد. جی اف-۱۷ / اف سی-۱ می‌تواند تا ۳۷۰۰ کیلوگرم بار حمل کند.

این هواپیما مجهز به موشک هوا به هوای میان برد رادار PL-۱۲ یا SD-۱۰، بمب‌های هدایت نشده، بمب‌های هدایت شونده ماهواره ای، بمب‌های گرانشی، موشک‌های ضد کشتی، موشک‌های ضد تشعشع، پرتاب کننده‌های موشک و یک غلاف تعیین کننده لیزری است.

جی اف-۱۷ / اف سی-۱ به موشک‌های هوا به هوای کوتاه برد AIM-۹L / M، PL-۵E، PL-۹C در نقاط سخت نوک بال خود مجهز شده است.

رادار‌های جی اف-۱۷

 جی اف-۱۷ها مجهز به رادار NRIET KLJ-۷ هستند. رادار KLJ-۷ می‌تواند ده هدف واقع در خارج از برد بصری را از طریق حالت مسیر در حالی که در حالت اسکن قرار دارد، ردیابی کند.

رادار پالس داپلر گالیلیو اویونیک گریفو S-۷ ایتالیایی جایگزین رادار KLJ-۷ در هواپیمای جی اف-۱۷ نیروی هوایی پاکستان خواهد شد. این رادار می‌تواند در ۲۵ حالت کار به مدت ۲۰۰ ساعت به طور مداوم کار کند.

ارابه فرود جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر 

یک ارابه فرود از نوع سه چرخه جمع شونده در جی اف-۱۷ تعبیه شده است. یک چرخ دماغه قابل هدایت در زیر کابین خلبان بین ورودی‌های هوا قرار دارد، در حالی که دو چرخ اصلی در زیر بخش بدنه بین بال‌ها وصل شده‌اند. همچنین دارای ترمز‌های هیدرولیک است که شامل یک سیستم ضد لغزش خودکار است.

موتور جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر 

جی اف-۱۷ / اف سی-۱ از یک موتور توربوفن کلیموف RD-۹۳ نیرو می‌گیرد. هر موتور می‌تواند حداکثر ۴۹.۴ کیلو نیوتن رانش خشک تولید کند و رانش پس از سوز آن ۸۴.۴ کیلو نیوتن است.

یک موتور توربوفن پیشرفته WS-۱۳ در حال حاضر توسط شرکت  آیروموتور لی یانگ برای جایگزینی کلیموف RD-۹۳ در حال توسعه است. پیش بینی می‌شود نیروی خروجی ۸۰ کیلو نیوتن تا ۸۶.۳۶ کیلو نیوتن با طول عمر ۲۲۰۰ ساعت تولید کند.

قابلیت جی اف-۱۷

جی اف-۱۷ تاندر/اف سی-۱ می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۹۰۹ کیلومتر در ساعت پرواز کند. برد و سقف خدمات این هواپیما به ترتیب ۲۰۳۷ کیلومتر و ۱۵۲۴۰ متر است. شعاع عملیاتی آن ۱۳۵۲ کیلومتر است. وزن این هواپیما حدود ۶۴۱۱ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن ۱۲۴۷۴ کیلوگرم است.

مشخصات فنی کلی جی اف-۱۷

نوع: هواپیمای جنگی چند منظوره

کشورها: چین و پاکستان

خدمه: یک

اولین پرواز: آگوست 2003

معرفی: مارس 2007

ارسال نظر