تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۳
بورس در نقطه عطف؟

پایان بلاتکلیفی بورس با انتخاب سکاندار پاستور

معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، با سبزپوشی دو نماگر اصلی بازار خاتمه پیدا کرد. دماسنج اصلی بورس تهران هفته گذشته برخلاف هفته منتهی به ۶ تیر افزایش ارتفاع کم‌جانی را به ثبت رساند و حدود ۰.۷۴درصد سبزپوش بود و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه موفق به فتح قله ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی شد و درنهایت در قله ۲میلیون و ۱۰۰هزار و ۶۷۰واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۶ تیرماه مثبت ۲.۷۷درصد رشد هفتگی را به ثبت رسانده بود.

اقتصاد۲۴-  نماگر هموزن که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با رشد هفتگی نماگر اصلی بازار سهام با صعود ۰.۲۷درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۶۷۵هزار و ۴۲واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۱.۱۳درصد افت هفتگی را ثبت کرده است. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۶۷درصد سرخ‌پوش بود و در نهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع ۲۲هزار و ۱۵۴واحدی به پایان رساند. در هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه، که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۲هزار و ۲۰۱میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود یک‌هزار و ۵۶۹میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است.

هفته گذشته با به دوره دوم کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری و راهیابی دو نامزد به دوره دوم انتخابات، سردرگمی بازار‌های مالی یک هفته دیگر تمدید شد. در این میان بازار سرمایه روز‌های ابتدایی هفته را چندان مساعد آغاز نکرد و اخبار ضدونقیض گوناگون روندی هیجانی به بازار بخشید. با نزدیک شدن به اواسط هفته و پخش واپسین مناظرات این دوره از انتخابات، مجددا دو رویکرد و برنامه متفاوت نسبت به بازار سرمایه از سوی نامزد‌ها بررسی شد. در نهایت بازار روز چهارشنبه با رشد کم‌غلظت هفته را به پایان رساند. در شرایط فعلی بازار در مسیر روند خود با موانع زیادی مواجه است و از رئیس جدید دولت انتظار می‌رود با برنامه‌های مشخص و سیاست‌های مدون مسیر پرچالش بازار را برای سرمایه‌گذاری هموار کند و بستر بورس را برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی دگرگون سازد.


بیشتر بخوانید: بلاتکلیفی ادامه‌دار بورس تا روز انتخابات


پایان سردرگمی

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه، روند هفته گذشته بازار را این گونه ارزیابی کرد: هفته گذشته بازار تحت‌تاثیر اخبار انتخاباتی روز‌های نوسانی را به ثبت رساند، به طوری که بازار به صحبت‌های نامزد‌ها در آخرین مناظرات انتخاباتی وزن زیادی می‌داد و افت‌وخیز‌های هیجانی از خود متبادر ساخت. با این وجود ابهامات و سرگردانی بازار در مقطع فعلی از دو دیدگاه متفاوت نامزد‌های به دوره دوم راه‌یافته ریاست‌جمهوری نشات می‌گیرد. از این رو به نظر می‌رسد هفته آینده با مشخص شدن رئیس دولت چهاردهم و مستقر شدن تیم اقتصادی وی، تصویر روشن‌تری از دورنمای اقتصاد به دست خواهد آمد. این کارشناس بازار سرمایه نسبت به افزایش محدود دلار نیما در روز‌های گذشته گفت: رشد نرخ دلار نیما در هفته‌های گذشته چندان قابل توجه و پرفشار نبوده است، به طوری که به نظر می‌رسد این نرخ تا پایان سال به محدوده‌های ۴۸هزار تومان افزایش پیدا کند. در این صورت باید اظهار کرد رشد این نرخ به اندازه‌ای آرام و تدریجی خواهد بود که تاثیر رشد نیما در صورت‌های مالی آن‌طور که باید و شاید بروز پیدا نخواهد کرد.


نکته دیگر این است که هزینه‌های تحمیل‌شده به شرکت‌ها در ماه‌های گذشته تا حدودی با دلار بازار آزاد محاسبه شده که بدین ترتیب رشد‌های محدود دلار نیما نمی‌تواند هزینه‌های محاسبه‌شده با دلار بازار آزاد را به خوبی پوشش دهد؛ بنابراین با نرخ‌های فعلی و رشد‌های محدود نمی‌توان تابلوی معاملاتی چندان سبزپوشی برای بازار سرمایه متصور بود. این کارشناس بازار افزود: باید اظهار کرد نرخ بهره اوراق اخزا در اغلب موارد حدود ۲درصد از معادل نرخ سود بانکی، بهره بیشتری به متقاضیان ارائه می‌دهد. براساس سیاست اخیر بانک مرکزی، بانک‌ها میانگین نرخی که به پول‌های درشت اختصاص می‌دهند از ۳۰ درصد به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است. از طرفی میانگین YTM نرخ اخزا به حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد نزول نرخ‌های کنونی مستلزم افزایش به‌کارگیری سیاست‌های انبساطی یا افزایش تقاضا در نرخ‌های کنونی است. با شرایط کنونی باید منتظر ماند و دید سیاست‌ها و برنامه‌های تیم اقتصادی رئیس‌جمهور آینده در خصوص مدیریت انتشار چنین اوراقی چه خواهد بود. این کارشناس بازار در پایان افزود: به نظر می‌رسد با انتخاب سکاندار بعدی قوه مجریه بازار‌های مالی به ویژه بازار سرمایه از بلاتکلیفی چند‌ماهه رها شوند و ماه‌های آینده روند مشخص‌تری را دنبال کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر