تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۱۶ تير ۱۴۰۳

لانینا در راه ایران است؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ۳۸ درصد تجربه لانینا تا آخر مرداد در کشورمان خبر داد.

اقتصاد۲۴- صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اظهار کرد: «ان‌سو» یا نوسان جنوبگان دورپیوندی است که فاز‌های «ال‌نینو» و «لانینا» دارد و خنثی دارد. نوسان جنوبگان پدیده‌ای است که روی خط استوا در مناطق حاره روی اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد.

وی افزود: زمانی که آب اقیانوس در کنار قاره آمریکا گرم‌تر از میانگین بلندمدت باشد ال نینو رخ می‌دهد. در طرف دیگر اقیانوس یعنی شمال استرالیا و اندونزی اگر دریا خنک‌تر از میانگین بلندمدت می‌شود، لانینا اتفاق می‌افتد. اگر آب اقیانوس آرام در کنار قاره آمریکا خنک‌تر از وضعیت نرمال باشد، حالت لانینا و زمانی که آب در شمال استرالیا و اندونزی گرم‌تر از حالت نرمال باشدف ال‌نینو رخ می‌دهد.

ضیاییان تاکید کرد: نوسان جنوبگان در دو سوی خود یعنی در قاره آمریکا، استرالیا، اندونزی و چین تاثیرات زیادی روی دما و بارش می‌گذارد، ولی روی ایران تاثیر کمتری دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه این دورپیوند در حال حاضر به‌شدت از «ال‌نینو» به سمت لانینا در حال گذر است، اظهار کرد: برای نوسان جنوبگان در ایران تا انتهای مرداد حدود ۶۰ درصد احتمال قرارگیری در حالت خنثی، حدود ۳۸ درصد احتمال رسیدن به لانینا و احتمال خیلی کم باقی ماندن در فاز ال‌نینو پیش‌بینی می‌شود.


بیشتر بخوانید:جولان تغییرات اقلیمی در هند؛ آمار مشکوک فوتی‌ها


ضیاییان در پایان با اشاره به اینکه علاوه بر نوسان جنوبگان دورپیوند‌های دیگری مانند AO، NAO، MJO و دو قطبی اقیانوس هند بر وضعیت جوی ایران اثرگذار هستند، تصریح کرد: دربهترین شرایط ۶۰ درصد مواقع زمانی که لانینا حاکم باشد، فصل پاییز در ایران دیرتر آغاز می‌شود و احتمال اینکه سال خشکی داشته باشیم، افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر