تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۹ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می دهد؛

معرفی موشک ضدکشتی Tsyrkon

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک ضدکشتی Tsyrkonخواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: Tsyrkon ۳M۲۲ (زیرکون) یک موشک ضد کشتی مافوق صوت جدید روسیه است که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است. این موشک در غرب با نام SS-N-۳۳ شناخته می‌شود.

توسعه موشک Tsyrkon

اولین آزمایش‌های شناخته شده این موشک در سال ۲۰۱۶ انجام شد. در سال ۲۰۱۷ گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش Tsyrkon بر روی سکو‌های دریایی منتشر شد. این موشک مافوق صوت جدید در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی معرفی شد. Tsyrkon اولین بار در سال ۲۰۲۰ با موفقیت آزمایش شد. در سال ۲۰۲۱ تعدادی پرتاب موفقیت آمیز این موشک انجام شد.

در سال ۲۰۲۲ اعلام شد که آزمایش این موشک به پایان رسیده و باید تا پایان سال به صورت عملیاتی بر روی یک ناوچه جدید در ناوگان شمال مستقر شود. در همان سال ارتش روسیه ده‌ها فروند از این موشک‌ها را سفارش داد. طبق برنامه ریزی انجام شده تحویل در سال ۲۰۲۳ تکمیل شد.

قابلیت موشک Tsyrkon

Tsyrkon برای درگیری با کشتی‌های سطحی، گروه‌های جنگی حامل و همچنین اهداف مستقر در زمین طراحی شده بود. سکو‌های پرتاب اولیه این موشک، کشتی‌های سطحی و زیردریایی‌ها هستند. این موشک را می‌توان از همان کانتینر‌هایی پرتاب کرد که موشک‌های کروز P-۸۰۰ روسی پرتاب می‌شود.

این موشک بر روی ناو‌های محافظ  کلاس گروشکوف  و سایر کشتی‌های جنگی مستقر است. در حال حاضر موشک‌های ضد کشتی Tsyrkon بر روی رزمناو جنگی محافظ  کلاس گروشکوف و زیردریایی‌های مدرن کلاس اسکار II نصب می‌شوند. این موشک مافوق صوت جدید جایگزین موشک‌های ضد کشتی P-۷۰۰ گرانیت (نام غربی SS-N-۱۹ یا شیپورک) می‌شود.


بیشتر بخوانید: معرفی تانک کرار، رقیب ایرانی تانک آمریکایی آبرامز


موشک جدید بسیار کوچکتر و سبکتر از P-۷۰۰ گرانیت است. با قضاوت بر اساس اندازه آن، دو یا حتی سه موشک Tsyrkon را می‌توان برای هر موشک P-۷۰۰ گرانیت حمل کرد. این امکان حمل موشک‌های بیشتری را فراهم می‌کند. این موشک مافوق صوت جدید می‌تواند به راحتی برای سایر سکو‌های پرتاب زمینی و حتی هوایی سازگار شود. در سال ۲۰۱۹ گزارش شد که یک سیستم زمینی با موشک‌های Tsyrkon در حال توسعه است.

Tsyrkon می تواند علیه کشتی های جنگی و همچنین اهداف سطحی استفاده شود. این موشک در سال 2020 برد بیش از 500 کیلومتر را نشان داد. در سال 2021 این موشک به هدفی در برد 350 کیلومتر اصابت کرد و به سرعت 7 ماخ (8643 کیلومتر در ساعت) رسید. در سال 2021 موشک Tsyrkon با موفقیت از یک زیردریایی در موقعیت سطحی (روی آب) پرتاب شد. روس‌ها گزارش دادند که در اواخر همان روز موشک را با موفقیت از همان زیردریایی در موقعیت زیر آب پرتاب کردند.

برخی منابع نشان می دهند که این موشک بسته به نوع هدف ممکن است بردی تا 600 یا 1000 کیلومتر داشته باشد و با سرعت 8 ماخ (9878 کیلومتر در ساعت) حرکت کند. این موشک یکی از سریع ترین موشک های کروز در جهان است. علاوه بر این این موشک قابلیت مانور دادن دارد که این ویژگی، رهگیری آن را برای سیستم های دفاع هوایی دشوار می کند.

Tsyrkon می تواند 300-400 کیلوگرم کلاهک هسته ای معمولی یا کم بازده حمل کند. این موشک از سیستم ناوبری اینرسیال به احتمال زیاد با آپدیت گلوناس استفاده می کند. در مرحله ترمینال از هدایت مادون قرمز استفاده می کند. این موشک در حین پرواز قابل اصلاح است.

انواع Tsyrkon

BRAHMOS II یک نسخه صادراتی است. برنامه ریزی شده است که موشک جدید به سرعت 7 ماخ (8643 کیلومتر در ساعت) برسد. برد این موشک 290 تا 300 کیلومتر خواهد بود.

مشخصات فنی کلی Tsyrkon

نوع: موشک ضدکشتی
سازنده: روسیه
ورود به خدمت: ۲۰۲۲
طول موشک: ۸ تا ۱۰ متر
قطر موشک: ۰.۷ متر
وزن موشک: ۳۰۰۰ کیلوگرم
وزن کلاهک: ۳۰۰ - ۴۰۰ کیلوگرم
نوع کلاهک: متعارف / هسته‌ای
برد آتش: بیش از ۵۰۰ کیلومتر

ارسال نظر