تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۱۹ تير ۱۴۰۳
بازار در انتظار کابینه پزشکیان

پیش بینی بورس امروز ۱۹ تیر ۱۴۰۳

اظهارات علی طیب‌نیا در میان اهالی بازار سرمایه با استقبال مواجه شد که می‌توان آن را سیگنال مثبت تلقی کرد. اما سیگنال اصلی روند تشکیل کابینه و ترکیب تیم اقتصادی دولت چهاردهم خواهد بود.


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‎‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران اندکی ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه شنبه ۱۹ تیر- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل ۵ هزار و ۱۳۴ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن ۸۰۴ واحد رشد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۶۲ واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش هزار و ۷۱ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری سایپا (وساپا)، شرکت داروسازی کوثر (دکوثر) و شرکت گروه دارویی برکت (برکت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان (کرومیت)، شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) و شرکت آلومتک (فالوم) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های ثشرق (شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق)، ثامان (شرکت سامان گستر اصفهان) و شدوص (شرکت دوده صنعتی پارس) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ. س. پ)، شرکت پتروشیمی تندگویان (شگویا) و شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


بیشتر بخوانید:  انتظاری که بورس از پزشکیان دارد


عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، ۵۷ نماد صف خرید داشتند و ۷۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۲۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۹ درصدی به ۲۲۱ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

روز دوشنبه شاخص بورس تعدیل شد و ۵ هزار واحد پایین آمد، اما شاخص هم وزن سبزپوش ماند. نماد‌های فولاد، وبملت و حکشتی بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. از سوی دیگر نماد‌های نوری، فارس و بفجر اثر افزایشی داشتند.

همچنین برای دومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. نماد‌های فولاد، وبملت، شستا، خساپا و حفارس بیشترین خروج سرمایه را داشتند. روز دوشنبه ۳۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

با این حال دیروز تقاضا بر عرضه غلبه داشت و ارزش صف‌های خرید و سرانه خرید هر کد حقیقی بیشتر بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد شاخص با تعدیل مواجه شده است. بازار برای تعیین مسیر خود به دولتمردان جدید توجه دارد. هفته گذشته علی طیب‌نیا مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان در اظهار نظری گفته «رونق بازار اولیه و افزایش سهم آن در تامین مالی کشور مشروط به این است که بازار ثانویه رونق داشته باشد.» او تأکید کرده که «برنامه ما این است که تمام موانع رونق بازار ثانویه و بازار اولیه را مرتفع کنیم. بازار سرمایه یعنی بازار آزاد. یعنی بازاری که اجازه بدهیم عرضه و تقاضا بدون مداخله مستقیم دولت، قیمت انواع دارایی‌ها را مشخص کند.»

این اظهارات در میان اهالی بازار سرمایه با استقبال مواجه شد که می‌توان آن را سیگنال مثبت تلقی کرد. اما سیگنال اصلی روند تشکیل کابینه و ترکیب تیم اقتصادی دولت چهاردهم خواهد بود.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر