تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۹ تير ۱۴۰۳
سقف ۲.۳ میلیونی در دسترس است؟

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس در تیرماه ۱۴۰۳

شاخص کل محدوده مقاومتی مهم خود را شکسته و در حال حاضر بالاتر از آن قرار دارد. تکنیکالیست‌ها معتقدند پس از سپری شدن فاز تثبیت، نماگر اصلی بازار پتانسیل رشد تا سقف دو میلیون و ۳۲۰ هزار واحد را دارد.


اقتصاد۲۴- پس از مشخص شدن رئیس دولت چهاردهم، بازار سهام با هیجان مثبت از ابتدای هفته شروع به کار کرد. پس از گذشت دو روز، اما به نظر می‌رسد هیجان اولیه فروکش کرده و بازار با مطالبات جدی مواجه است.

کارشناسان انتظار داشتند هیجان رئیس‌جمهوری جدید، بیشتر از این در بازار جریان یابد. در حال حاضر نرخ خوراک، برق صنایع، بهره مالکانه، عوارض صادرات و بورس کالا دغدغه‌های عمقی سهامداران به شمار می‌روند.

پس از ریزش تندوتیز نماگر‌های سهامی در نیمه اردیبهشت سال پیش، در پایان مرداد ۱۴۰۲، با ثبت کف یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحدی، نقطه عطف شاخص کل شکل گرفت.


بیشتر بخوانید: پایان بلاتکلیفی بورس با انتخاب سکاندار پاستور


با چرخش نمودار نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، روند نزولی آن به پایان رسید و استارت یک روند صعودی با شیب آرام رقم خورد. با توجه به سقف و کف‌های ساخته‌شده در این روند، می‌توان یک کانال صعودی ترسیم کرد.

در سوی دیگر و از دیدگاه استاتیک، محدوده دو میلیون و ۱۹۶ تا دو میلیون و ۲۱۱ هزار واحدی، محدوده حیاتی فعلی است که سرنوشت بازار به رفتار شاخص در مواجهه با آن وابسته است.

رشد چشمگیر شاخص در دو روز ابتدایی هفته، نماگر اصلی را بالاتر این محدوده استاتیک قرار داد. در حال حاضر به نظر می‌رسد شاخص در فاز تثبیت بالاتر از این محدوده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد فاصله بین دو میلیون و ۱۹۶ هزار تا دو میلیون و ۲۱۱ هزار واحد، به حمایت مهمی برای این نماگر تبدیل شده است. به‌ویژه که میانه کانال صعودی ترسیم‌شده با این محدوده مطابق شده است.

در صورت وقوع این سناریو، سقف دو میلیون و ۳۱۵ هزار واحدی را در بازه میان‌مدتی می‌توان برای شاخص کل متصور بود.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر