تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۱ تير ۱۴۰۳

چه کسانی می توانند واکسن تب دنگی بزنند؟

وزیر بهداشت: «این بیماری ممکن است دیر یا زود اپیدمی ‌شود».

اقتصاد۲۴-طلعت مختاری، ویروس‌شناس طی اظهاراتی گفت: اغلب این بیماری بدون علامت است، اما می‌تواند با تب و سردرد و حتی دانه‌های جلدی و خونریزی همراه باشد. واکسن این بیماری وجود دارد، اما به دلیل محدود بودن به افرادی می‌زنند که یک بار به این بیماری دچار شده باشند.

وی افزود: این بیماری از طریق تنفس منتقل نمی‌شود. اگر فرد مبتلا در مراحل اولیه بیماری باشد به این معنی که ویروس در جریان خون او باشد، در اثر گزش بندپا از خون بیمار ویروس تکثیر می‌شود و به فرد دیگر منتقل می‌شود.

ریس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکنون تنها یک مورد فوت براثر این بیماری داشتیم که مربوط به خانمی بالای ۸۰ سال بوده که در امارات مبتلا و به کشور بازگشته بود.

او ادامه داد: درمان این بیماری پیچیده نیست و می‌توان با مصرف مایعات و استامینوفن آن را کنترل و درمان کرد. اما آنچه اصلا نباید در دوره این بیماری مصرف کرد؛ ژلوفن، بروفن و آسپرین است.

وی گفت: مصرف مایعات دارای اهمیت است و با سرم درمانی می‌توان شدت علائم را کاهش داد، احتمال مرگ‌ومیر در این بیماری تنها یک درصد است.


بیشتر بخوانید:تب دنگی چند روز طول می‌کشد؟+ عکس


عرشی، ربیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، اظهار کرد: نوبت اول ابتلا به این بیماری خفیف‌تر است، اما در موارد ابتلای مجدد، بیماری مهلک‌تری ایجاد می‌کند که خطر جانی دارد.

او افزود: ۲ واکسن برای این بیماری دارای تاییدیه وزارت بهداشت هستند، اما تعداد این واکسن‌ها محدود است و تنها به افرادی تزریق می‌شود که یک بار این بیماری را گرفته باشند. همچنین تزریق واکسن تب دنگی بیشتر به افراد ۶ تا ۱۶ ساله توصیه می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر