تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۱ تير ۱۴۰۳
ادعای یک استاد دانشگاه:

ایران با ادامه دست‌فرمان ۳ سال گذشته به یک صادرکننده برق تبدیل می‌شود

یک استاد دانشگاه گفت: تامین برق در اوج‌بار ۷۷ هزار مگاواتی یک هنر است و تداوم دست‌فرمان ۳ سال گذشته ایران را به یک صادرکننده برق تبدیل می‌کند.

اقتصاد ۲۴- سید دانیال آل‌هاشم، استاد دانشگاه با اشاره به شرایط تامین برق کشور گفت: میزان اوج‌بار به ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات رسیده که یک نصاب بی‌سابقه است. شاهد هستیم که با گرمای کمتر از ایران چگونه شبکه برق کشور‌های عربی یکی یکی فرو می‌پاشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نزدیک به ۴۰ هزار مگاوات از این مصرف فقط برای وسایل سرمایشی است، امروز دمای خنک خانه در گرمای تابستان یک حق برای مردم ایران تداعی می‌شود، در حالیکه در توسعه یافته‌ترین کشور‌ها قطعی برق یک امر مرسوم است.

وی افزود: در تمام کشور‌های توسعه‌یافته، نصب تجهیزات ژنراتور برق برای خانه‌ها استاندارد اجباری است و علت آن طبیعی بودن قطعی برق است.

آل‌هاشم گفت: باید از برق بدانید تا متوجه شوید پایداری شبکه و فرکانس آن هم در این گرما و اوج بار ثبت شده چقدر دشوار است.


بیشتر بخوانید:  ناترازی انرژی، ابرچالش پیش روی دولت آینده


وی تاکید کرد: مطابق پایش‌های دانشگاهی در این مدت شبکه برق پایدار بوده و نارسایی‌ها هم به دلیل حادثه بوده که طبیعی است.

آل‌هاشم گفت: برخی کارشناسان تفاوت مگاوات و‌مگاوات ساعت را نمی‌دانند، کاهش ناترازی برق از ۲۴ درصد نیاز به ۱۲ درصد نیاز آن‌هم طی سه سال یک شاهکار فنی و مهندسی است.

این استاد دانشگاه گفت: عمق ناترازی برق نصف شده و تداوم این دست فرمان ایران را به یک صادرکننده برق در پایان برنامه هفتم تبدیل می‌کند.

آل‌هاشم گفت: ۲۳ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت است که بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، دولت چهاردهم باید ساخت آن‌ها را مشابه سه سال گذشته پیگیری کند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر