تاریخ انتشار: ۰۳:۲۳ - ۲۳ تير ۱۴۰۳

چند توصیه مهم برای جلوگیری از موخوره

شکاف مو یا دو شاخه شدن آن مشکل رایجی است، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید موهایتان را سالم نگه دارید و از ایجاد موخوره جلوگیری کنید.

اقتصاد۲۴- تغذیه مناسب مو با حالت دادن و کاهش گرما، همراه با سایر روش‌ها، می‌تواند به جلوگیری از دو شاخه شدن و ایجاد موخوره در انتهای مو کمک کند. تصور رایج بر این است که موخوره بیشتر برای مو‌های زن‌ها پیش می‌آید، اما این عارضه ربطی به جنسیت نداشته و زیاد پیش می‌آید که شاهد موخوره در مردان هم باشیم.

اگرچه مو‌های شما قوی است، اما می‌تواند در برابر آسیب‌های ناشی از ساییدگی و پارگی روزانه آسیب پذیر باشد. انتهای مو‌های شما، که قدیمی‌ترین قسمت ساقه مو نیز هستند، می‌توانند ضعیف شده و لایه محافظ خود را از دست بدهند. این اتفاق می‌تواند باعث شکافتن مو‌ها شود و قشر داخلی را در معرض دید قرار دهد به این وضعیت موخوره می‌گویند.

عوامل متعددی می‌تواند در دو شاخه شدن انتهای مو‌ها نقش داشته باشد. برخی از رایج‌ترین عبارتند از:

پردازش شیمیایی، مانند پرم (فر شش‌ماهه) و رنگ آمیزی
عملیات حرارتی
مو‌های خود را به شدت شانه کنید یا برس بزنید
شکاف مو یا دو شاخه شدن آن مشکل رایجی است، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید موهایتان را سالم نگه دارید و از ایجاد موخوره جلوگیری کنید. بیایید ببینیم چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید.

مراقبت از مو‌ها

مو‌های خیس آسیب پذیر هستند، بنابراین مهم است که پس از شامپو کردن و حالت دادن به مو‌های خود به آرامی از آن‌ها مراقبت کنید. برخی از افراد عادت دارند مو‌های خود را با حوله خشک کنند، اما این می‌تواند به آن آسیب برساند. مالش مکرر می‌تواند باعث شکستگی مو شود. همچنین می‌تواند به کوتیکول‌های موی شما آسیب برساند و منجر به شکافتن (دو شاخه شدن) انتهای مو یا وز مو شود. به جای اینکه مو‌های خود را خشک کنید، آن‌ها را با حوله خشک کنید تا از شکستگی و آسیب جلوگیری کنید.

موهایتان را باز کنید

شانه کردن یا برس زدن مو‌های درهم، چه خیس و چه خشک، دشوار است؛ بنابراین همیشه قبل از خشک کردن، برس زدن یا حالت دادن، مو‌های خود را باز کنید. آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از شانه دندانه پهن را توصیه می‌کند. دندان پهن‌تر به شانه اجازه می‌دهد تا بدون آسیب رساندن به انتهای مو یا ایجاد شکستگی روی مو‌های شما سر بخورد.

مو‌های خود را مرطوب نگهدارید

مرطوب نگه داشتن مو‌ها نیز کلیدی برای جلوگیری از شکاف انتهایی است. خشکی می‌تواند باعث ضعیف شدن مو‌ها به خصوص در نوک مو‌ها شود و باعث آسیب و شکاف مو‌ها شود. برای افزایش رطوبت مو‌های خود، از ماسک موی هفتگی استفاده کنید. ماسک مو یک درمان حالت دهنده عمیق است که می‌تواند مو‌های شما را مرطوب کرده و حالت وز و خشکی مو را کاهش دهد. ماسک همچنین می‌تواند خطر آسیب مو را کاهش دهد و در نتیجه مو‌هایی نرم‌تر و درخشان‌تر داشته باشید. محصولات موجود در ماسک مو معمولا غلیظ‌تر از محصولاتی هستند که در یک نرم‌کننده فوری پیدا می‌کنید. همچنین، ماسک برای مدت طولانی تری از ۲۰ دقیقه تا چند ساعت یا حتی یک شب روی مو‌های شما باقی می‌ماند.‌


بیشتر بخوانید: راز نگهداری و سلامت مو‌های نازک و کم پشت


می‌توانید یک ماسک موی آماده بخرید یا خودتان با استفاده از موادی مانند:

روغن نارگیل
آلوئه ورا
عسل
روغن زیتون
موز

حرارت را کم کنید

استفاده از دستگاه‌هایی نظیر سشوار روی موهایتان، به خصوص به صورت روزانه، می‌تواند آن را خشک کرده و ساختار پروتئین‌های مو را تغییر دهد. در صورت امکان، اجازه دهید موهایتان پس از شستن در هوا خشک شود و سپس بدون استفاده از اتوی مو یا سشوار، موهایتان را حالت دهید. اگر نیاز به استفاده از وسایل گرمکن دارید، سعی کنید تنظیم حرارت را کم کنید. همچنین می‌توانید قبل از سشوار کردن یا حالت دادن به مو از یک محصول محافظ از حرارت استفاده کنید تا از آسیب حرارتی به مو جلوگیری کنید.

از برس زدن زیاد خودداری کنید

مو‌های شما نیازی به ۱۰۰ بار برس زدن در روز ندارد. این یک افسانه است. در واقع، برس زدن بیش از حد مو‌ها می‌تواند باعث آسیب شود، از جمله شکستگی و دو شاخه شدن انتهای مو. درعوض، فقط موهایتان را برس بزنید تا مرتب به نظر برسند. هنگام برس زدن یا شانه کردن مو‌های خود از کشیدن مو‌ها خودداری کنید و در صورت نیاز به خلاص شدن از شر گره‌های مو، از یک محصول بازکننده استفاده کنید.

روی روبالشی ابریشمی بخوابید

محافظت از مو‌های شما در شب نیز می‌تواند از شکاف مو‌ها جلوگیری کند. به جای خوابیدن روی روبالشی نخی، برای کاهش اصطکاک روی روبالشی ابریشمی یا ساتن بخوابید. خوابیدن روی روبالشی ابریشمی یا ساتن به موهایتان اجازه می‌دهد تا اصطکاک کمتری داشته باشند. داشتن اصطکاک کمتر بین روبالشی و مو‌های شما ممکن است به جلوگیری از آسیب و شکستگی مو کمک کند. یکی دیگر از گزینه‌ها این است که برای محافظت از مو‌های خود در شب از روسری ابریشمی استفاده کنید.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر