تاریخ انتشار: ۰۶:۵۷ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
سیگنال بازگشت عقلانیت به قوه مجریه

پیش بینی بورس امروز ۲۳ تیر ۱۴۰۳

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه می‌روند که روز چهار‌شنبه شاخص کل بورس تهران برای سومین روز متوالی ریزش کرد.

اقتصاد۲۴- برای پیش بینی بورس امروز –شنبه ۲۳ تیر- به روند بازار سهام در روز چهار‌شنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل افت ۷ هزار و ۸۱۰ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن ۲ هزار و ۷۹۴ واحد پایین آمد. شاخص کل فرابورس ۲۱۶ واحد افت کرد و شاخص هم وزن فرابورس هزار و ۱۸۶ واحد کاهش پیدا کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت تولید محور خودرو (خمحور)، شرکت ایران مرینوس (نمرینو) و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدکو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا)، شرکت صنعتی دوده فام (شصدف) و شرکت مجتمع صنعتی آرتا ویل تایر (پارتا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های مداران (شرکت داده پردازی ایران)، ثنوسا (شرکت نوسازی و ساختمان تهران) و آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) و شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، ۵۰ نماد صف خرید داشتند و ۹۱ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۴۵ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش ۱۷ درصدی به ۱۸۵ میلیارد تومان رسید.


بیشتر بخوانید:کاهش خروج سرمایه از بورس در دوران پساانتخابات + نمودار


در هفته گذشته پس از رشد چشمگیر شاخص در روز‌های شنبه و یکشنبه، شاخص کل در سه روز بعدی ریزش کرد. هرچند رشد شاخص در دو روز ابتدایی بسیار بیشتر از ریزش روز‌های بعدی بود. اما خروج پول حقیقی در ۴ روز متوالی نشان داد بازار به سرعت به سمت تعدیل حرکت کرده است.

در سه روز ابتدایی ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد، اما دو روز بعدی را در محدوده ۳ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت.

چهارشنبه شاخص با پیشرانی نماد‌های فولاد، شپنا، کچاد، فارس، خودرو و شستا بیش از ۷ هزار واحد پایین آمد.

همچنین روز چهارشنبه برای چهارمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی به بازار بودیم که رقم آن ۴۱۰ میلیارد تومان بود. نماد شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و پس از شستا، نماد‌های خساپا، فولاد، وبملت و خوردو در رتبه‌های بعدی بودند. در مقابل نماد‌های کرومیت، پارسیان، کقزوی، شفام و ورازی بیشترین ورود سرمایه حقیقی را ثبت کردند.

ناظران معتقدند انتظارات در بازار نسبت به دولت چهاردهم مثبت است و بسیاری در انتظار شکل گیری کابینه مسعود پزشکیان و رونمایی از تیم اقتصادی او هستند. اما مشکل کمبود برق در هفته گذشته از عوامل ریزش بازار بود. کمبود انرژی نشان داد مشکلات ساختاری اقتصاد ایران جدی است و دولت چهاردهم با چالش‌های مهمی روبه‌روست. اما برای فعالان اقتصادی جهت‌گیری‌‎ها و رویکرد‌های دولت نیز بسیار مهم است. همگان به یاد دارند که سال گذشته در حالی که بورس در فرودین و دو هفته ابتدایی اردیبهشت رونق گرفته بود و در حال صعود بود به یک باره از روز ۱۷ اردیبهشت ماه ریزش کرد. ریزشی که علت آن از چشم سهامداران خرد پنهان بود، اما در خرداد ماه تصویر بخشنامه معاون اول رییس جمهور –محمد مخبر- افشا شد که تاریخ آن ۱۷ اردیبهشت بود و حاکی از تغییر نرخ خوراک صنایع پتروپالایشی بود. بخشنامه‌ای که نشان داد برخی از آن مطلع بوده‌اند. تخلفی که قرار بر پیگیری آن بود، اما تاکنون جزئیاتی از پیگیری این تخلف منتشر نشده است. اتفاق سال گذشته بر بی‌اعتمادی سهامداران و معامله گران به بازار سرمایه افزود و دولت ابراهیم رئیسی عملا بورس تهران را به بحران کشاند. اما با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، امید‌ها برای اصلاح امور احیا شده است. هرچند مشکلات اقتصاد ایران یک شبه حل نخواهد شد، اما بازگشت عقلانیت به قوه مجریه سیگنال مثبت مهمی برای فعالان اقتصادی است.

منبع: اکوایران

ارسال نظر