تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با مهمترین خواص زیتون آشنا شوید

زیتون‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متعددی هستند که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو یاری می‌رسانند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان کمک کنند.

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: زیتون یک ماده افزودنی است که به وعده غذایی اضافه می‌شود و می‌تواند به بهبود سلامت عمومی آن کمک کند. از خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی گرفته تا تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت قلب، زیتون‌ها می‌توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار گیرند. مصرف منظم زیتون و روغن زیتون به بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.
زیتون و محصولات آن مانند روغن زیتون به دلیل خواص تغذیه‌ای و درمانی‌شان در بسیاری از فرهنگ‌ها محبوب هستند. در زیر به برخی از مهم‌ترین خواص زیتون اشاره می‌کنیم:

۱. غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

زیتون‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متعددی هستند که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو یاری می‌رسانند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان کمک کنند. زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید سلامتی آن از مبارزه با التهاب گرفته تا کاهش رشد میکروارگانیسم‌ها است. یک مطالعه نشان داد که خوردن باقیمانده پالپی از زیتون به میزان قابل توجهی سطح گلوتاتیون، یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌های بدن شما را افزایش می‌دهد.

۲. سلامت قلب

زیتون‌ها حاوی اسید‌های چرب مفید مانند اسید اولئیک هستند که می‌تواند به کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) و افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) کمک کند. این خاصیت می‌تواند به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. کلسترول خون بالا و فشار خون هر دو از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. بعلاوه، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خواص زیتون و روغن زیتون ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

۳. خواص ضدالتهابی

زیتون‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به کاهش التهاب‌ها و درد‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن مانند آرتریت کمک کنند. ترکیباتی مانند اولئوکانتال در زیتون دارای اثرات ضد التهابی مشابه با دارو‌های ضد التهابی غیراستروئیدی هستند.

۴. فواید زیتون برای چشم

زیتون حاوی ویتامین A است. مهم‌ترین تاثیر ویتامین A در سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی است؛ زیرا این ویتامین بخشی از پروتئین رودوپسین است که در چشم قابلیت جذب نور دارد. همچنین در ساختار سلول‌های غشای قرنیه نیز می‌توان ویتامین A را یافت. کمبود ویتامین A تاثیر مستقیمی بر سلامت چشم دارد. زیتون به دلیل وجود ویتامین A در سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی موثر است.

۵. تقویت سیستم ایمنی

زیتون‌ها حاوی ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کند. زیتون به خصوص زیتون سیاه دارای مقدار زیادی آهن است. توانایی گلبول‌های قرمز در حمل اکسیژن به سراسر بدن به دلیل وجود آهن در خون است. آهن نقش مهمی در تولید انرژی دارد و از همه مهمتر، عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن به میزان کافی آهن بستگی دارد. زیتون نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زیتون، مانند ویتامین E و پلی‌فنول‌ها، نقش محافظتی علیه استرس اکسیداتیو و التهاب را ایفا می‌کنند. این خصوصیات به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و به بدن اجازه می‌دهند تا با کارایی بیشتری در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت کند.

۶. خواص زیتون برای زنان

زیتون منبعی از فواید برای باروری زنان است. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است که جریان خون را بهبود می‌بخشد و از راه‌های متعددی به فرآیند تولید مثل کمک می‌کند. جریان خون سالم به اندام‌های تناسلی برای آزادسازی بهینه هورمون و لقاح موثر ضروری است. علاوه بر این، زیتون ممکن است نقش اساسی در کمک به ضخامت مخاط دهانه رحم داشته باشد. در نتیجه، وارد کردن زیتون به رژیم غذایی می‌تواند راهی عالی برای کمک به سلامت جنسی و مشاهده مزایای آن باشد که مزایای باروری را به همراه دارد. زیتون منبعی از فواید برای باروری زنان است.

۷. زیتون پرورده برای سیستم گوارشی

یکی از مهم‌ترین سیستم‌های بدن، سیستم گوارشی است که عدم توجه به وضعیت آن می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی باشد. یبوست یکی از این بیماری‌ها است که از عدم فعالیت و تحرک ناشی می‌شود. در ترکیبات زیتون پرورده مقادیر بالایی فیبر وجود دارد؛ به همین علت با مصرف آن می‌توانید باعث تسهیل حرکات مواد غذایی درون روده شوید. این موضوع از ابتلا به انواع مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. در واقع بهبود عملکرد سیستم گوارشی از مهم‌ترین خواص زیتون پرورده به حساب می‌آید. برای اینکه بتوانید بیشترین عملکرد را از زیتون پرورده ببینید، نیاز است آن را از بهترین برند تهیه کنید. مجموعه دلفین با هدف تولید مواد غذایی سالم می‌تواند مناسب‌ترین پیشنهاد باشد.

۸. سلامت استخوان‌ها

زیتون‌ها حاوی ویتامین K و سایر مواد مغذی هستند که می‌توانند به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کنند. ویتامین K به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از کاهش تراکم استخوانی کمک می‌کند. میزان پوکی استخوان در کشور‌های مدیترانه‌ای کمتر از سایر نقاط اروپا است و منجر به گمانه زنی‌هایی می‌شود که احتمالا دلیل آن مصرف زیتون باشد. در مطالعات نتیجه گیری شده است که برخی از ترکیبات گیاهی موجود در فواید زیتون در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان کمک می‌کند. با وجود این که مطالعات انسانی کم است، مطالعات حیوانی و داده‌های مرتبط با رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش میزان شکستگی امیدوار کننده است.

۹. کاهش خطر سرطان

آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی موجود در زیتون‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها کمک کنند. این ترکیبات می‌توانند به مهار رشد سلول‌های سرطانی و جلوگیری از گسترش آن‌ها کمک کنند. سرطان بیماری سختی است. سرطان به سرعت پیشرفت می‌کند و تومور‌های بدخیم تمام نواحی بدن را می‌گیرند. به همین خاطر است که طول عمر مبتلایان به سرطان کم است. البته سرعت پیشرفت سرطان در نواحی مختلف بدن متفاوت است و برخی مواقع بیمار می‌تواند روند درمان را به خوبی طی کرده و سلامتی‌اش را مجدداً به دست بیاورد. پیشگیری از بیماری راحت‌تر از درمان آن است. این موضوع برای سرطان هم صدق می‌کند. کسانی که زیتون مصرف می‌کنند در برابر سرطان‌های مختلف مانند سرطان سینه و سرطان روده بیمه هستند. زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسید اولئیک است. با وجود این ترکیبات، رشد تومور‌های سرطانی در بدن غیرممکن می‌شود.

۱۰. شادابی و جوانی پوست

کمتر کسی پیدا می‌شود که درباره تأثیر زیتون روی پوست و مو نداند. زیتون یک ضد آفتاب طبیعی است. کسانی که زیتون مصرف می‌کنند، کمتر از سایرین دچار آفتاب سوختگی خواهند شد. زیتون برای روشن کردن و جوان‌سازی پوست هم مفید است. اگر می‌خواهید همیشه کم سن به نظر برسید و پوستتان صاف و بدون چروک باشد، از فرآورده‌های زیتون غافل نشوید.

نحوه مصرف زیتون

زیتون‌های تازه: می‌توانید زیتون‌های تازه را به سالادها، پیتزا‌ها و غذا‌های مختلف اضافه کنید.

روغن زیتون: از روغن زیتون به عنوان چاشنی سالاد، پخت و پز و حتی به عنوان مرطوب‌کننده طبیعی پوست و مو استفاده کنید.

پوره زیتون (تاپناد): پوره زیتون را می‌توانید به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای نان و کراکر استفاده کنید.

ارسال نظر