تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۲۶ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با مهمترین خواص پونه آشنا شوید

پونه دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب‌ها و درد‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن مانند آرتریت کمک کند. با این حال التهاب مزمن می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی، دیابت و خودایمنی شود. پونه کوهی، به دلیل سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان، می‌تواند نقش موثری در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش التهابات داشته باشد.

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: پونه یک گیاه معطر از خانواده نعناع است که به دلیل خواص درمانی و تغذیه‌ای فراوانش در طب سنتی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پونه یک گیاه پرخاصیت است که می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند. از خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی گرفته تا تقویت سیستم ایمنی و بهبود هضم غذا، پونه می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و یا به عنوان یک درمان طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. مصرف منظم پونه به بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. با این حال، در صورت داشتن هرگونه مشکل خاص پزشکی، مشورت با پزشک قبل از شروع مصرف مکمل‌های پونه توصیه می‌شود. در زیر به مهم‌ترین خواص پونه اشاره می‌شود:

۱. خواص ضدالتهابی

پونه دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب‌ها و درد‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن مانند آرتریت کمک کند. با این حال التهاب مزمن می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی، دیابت و خودایمنی شود. پونه کوهی، به دلیل سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان، می‌تواند نقش موثری در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش التهابات داشته باشد. همچنین ترکیباتی مثل کارواکرول هم که در پونه وجود دارند می‌توانند خواص ضدالتهابی داشته باشند. در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، مشاهده شد که تورم پنجه‌های موش‌ها پس از مصرف کارواکرول ۵۷ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین مخلوط اسانس آویشن و پونه‌ی کوهی در کاهش التهاب کولیت (یا کلون) در موش‌ها موثر بوده است.

۲. تقویت سیستم ایمنی

خواص گل پونه برای سرماخوردگی به عنوان ضدعفونی‌کننده بدن، در کنار بهره‌مندی آن از مقادیر زیاد ویتامین C، باعث شده تا این گیاه به عنوان یک سلاح قدرتمند علیه سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته شود. ویتامین C این سبزی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از این رو برای تسریع روند درمان سودمند است. جالب است بدانید که پونه خلط‌آور بوده و به خروج سریع‌تر عفونت‌ها از بدن نیز کمک می‌کند. همچنین خواص دمنوش پونه کوهی برای گلودرد نیز مورد توجه بوده و یک نوشیدنی فوق‌العاده برای گلو درد محسوب می‌شود.

۳. بهبود هضم غذا

پونه به عنوان یک محرک گوارشی شناخته می‌شود. این گیاه می‌تواند به بهبود هضم غذا، کاهش نفخ و تسکین سوء هاضمه کمک کند. پونه می‌تواند به تحریک تولید صفرا و بهبود فرآیند هضم کمک کند. پونه می‌تواند در حذف گاز‌های انباشته در روده و معده بسیار موثر باشد و به عنوان یک گیاه دارویی برای گوارش محسوب شود. خاصیت ضداسپاسم روده‌ها باعث می‌شود تا درد‌های شکمی شما تسکین پیدا کند.

۴. خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی

پونه دارای خواص ضد باکتریایی، آنتی باکتریال و ضد قارچی است که می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند. این خاصیت می‌تواند به بهبود عفونت‌های پوستی و دیگر عفونت‌های بدن کمک کند. مواد شیمیایی فعال موجود در پونه رشد باکتری‌هایی، چون سودموموناس آیروژنز و استافیلوکوکوس اورئوس را متوقف می‌کند. حتی مطالعات متعدد نشان می‌دهد که پونه کوهی به نسبت دارو‌های تجویزشده در برابر باکتری ژیاردیا بسیار موثرتر عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که پونه کوهی به علت تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌ها، قوی ظاهر می‌شود.

۵. خواص ضدسرطانی

پونه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به سرطان محافظت کند. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که گیاه پونه می‌تواند نقش موثری در از بین بردن سلول‌های سرطانی داشته باشد. همچنین محققان موفق شدند در شرایط آزمایشگاهی، سرطان روده‌ی انسان را با عصاره‌ی پونه درمان کنند. البته تایید این خاصیت از خواص پونه همچنان نیازمند آزمایش‌های بیشتر است.
 
۶. کمک به کاهش وزن

پونه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این گیاه می‌تواند به افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی‌ها کمک کند و به کاهش اشتها کمک کند. اضافه کردن پونه به رژیم غذایی لاغری مفید است، زیرا مصرف این گیاه سوخت‌وساز بدن را بالاتر برده و به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. فواید پونه کوهی برای لاغری را به وجود ماده‌ای به نام کراوکرول مرتبط می‌دانند که فعالیت گوارش غذا را تنظیم می‌کند. البته خوردن دمنوش پونه برای شما به تنهایی کافی نیست و باید یک رژیم غذایی مناسب را در پیش گرفته و ورزش کنید.

۷. بهبود سلامت قلب

پونه می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند. مصرف این گیاه بصورت دمنوش پونه برای بدن، کمک به حفظ سلامت قلب است. مصرف این گیاه سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش می‌دهد و بدین طریق احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمتر می‌شود. همچنین پونه التهاب سیستم قلبی عروقی را کاهش داده و خطر بیماری‌هایی همچون آمبولی و حمله قلبی را تا حدود زیادی کمتر می‌کند.

۸. ضدفشار خون

پونه یک ضدالتهاب طبیعی است و از سوی دیگر سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که یکی از فواید آن تنظیم گردش خون و کاهش فشار خون در رگ‌ها است. یکی از دلایلی که پونه را به یک گیاه مفید برای قلب تبدیل می‌کند، همین خاصیت پونه در کاهش فشار خون است، چراکه با افزایش فشار خون، به قلب فشار بیشتری وارد شده و زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی فراهم می‌شود.

۹. بهبود سلامت پوست

پونه اثرات ضدالتهابی قدرتمندی دارد و سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها است؛ بنابراین اگر به هر دلیلی از التهابات پوستی رنج می‌برید، استعمال روغن پونه بر روی پوست، پیشنهاد خوبی است. البته اگر به پونه حساسیت دارید، استفاده از روغن این گیاه به شما توصیه نمی‌شود. همچنین به دلیل وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان‌ها در پونه، استفاده از روغن آن بر روی پوست، برای جلوگیری از بروز چین و چروک‌ها انتخاب خوبی است. آنتی اکسیدان‌ها پوست شما را در برابر اشعه‌های مخرب خورشید محافظت کرده و به جوانی و شادابی هرچه بیشتر پوست کمک می‌کنند.

نحوه مصرف پونه

چای پونه: یکی از محبوب‌ترین روش‌های مصرف پونه، تهیه چای پونه است. برای تهیه چای، می‌توانید برگ‌های خشک یا تازه پونه را با آب جوش دم کنید و بعد از چند دقیقه صاف کرده و مصرف کنید.

افزودن به غذاها: پونه را می‌توان به غذا‌های مختلف از جمله سالادها، سوپ‌ها، و خورش‌ها اضافه کرد.

روغن پونه: از روغن پونه می‌توان به عنوان یک ماده معطر و درمانی استفاده کرد. این روغن می‌تواند به صورت موضعی برای ماساژ و تسکین درد‌های عضلانی استفاده شود.

ارسال نظر