تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۶ تير ۱۴۰۳
تعطیلات کوتاه مدت بازار قبل از فصل داغ مجامع

پیش‌بینی بورس فردا ۲۷ تیر ۱۴۰۳

تیرماه ۱۴۰۳ نیز به پایان رسید بازار فردا چهارشنبه یک روز بین تعطیلی را در پیش دارد البته که در دو روز ابتدایی هفته جاری نیز این روند نیمه تعطیلی در بازار سرمایه دیده می‌شد. ارزش معاملات در بازار روز یکشنبه در حد قابل قبولی نبود و حوالی ۳۹۰۰ میلیارد تومان کار را تمام کرد. شاخص نیز با ۸۸۲ واحد در همان محدوده ۲.۲ میلیون واحدی ایستاد. بازار سرمایه کم کم به اوج برگزاری مجامع سال ۱۴۰۳ نزدیک می‌شود تا عملکرد و برنامه‌های سال ۱۴۰۳ شرکت‌ها را از زبان مدیران بشنوند.

اقتصاد ۲۴- در جریان معاملات روز یکشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران عدد شاخص حوالی ۸۸۲ واحدی مثبت شد تا این نماگر بازار سرمایه در همان محدوده‌های ۲.۲ میلیون واحدی بماند و برای بازار و اهالی تکنیکالیست این حداقل امید ایجاد شود که بازار افت بیشتری را شاهد نبوده است و ممکن است این سطح حمایتی برای روز‌های آینده بهتر عمل کند. گزارش‌های منتشر شده از وضعیت نماد‌های اهرمی نشان می‌داد که می‌توان رو مثبت شدن بازار حساب باز کرد. اما گرمای هوا و تعطیلی واحدی تولید بازار سرمایه این روند را با کندی مواجه خواهد کرد.

فلزات اساسی، گروه شیمیایی و گروه انبوه‌سازی به تریب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند وفزلت اساسی با ۲۲۱ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی را در بازار روز یکشنبه به خود گرفت.

بازار در حال حاضر و پس از هیجانات ایجاد شده بابت انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری حالا به دنبال بررسی وضعیت سودآوری شرکت‌ها در بهار ۱۴۰۳ است تا عملکرد شرکت‌ها را در سه ماهه نخست سال جاری بررسی کند. هرچند که وضعیت خیلی از نماد‌های برای تابستان مشخص و قطعا اوضاع تولید آن‌ها بهتر از دوزه مشابه سال قبل نخواهد بود چرا ناترازی انرژی برای سال جاری خود را بیشتر و شدیدتر نشان داده است. اما اهالی بازار سرمایه در بین اطلاعیه‌های صورت‌های سود و زیان سه ماه شرکت‌ها و بعضا (شش ماهه و نه ماهه سایر شرکت‌ها) به دنبال موقیت‌های خوب سرمایه گذاری می‌گردند؛ و نرخ دلار در مرکز مبادله در حال افزایش است روز یکشنبه و قبل از تعطیلات نرخ گشایش بازار دلار در سامانه نیما به ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت. گفته می‌شود این نرخ نسبت به قیمت‌های کشف شده در معاملات ۶ ماه پیش، بیش از ۱۰ درصد و نسبت به یک ماه پیش نیز نزدیک به ۲.۵ درصد رشد ثبت کرده است.


بیشتر بخوانید: افت ارزش دلاری بورس جاذبه‌ای برای سرمایه‌های خارجی است/ شاخص کل به این شرط ۳ میلیون واحد را لمس می‌کند


اما در هفته جاری نشست کانون کارگزاران بورس با موضوع بررسی مدیریت سفارش کارگزاران با حضور سرپرست نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و برخی اعضای این کانون برگزارشد. عظیم ثابت دبیرکل کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه صنعت کارگزاری در حال حاضر متحمل مشکلات زیادی شده، گفت: طی ۱۰ سال گذشته فشار بر کاهش کارمزد بسیار زیاد بوده و در این مدت نه تنها کارمزد افزایش نیافته بلکه ۳۰ درصد هم کمتر شده است. گفته می‌شود در این نشست موضوع کارگزار - معامله‌گر و دستورالعمل تاسیس شرکت‌های کارگزاری نیز مطرح شده است و اقداماتی برای تدوین دستورالعمل‌ها انجام شده است همچنین ۵ گام برای بازارگردانی تعریف شده است و بازارگردانی شرکت‌های کارگزاری بزودی اجرا خواهد شد؛ و گزارش اداره تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد، در طول ۶ سال گذشته، تعداد صندوق‌های قابل معامله سهامی در بورس از ۹ صندوق به ۷۰ صندوق افزایش یافته و مجموع ارزش دارایی‌های تحت مدیریت این نوع صندوق‌ها از ۲۳۷ میلیارد تومان به ۸۵ هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان رسیده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران:

شاخص کل در جریان معاملات روز یکشنبه تغییر خیلی خاصی را به خود ندید و بازار در همان محدوده‌های ۲.۲ میلیون واحدی شاخص کل ماند تا همه چیز را به هفته آینده موکول کند چرا که بازار در یک تعطیلات میان مدت قرار گرفته است و خیلی از افراد ریسک این تعطیلات را برای معامله نمی‌پذیرند.

اندیکاتور‌های شاخص و نمودار به همراه سطوح حمایتی و مقاومتی بدون تغییر خاصی همچنان سیگنال قبلی را تایید می‌کنند و بازار در انتظار ارزش معاملات خوب برای رشد است.

منبع: اکوایران

ارسال نظر