تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۶ تير ۱۴۰۳
بررسی آخرین تغییرات قیمت ارز

پنج دلیل برگشت قیمت دلار

بازار ارز و سکه بعد از یک روز ناهماهنگی دوباره به هم گره خوردند. قیمت دلار که در روز یکشنبه مسیر خودش را از طلا و سکه جدا کرده بود با کاهش کف جدیدی را در سال ۱۴۰۳ زد و در روز یکشنبه از کف برگشت خورد.

اقتصاد ۲۴- به عقیده معامله‌گران کف قیمت دلار به پنج دلیل نقطه خرید مناسبی بود. دلیل اول ترور نافرجام ترامپ و بالا رفتن شانس پیروزی نماینده جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکاست. بازار نسبت به این اسم به خاطر مواضعی که قبلا در دوره ریاست جمهوری خود داشته، حساس است.

دلیل دوم اشباع فروش بازار بود. در «کف بازار» شنبه گفته شد که بازار ارز در کف، اشباع فروش دارد و واگرایی مثبت رخ داده است. از این‌رو معامله‌گران پیشنهاد می‌دادند که از روند نزول برمی‌گردد. دلیل سوم عدم همراهی طلا و سکه با روند دلار در روز شنبه بود. همچنین حباب سکه در روز شنبه به ۱۷ درصد رسید که خود این موضوع هم سیگنالی برای خریدار بود.

دلیل چهارم برگشت قیمت بازار، تمام شدن مهلت ثبت‌نام برای خودرو‌های وارداتی بود. مهلت ثبت‌نام و وکالتی کردن حساب از هفته گذشته تا یکشنبه بود که معامله‌گران معتقد بودند یکی از دلایل افت بازار فروش ارز و سکه برای ایجاد حساب وکالتی بوده است. بعد از پایان مهلت ثبت‌نام، از میزان فروش کم شد و به واسطه همین قیمت برگشت خورد.

دلیل پنجم، افزایش قیمت طلا و دلار هرات در معاملات پشت خطی بود که احتمال افزایش قیمت را در معاملات یکشنبه بالا می‌برد.


بیشتر بخوانید: جهش دوباره قیمت طلا و سکه در بازار


قیمت دلار هرات یکشنبه را در ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان شروع کرد و با افزایش تا مرز کانال ۵۸ هزار تومان بالا آمد، اما در عوض کردن کانال ناموفق بود. قیمت دلار هرات در نهایت در ۵۷ هزار و ۷۳۰ تومان به کار خودش پایان داد. قیمت دلار تهران هم که در معاملات روز شنبه به کانال ۵۷ هزار تومان رفته بود، فقط یک روز در این کانال دوام آورد و با افزایش وارد کانال ۵۸ هزار تومان شد.

قیمت درهم امارات یکشنبه را با گپ مثبت ۶۰ تومانی در ۱۵ هزار و ۸۳۰ تومان بازگشایی کرد و با افزایش در ۱۵ هزار و ۹۴۰ تومان به کار خودش پایان داد. نکته بازار درهم این بود که زودتر از روز‌های دیگر و در حوالی یک و نیم ظهر آخرین نرخ را داد. طبق سابقه معامله‌گران معتقدند هروقت قیمت درهم زودتر بسته می‌شود معنی این را می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.

قیمت سکه امامی که در روز شنبه در کف کانال ۴۰ میلیون معاملات رنجی را سپری کرده بود یکشنبه را با گپ مثبت ۲۰۰ هزار تومانی در ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آغاز کرد و با افزایش به ۴۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. حباب سکه هم با افزایش یک درصدی، ۱۸ درصد شد.

روند قیمت طلای آبشده از روز شنبه افزایشی بود و یکشنبه به صعود خودش ادامه داد و در ۱۴ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان به کار خودش پایان داد.

یک خبر از صنعت دارو در بازار یکشنبه مورد توجه معامله‌گران بود. رئیس اتاق تهران هشدار داده برق واحد‌های تولید دارو دو روز در هفته قطع می‌شود و صنعت دارو نه دلار دارد و نه ریال.

به عقیده معامله‌گران فنی وضعیت بلوکه در بازار ارز اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد. این دسته با اشاره به بلوکه نزدیک به ۲۰۰ تومانی دلار هرات معتقدند تا آخر برج این وضعیت موجب می‌شود تا کمتر کسی دست به خرید بزند. از منظر تکنیکال مرز مهم طلای آبشده در ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد و اگر در بالای این نقطه تثبیت بدهد می‌تواند یک روند صعودی جدید شکل بگیرد، در غیر این صورت تمایل بازار حرکت به سمت حمایت است. در واقع این مرز نقطه تصمیم‌گیری طلای آبشده است.

منبع: اکوایران

ارسال نظر