تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۸ تير ۱۴۰۳

ماجرای عزاداری دختران بی حجاب در روز عاشورا چه بود؟ + فیلم

روز عاشورا ویدئویی از حضور تعدادی از دختران جوان و بدون حجاب منتشر شد که درحال زنجیرزنی در صفوف عزاداری امام حسین بودند.

اقتصاد۲۴-برخی از کارشناسان درباره این رفتار که البته تا حدودی هم بی‌سابقه بود معتقدند که این رفتار نه ناشی از بی‌حرمتی به دین بلکه ناشی از تحول دینداری در میان نسل جوان و نسل‌های آینده است. با این حال روز گذشته در یک اقدام سریع، مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی از لغو مجوز این هیئت کرجی خبرداد و گفت: «مسئول هیئت از سوی نهاد‌های انتظامی احضار شده است. اقدام صورت‌گرفته در این هیئت متأسفانه برنامه‌ریزی‌شده بود و با برنامه این فیلم تهیه و منتشر شد و به همین دلیل، مجوز هیئت لغو شد.»

فرمانده انتظامی استان البرز هم از شناسایی و احضار این دختران خبر داد و تاکید کرد که پلیس حرمت‌شکنی به ساحتِ مقدس ائمه اطهار (علیه‌السلام) را برنمی‌تابد و برابر قانون با هنجارشکنان برخورد خواهد کرد.

محمدرضا فقیهی، حقوقدان و وکیل دادگستری درباره موازین قانونی حاکم بر این ماجرا به هم‌میهن می‌گوید: «فرمانده انتظامی استان البرز این افراد را عامل خدشه‌دار شدن عزاداران حسینی در سراسر کشور معرفی‌کرده‌اند این درحالیست که ما عنوان مجرمانه‌ای تحت عنوان «خدشه‌دار کردن احساسات عزاداران حسینی» در مقررات قانونی نداریم. صرف اینکه این دختران بدون حجاب شرعی مدنظر قانون‌گذار واضع قانون مجازات اسلامی در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی حاضر شدند تنها در قالب تبصره ذیل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی امکان برخورد با این افراد وجود دارد یعنی صرفاً به دلیل فقدان حجاب.»

او ادامه می‌دهد: «زنجیرزنی این دختران در عزاداری یک امر غیرمتعارف است، اما جرم نیست. همانگونه که آقایان و پسران می‌توانند اقدام به سینه‌زنی یا زنجیرزنی در عزاداری امام حسین کنند برای خانم‌ها هم چنین امکانی وجود دارد. اما به این دلیل که از دیرباز عزاداری‌های زنان و مردان غالباً به صورت مجزا از هم رخ داده است، نخستین بار بود که مردم با چنین صحنه‌ای مواجه شدند و به همین دلیل هم متعجب شدند. این دختران در واقع خرق عادت کردند و آنچه را که عادتاً و غالباً در کشور ما رایج بوده را در هم شکستند و در یک هیئت زنجیرزنی مردان، زنجیر زدند. در واقع از منظر زنجیرزنی هیچ اقدام خلاف قانون و خلاف شرعی رخ نداده است. همان کاری که مردان انجام دادند را این افراد هم انجام دادند.

این وکیل دادگستری تاکید می‌کند که در واقع این فقدان حجاب بوده است که بینندگان این ماجرا را که منتسب به هیئت حاکمه هستند مانند دستگاه قضایی و دستگاه انتظامی کشور، برآشفته است تا جایی که گفته‌اند این افراد عامل خدشه‌دار کردن احساسات مذهبی عزاداران بوده‌اند. فقیهی تاکید می‌کند که هیئات مذهبی باید در چارچوب مقررات خاص مربوط به این هیئت‌ها فعالیت کنند، اما اینکه صرف حضور بانوانی بدون حجاب شرعی و زنجیرزنی آن‌ها این هیئت لغو مجوز شود باید دید که آیا در قوانین مصوب مجلس یا وزارت ارشاد چنین قوانینی وجود دارد یا خیر.

منبع: هم میهن
ارسال نظر