تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۹ تير ۱۴۰۳

واکنش‌ها به احضار دختران بدون حجاب در دسته عزاداری؛ مراعات مراسم مذهبی لازم است/ این سخت‌گیری‌ها چه نتایجی در دین‌دار شدن جامعه داشته؟

انتشار تصاویر زنجیر زنی دختران بدون حجاب در یک دسته عزاداری طی روز‌های گذشته بحث برانگیز شد.

اقتصاد ۲۴- همه چیز از انتشار یک ویدیو شروع شد، دست به دست در فضای مجازی چرخید، ویدیوی دختر‌هایی که بدون حجاب در یک دسته عزاداری درحال زنجیر زدن بودند تبدیل به پربازدید‌ها شد، اما زمانی به صدر خبر‌ها رسیدند که فرمانده انتظامی استان البرز اولین واکنش رسمی را درباره آن‌ها نشان داد: «همه این افراد شناسایی و احضار شدند.»

پلیس حرمت شکنی را برنمی‌تابد

سردار حمید هداوند درباره ویدیوی پربازدید شده و محتوای آن گفت: «با عنایت به انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر حضور چند دختر بی‌حجاب در دسته عزاداری روز عاشورا و خدشه‌دار شدن احساسات عزاداران حسینی در سراسر کشور؛ پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس استان قرار گرفت.»

او ادامه داد: «همه این افراد پس از شناسایی به پلیس استان البرز احضار شده‌اند. پلیس حرمت شکنی به ساحت مقدس ائمه اطهار (علیه السلام) را بر نمی‌تابد و برابر قانون با هنجارشکنان برخورد خواهد کرد.»

اقدام برنامه‌ریزی شده بود/ مجوزشان لغو شد

اما مسئله زنجیر زدن چند دختر بدون حجاب به همین اقدام پلیس ختم نشد، علاوه بر آن‌ها مجوز هیئتی که این دختر‌ها در دسته عزاداری آن‌ها زنجیرزنی کرده بودند هم باطل شد.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی درخصوص فیلم منتشر شده از حضور افراد بی‌حجاب در دسته عزاداری یک هیأت گفت: «فیلم منتشر شده درخصوص هیئتی در شهرستان کرج است که متاسفانه اینگونه رفتار‌ها از آن‌ها مسبوق سابقه است. به همین دلیل قبل از ماه محرم به این هیأت تذکر داده شد، زیرا در خیابان مجلس عزاداری دارد. فیلم منتشر شده برای روز عاشوراست که بلافاصله با همکاری نیرو‌های انتظامی، مسوول هیئت احضار شد و سیر قانونی درخصوص برخورد با او در جریان است.»


بیشتر بخوانید: ماجرای عزاداری دختران بی حجاب در روز عاشورا چه بود؟ + فیلم


رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: «اقدام صورت گرفته در این هیئت متاسفانه برنامه‌ریزی شده بود و با برنامه این فیلم تهیه و منتشر شد و به همین دلیل، مجوز هیأت لغو شد. تیم رسانه‌ای که در توزیع این فیلم فعالیت داشت و در فضای خارج از کشور بازنمایی شد، با برنامه‌ریزی شده اقدام کردند که از سوی نیرو‌های انتظامی و امنیتی درحال شناسایی و برخورد است.»

واکنش فعالان اجتماعی

یک جامعه‌شناس با انتشار خبر زنجیرزنی دختران بدون حجاب و البته احضار آن‌ها در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بی‌حجاب‌هایی که اعتقادات مذهبی هم دارند، در هیئت و زنجیرزنی شرکت کردند؛ نه اینکه در هیئت کشف حجاب کردند. میان این دو توصیف از یک فیلم منتشرشده، تفاوت بسیار است.»

محمدرضا جوادی یگانه ادامه داد: «تفاوت میان فهم جامعه با فهم تندرو‌ها از تغییرات اجتماعی جامعه ایران. از منظر نقض احکام شرعی، چه تفاوتی میان زن بی‌حجابی که در هیئت شرکت می‌کند، با مرد ریش تراشیده‌ای که در عزاداری است، وجود دارد؟ هر دو حکم شرع را نقض کرده‌اند. اما عرف متدینین در باره مردان مدارای بیشتری دارد.»

همچنین آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات و فعال سیاسی اجتماعی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خبر آمد با دخترانی که بدون روسری در مراسم عاشورا عزاداری کردند برخورد شده است. بر چه مبنایی رفتارشان را ناهنجار می‌دانید؟ اگر می‌خواید بدانید این سختگیری‌ها چه نتایجی در دیندار شدن جامعه ایران داشته است، آخرین پیمایش نگرش‌ها و ارزش‌های ایرانیان را با دقت بخوانید.»

مراعات مراسم مذهبی لازم است

همچنین جوادی یگانه در توضیحی بیشتر درباره محتوای ویدیوی منتشر شده نوشت: «از اعتقاد مذهبی دخترانی که در فیلم عزاداری در کرج، بی‌حجاب زنجیر می‌زنند، دفاع کردم و نوشتم: «‏بی‌حجاب‌هایی که اعتقادات مذهبی هم دارند، در هیئت و زنجیرزنی شرکت کردند؛ نه اینکه در هیئت کشف حجاب کردند. میان این دو توصیف از یک فیلم منتشرشده، تفاوت بسیار است: تفاوت میان فهم جامعه با فهم تندرو‌ها از تغییرات اجتماعی جامعه ایران.»، اما لازم است به این دختران هم عرض کنم رعایت آداب مراکز و مراسم مذهبی لازم است.»

او ادامه داد: «همانطور که شما جلوی پدر و مادرتان جوری رفتار نمی‌کنید که جلوی دوستانتان؛ در هنگام حضور در عزاداری و هیئت هم آداب آن را باید مراعات کنیم. همانطور که وقتی نزدیکانمان فوت کرده‌اند، سیاه می‌پوشیم و نمی‌خندیم، ریش می‌گذاریم و آرایش نمی‌کنیم. مراعات همین آداب و جزئیات است که ایرانی‌ها را متمایز کرده است. همچنین به باید داشته باشید در صد و پنجاه ساله اخیر، هر گاه اصلاحاتی در ایران شروع شده، برخی از طرفداران تندروی مصلح، رفتار‌هایی کرده و نظراتی داده‌اند، که بخش‌های مذهبی و محافظه‌کار جامعه، از وسعت و بنیان‌افکنی اصلاحات ترسیده‌اند و مخالف اصلاحات شده‌اند؛ و به خاطر روگردانی و ترس آنها، کل پروژه اصلاحات متوقف شده است.»

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر