تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
مصرف برق در ایران چقدر است؟

آمار عجیب از میزان مصرف برق ایرانی‌ها

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو گفت: مصرف انرژی کشور ما به تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به عبارتی ما ۶۰ درصد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم.

اقتصاد۲۴-مجتبی گیلوانژاد اظهار کرد: از آنجایی که اغلب برق کشور ما از سوختن گاز تولید می‌شود، افزایش دما علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید می‌شود، افزایش مصرف انرژی کشور را هم به دنبال دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گرمای کنونی در کشور و حتی در دنیا بی‌سابقه است، کره زمین ۱۶ ماه پیاپی است که در حال شکستن رکورد گرمایش است، تا جایی که سیستم انتقال و توزیع کشور را در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

وی اضافه کرد: با هر درجه افزایش دما بار شبکه برق حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش یافته و ظرفیت تولید نیروی برق و تاسیسات شبکه بیش از ۴۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد. این یعنی اینکه با هر درجه افزایش دما ناترازی بین تولید و مصرف بیش از ۲۲۰۰ مگاوات به شبکه تحمیل می‌شود؛ یعنی به ازای هر یک درجه افزایش میزان مصرف، اختلاف بین بار و تولید یا افزایش بار و کمبود تولید به ۲۲۰۰ مگاوات می‌رسد که همین امر منجر به ایجاد ناترازی می‌شود.

گیلوانژاد درخصوص راهکار عبور از این شرایط سخت را در مدیریت و کاهش مصرف دانست و افزود: مدیریت و کاهش مصرف مهمترین راهکاری است که در حال حاضر می‌توان مطرح کرد، کاری که در همه دنیا به شکل مستمر در طول سال انجام می‌شود.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو یادآور شد: عمده پیک شبکه برق به دلیل بار‌های سرمایشی در فصل گرم است، بار‌هایی که بیشتر ناشی از استفاده غیراصولی از کولر‌های گازی پرمصرف، کولر‌های آبی راندمان پایین و سایر تاسیسات سرمایشی است، بنابراین راهکار مهمی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف در بخش خانگی شود راهکار‌هایی از جمله قرار دادن دمای کولر‌های گازی روی ۲۴ درجه یا کمتر، نصب سایبان روی کولر‌های آبی و خاموش کردن چراغ‌های روشنایی در طول روز است.


بیشتر بخوانید:با این روش مصرف برق کولر را کاهش دهید


وی ادامه داد: در بخش تجاری می‌توان با خاموش کردن فضای مشاعات در ساعات خارج از زمان بهره‌برداری تجاری، پایین آوردن دمای سیستم سرمایشی پاساژ‌ها و مراکز تجاری و همچنین در بخش‌های صنعتی می‌توان با انجام ممیزی انرژی، بهبود مدیریت مصرف از جمله بهبود راندمان خطوط تولید و پروسه‌های صنعتی به کاهش مصرف در این دوره کمک کرد.

گیلوانژاد در خصوص مقایسه مصرف کشور ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا افزود: مصرف انرژی کشور ما به تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به عبارتی ما ۶۰ درصد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو، مشارکت مردم در کاهش میزان مصرف را کلیدی دانست و ادامه داد: بدون همکاری و همیاری مردم که همیشه هم به درخواست وزارت نیرو و توانیر این همیاری اتفاق افتاده است، کاهش پیک غیرممکن است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر