تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
بهای نفت در بازار‌های جهانی

قیمت نفت کاهشی شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۴۸ سنت معادل ۲.۹۱ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۶۳ سنت رسید.

اقتصاد۲۴-قیمت نفت بیش از دو دلار در هر بشکه در روز جمعه کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم از اوایل ژوئن رسید. تمرکز سرمایه‌گذاران بر آتش‌بس احتمالی در غزه است و بالا رفتن ارزش دلار تمایل برای خرید طلا را پایین آورده است.

به نقل از رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۴۸ سنت معادل ۲.۹۱ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۶۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ دلار و ۶۹ سنت معادل ۳.۲۵ درصد کاهش ۸۰ دلار و ۱۳ سنت معامله می‌شود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از یک آتش‌بس بلند مدت احتمالی بین رژیم صهیونیستی و حماس خبر داده است.

بلینکن گفت: «به نظر من ما به یک قرارداد نزدیک می‌شویم که باعث آتش‌بس شده، گروگان‌ها را به خانه باز می‌گرداند و یک صلح پایدار در منطقه ایجاد می‌کند».

اگر این آتش‌بس محقق شود، یمن هم حملات خود به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را که جهت حمایت از حماس انجام می‌شود، متوقف خواهد کرد.

دادگاه عالی سازمان ملل اعلام کرد اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و استقرار آن‌ها در این زمین‌ها غیرقانونی بوده و باید هرچه زودتر عقب‌نشینی کنند. بدین ترتیب امید به پایان درگیری افزایش یافته است.

اطلاعات اقتصادی بهتر از حد انتظار آمریکا در مورد بازار کار و تولید کارخانه‌ای شاخص دلار را افزایش داده و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا گرانتر کرده است.


بیشتر بخوانید:کاهش قیمت نفت معکوس شد


از طرف دیگر، رشد اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی آهسته‌تر از حد انتظار و برابر با ۴.۷ بوده که نگرانی نسبت به ضعف تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد.

تعداد چاه‌های نفت آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده هستند یک حلقه در این هفته کاهش یافته و به ۴۷۷ رسیده است، یعنی پایین‌ترین تعداد از دسامبر ۲۰۲۱. این خبر از قیمت نفت حمایت کرده است.

در این بین، دو نفتکش بزرگ هم در نزدیکی سنگاپور پس از برخورد با یکدیگر آتش گرفته‌اند. سنگاپور بزرگترین قطب تجارت نفت آسیا و بزرگترین بندر سوخت‌گیری دنیاست. آب‌های سنگاپور نقشی حیاتی در تجارت بین آسیا، اروپا و خاورمیانه دارند و جزو شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی دنیا هستند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر