تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

آقای پزشکیان کارگران زیر خط فقر مشغول کارند

درخواست کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رئیس دولت چهاردهم چیست؟

اقتصاد۲۴-سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در یادداشتی اختصاصی نوشت:

جناب آقای دکتر پزشکیان

رئیس جمهور محترم و منتخب جمهوری اسلامی ایران

در پاسخ به نامه شماره ۶۴۹۸۰ مورخ ۲۱ تیر ۱۴۰۳ جنابعالی در خصوص مشارکت سمن‌ها و تشکل‌ها در زمینه پیشنهاد افراد شایسته برای عضویت در دولت چهاردهم، بدین وسیله به استحضار می‌رساند این تشکل در تاریخ دوم تیرماه ۱۴۰۳ مطالبات جامعه کارگری را در قالب ۳۰ پرسش مطرح کرد که کمیته رفاه و تأمین اجتماعی ستاد انتخاباتی جنابعالی نیز بعد از ستاد کار و تولید آقای دکتر جلیلی به آن پاسخ و برای حل آن موارد نظر مساعد را با بیان راهکار‌های مختصر عملاً نشان داد.

حال در این مقطع حساس، پیشنهاد می‌گردد موضوعات اصلی ذیل در صدر توجه برای انتخاب وزیر شایسته مدنظر قرار گیرد:

۱. شخص با اهتمام نسبت به بهبود معیشت کارگران و کوشا در ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها با توجه به تأمین مسکن کارگری و تأمین اجتماعی مطابق با اصل ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی، با توجه به اینکه در حال حاضر حداقل دستمزد مصوب فقط ۵۰ درصد سبد معیشت را پوشش می‌دهد.

۲. شخصی که رویکرد تخصص گرایی و شایسته گزینی در انتصاب مدیران وزارتخانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به خصوص سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی که امین اموال مردم هستند را مدنظر قرار دهد و از رابطه سالاری و سهم دهی بپرهیزد.


بیشتر بخوانید:ظریف زیر فشارِ سنگین «تندروها» و «مجاهدان شنبه»؛ هزینه ایستادگی ظریف مقابل غنیمت بگیران از کابینه چهاردهم


۳. شخصی که به چندجانبه گرایی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های اصیل کارگری و کارفرمایی در قالب شورای‌عالی کار، شورای‌عالی اشتغال، سازمان تأمین اجتماعی و سایر سازوکار‌های مرتبط تعهد داشته باشد و نسبت به استقرار شورای چندجانبه تأمین اجتماعی به جای هیأت امنای کنونی اقدام کند و با سیاسی کاری با تشکل‌ها برخورد نکند.

۴. در حکمرانی و مقررات گذاری روابط کار جهت رفع خلأ موجود نظارتی در برقراری عدالت در حوزه اشتغال، اجرای طبقه بندی مشاغل، تبعیض‌ها و شرایط شغلی ناروا و نقض حقوق زنان کارگر دغدغه‌مند باشد.

۵. شخصی که در ایجاد نظام چندلایه فراگیر بیمه‌های اجتماعی و اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری با در برگیری بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور، توانمند باشد.

منبع: مهر
ارسال نظر