تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۳۱ تير ۱۴۰۳

طرز صحیح استفاده از آفتاب‌گیر شیشه جلو ماشین

در روز‌های گرم تابستان استفاده از آفتاب‌گیر شیشه جلو ماشین افزایش یافته، اما طریقه صحیح به‌کارگیری این وسیله کاربردی اهمیت زیادی دارد.


اقتصاد۲۴- استفاده از آفتاب‌گیر در زمانی که خودرو زیر نور مستقیم خورشید پارک شده روشی راحت و کم‌هزینه است که می‌تواند هم به افزایش طول عمر قطعات داخل کابین کمک کرده و هم از جلوی افزایش دمای داخل خودرو جلوگیری کند. حالا که در روز‌های بسیار گرم سال قرار داریم و رکورد‌های جدیدی در افزایش دمای شهر‌های مختلف ثبت شده، جلوگیری از تابش اشعه مضر خورشید با استفاده از آفتاب‌گیر شیشه جلو ماشین می‌تواند دمای کابین را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

بر اساس گزارش اداره ملی اقیانوس و جو آمریکا، ماه ژوئن ۲۰۲۴ دومین ماه گرم ۳۰ سال گذشته بوده است. همچنین دمای بالا ریسک فوت کودکان و حیوانات خانگی در کابین خودرو‌ها را افزایش می‌دهد، اما شاید به‌کارگیری وسیله ساده‌ای همچون آفتاب‌گیر شیشه جلو به نحوی بتواند ریسک این واقعه ناگوار را کاهش دهد. زمانی که دمای هوا ۱۶ درجه سانتی‌گراد است، پارک کردن یک ساعته خودرو زیر نور آفتاب می‌تواند دمای کابین را به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برساند؛ اما در هوای ۳۲ درجه، دمای داشبورد و فرمان پس از ۴۵ دقیقه پارک زیر نور آفتاب می‌تواند به ۷۶ و ۶۸ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد؛ اما درصورتی‌که از آفتاب‌گیر استفاده شود امکان کاهش دمای داشبورد و فرمان به ۴۳ و ۵۰ درجه سانتی‌گراد وجود خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: معرفی پیشرفته‌ترین خودروی برقی ایران + عکس


اما سؤالی که پیش می‌آید این است: کدام سمت آفتاب‌گیر شیشه جلو باید به سمت خورشید باشد؟ پاسخ این سؤال به نوع آفتاب‌گیر بستگی دارد، اما اکثر آن‌ها دارای دو سمت هستند که یکی بخش منعکس‌کننده و براق است و روی دیگر آفتاب‌گیر هم با متریال پارچه مانند پوشانده می‌شود. سمت براق آفتاب‌گیر باید گرما را دور کرده و رو به سمت خورشید قرار گیرد. همچنین در برخی آفتاب‌گیر‌ها طرح‌های فانتزی و تبلیغات شرکت‌ها نیز وجود دارد که این سمت باید به سمت بیرون و خورشید باشد.


درصورتی‌که سمت اشتباه آفتاب‌گیر رو به خورشید باشد تأثیر معکوس خواهد داشت. در واقع اگر سمت براق این وسیله به داخل خودرو قرار گیرد سمت پارچه‌ای گرما را جذب کرده و کابین را داغ‌تر خواهد کرد. البته اگر در زمستان سمت براق آفتاب‌گیر روبه‌داخل باشد باعث جذب نور خورشید و گرم‌تر شدن کابین می‌شود. اگر دمای بیرون خودرو منفی ۷ درجه سانتی‌گراد باشد و سمت براق آفتاب‌گیر به داخل نصب شده باشد دمای کابین پس از ۲۰ دقیقه می‌تواند به ۱۰ درجه سانتی‌گراد برسد. بدون آفتاب‌گیر دما می‌تواند به ۱ درجه سانتی‌گراد افت پیدا کند. در مجموع باید دانست آفتاب‌گیر‌های شیشه جلو ماشین درصورتی‌که به‌طور صحیح استفاده شوند می‌توانند در تمامی فصول سال به شما کمک کنند.

منبع: پدال
ارسال نظر