تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
در آخرین مجمع بانک‌مرکزی در دولت سیزدهم مطرح شد:

ثبات دلار بدون ارزپاشی

در آخرین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی در دولت سیزدهم، رئیس کل بانک مرکزی برخی از آمار‌های عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی را تشریح کرد. نکته‌ای که در این جلسه هم فرزین و هم مخبر بر آن تاکید کردند، این بود که ثبات بازار ارز، بدون ارزپاشی بوده است.

اقتصاد ۲۴- به گفته فرزین، اقتصاد کشور در سال۱۴۰۲ رشد ۵درصدی را تجربه کرده که بیشترین رشد در میان کشور‌های منطقه بوده ‏است. همچنین در سال گذشته ضریب جینی به کمترین میزان طی یک دهه اخیر رسیده‏ است. نکته‌ای که در این جلسه هم فرزین و هم مخبر بر آن تاکید کردند، این بود که ثبات بازار ارز، بدون ارزپاشی بوده است.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به تامین ۶۸‌میلیارد دلاری ارز در سال‌گذشته گفت: بانک‌مرکزی در سال‌گذشته ۶۸‌میلیارد و ۳۲۹‌میلیون دلار و در سال‌جاری ۱۹‌میلیارد و ۷۹۴‌میلیون تا ۲۳ تیرماه ارز مورد‌نیاز کشور را تامین کرده‌است. این تخصیص و تامین ارز با هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه در کمترین زمان ممکن انجام شده‌است و باعث شد فعالان اقتصادی با اطمینان بیشتری نسبت به فعالیت تجاری و بازرگانی خود اقدام کنند.

فرزین با اشاره به روند افزایشی ذخایر ارزی کشور گفت: با دیپلماسی پولی و بانکی و افزایش وصول درآمد‌های نفتی و گازی کشور هم کمیت و هم کیفیت دارایی‌های ارزی کشور افزایش یافته‌است و برخلاف انتقادات و گزاره‌های خبری نادرست، بانک‌مرکزی هرگز از دارایی‌های ارزی کشور و ارزپاشی برای مدیریت بازار ارز از جمله در مقطع کنونی استفاده نکرده‌است.


بیشتر بخوانید: بازدهی منفی دلاربازان در تیرماه


او مدیریت بازار ارز از طریق افزایش وصول درآمد‌های نفت و گاز، تامین ارز موردنیاز واردات، گسترش تامین مالی ارزی و مدیریت ذخایر بین‌المللی کشور را از برنامه‌های ارزی بانک‌مرکزی برشمرد و افزود: این مهم با کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز، افزایش‌درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به بیش از ۸۵‌درصد، افزایش تامین ارز به تخصیص ارز از ۷۴‌درصد در سال‌۱۴۰۱ به ۸۵‌درصد در سال‌۱۴۰۲ و کاهش مدت انتظار برای تخصیص و تامین و کنترل ثبت‌سفارش‌ها با بودجه ریزی ارزی عملیاتی شده‌است.

مخبر: هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکردیم

محمد مخبر در این اجلاس اعلام کرد؛ دولت سیزدهم با وجود همه فشارها هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرده‌است. به گزارش خبر‌‌گزاری «ایرنا» مخبر با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم روند رشد کشور پایدار و متوازن باشد، از مسوولان بخش‌های اطلاع‌‌‌‌‌رسانی به‌خصوص در بانک‌مرکزی خواست تا اقدامات دولت برای حفظ ثبات در بازار ارز را به شکل دقیق و صحیح به اطلاع مردم برسانند تا برای افکارعمومی به‌دقت تبیین شود که دولت سیزدهم با وجود همه فشارهایی که متحمل شد، هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرد، بلکه تدابیر ارزی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و موثر بوده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر