تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

اعلام عزای عمومی برای جنگل‌های ایران؛ ۱۴۰ هزار هکتار جنگل طی ۱۰ سال در آتش سوخت + ویدیو

جنگل‌هایی که هنگام بحران‌هایی جون سیل کمربند دفاعی زمین و برای این سرزمین میراث و هویت و  مامن تنفس‌اند. پیرهنی سبز بر قامت ایران که نشان می‌دهد این سرزمین هنوز مشتاق به زندگی است، اگر بگذارند

اقتصاد۲۴ -  هرکدام از ما،  بار‌ها اخباری از سوختن جنگل‌های ایران شنیده‌ایم، اما هرمرتبه مانند بار اول از این خبر سوخته‌ایم. جنگل‌های ایران به چهار منطقه رویشی هیرکانی در کنار دریای خزر، ارسباران، زاگرس، و حاشیه خلیج فارس و عمان تقسیم می‌شوند. هر ساله این جنگل‌ها با آتش‌سوزی‌های طبیعی و انسانی مواجه هستند. در ده سال گذشته، حدود ۳۰ هزار حادثه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور گزارش شده است. به‌طور متوسط، سالانه بیش از دو هزار آتش‌سوزی رخ می‌دهد، یعنی تقریباً ۶ مورد در هر روز.

 

 

 

این روز‌ها نیز، بیش از هزار و سیصد هکتار از اراضی جنگلی لرستان در حال سوختن است و پس از هفته‌ها آتش‌سوزی، مدیران استان اعلام کرده‌اند که بالگرد اطفای حریق چند روزی است که در منطقه مستقر شده است، اما به دلیل وسعت بی‌سابقه آتش، نیاز به تشکیل کمیته‌ای در سطح دولت و سه قوه برای پیگیری این فاجعه ملی وجود دارد. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی اظهار کرده است که حدود ۱۸ هزار هکتار از مراتع در آتش سوخته و بیش از ۹۹ درصد این آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرس رخ داده است. همچنین، در دو سال گذشته هیچ تجهیزات جدیدی برای اطفای حریق تهیه نشده است! فعالان محیط زیست هشدار داده‌اند که با ادامه این روند، در پنجاه سال آینده تمامی جنگل‌ها و در هشتاد سال آینده تمامی مراتع ایران از بین خواهند رفت.
جنگل‌هایی که هنگام بحران‌هایی جون سیل کمربند دفاعی زمین و برای این سرزمین میراث و هویت و  مامن تنفس‌اند. پیرهنی سبز بر قامت ایران که نشان می‌دهد این سرزمین هنوز مشتاق به زندگی است، اگر بگذارند.

منبع: امتداد

ارسال نظر