اقتصاد۲۴- شرکت خودروسازی معتبر و لوکس آئودی در یک اقدام عجیب برخی از امکانات و آپشنهای پایه محصولات خود را حذف کرده است.
شرکت آئودی که از قدیمیترین و مطرحترین خودروسازان جهان به شمار میرود، در سال ۱۹۰۹ میلادی در کشور آلمان تاسیس شد. این برند به تولید محصولات باکیفیت، پر آپشن و لوکس مشهور بوده و همواره بهعنوان یکی از بزرگترین رقبای دو خودروساز بزرگ آلمانی یعنی مرسدس بنز و بی ام و در این عرصه ظاهر شده است. اما این بدان معنی نیست که آئودی همواره بهترین خودروها با بالاترین سطح آپشن را عرضه میکند.
نمونه آن نسخه جدید آئودی Q۴ E-tron است و این شرکت تصمیم گرفته به تقلید از خودرسازان داخلی کشورمان برخی از ابتدایی آپشنهای محصولات خود در نسخههای پایه این کراس اوور را حذف نماید.
نسخه جدید کراس اوور برقی Q۴ E-tron که جایگزین لوکستر فولکس واگن ID.۴ نیز محسوب میشود در نسخه پایه بازار آلمان با رینگهای فولادی و و ترمز عقب کاسهای عرضه خواهد شد. در حالی به این خودرو لقب نسخه لوکس ID.۴ را دادهاند که خود فولکس واگن در کراس اوور ذکر شده از رینگهای آلومینیومی بهره برده و این اتفاق به سوژه برخی رسانهها نیز مبدل شده است.
بیشتر بخوانید: رونمایی از شاسیبلند زیبای شریک سایپا
استفاده از ترمزهای عقب کاسهای نیز فلسفه جالبی دارد، زیرا آئودی معتقد است نیازی به ترمزهای دیسکی در اکسل عقب نیست. سیستم احیای انرژی این خودرو ۹۰ درصد عملکرد سیستم ترمز را بر عهده میگیرد درحالیکه دیسکهای جلو نیز ۱۰ درصد باقی مانده را انجام میدهند. از دلایل بهکارگیری ترمزهای کاسهای در این خودرو میتوان به کاهش ریسک خوردگی سیستم ترمز و هزینههای نگهداری پایینتر اشاره کرد. از آنجایی که دیسکهای عقب به ندرت استفاده میشوند بنابراین احتمال زنگزدگی و خوردگی آنها وجود دارد.
شایان ذکر است که نسخه سال گذشته آئودی Q۴ e-tron مدتی پیش توسط نادین خودرو در کشورمان رونمایی شد و قرار است تا نسخه مونتاژ کشور چین به ایران بیاید.
دیگر قربانیان حذف آپشن در محصولات سابق شرکت Audi
اما Q۴ E-Tron و برادر اسپرت بک آن تنها محصولات آئودی با رینگ فولادی در آلمان نیستند. سوپرمینی A۱ و کراس اور ساب کامپکت Q۲ نیز در نسخههای پایه فاقد رینگهای اسپرت هستند. A۱ از رینگهای کوچک ۱۵ اینچی استفاده میکند درحالیکه Q۲ از رینگهای فولادی ۱۶ اینچی بهرهمند شده است. البته باید ذکر کنیم که نسل جدید این دو خودرو دیگر تولید نخواهد شد.
A۱ اسپرت بک که اساساً یک فولکسواگن پولو با لباسی شیکتر است هماکنون با قیمت معادل ۲۵ هزار دلار در آلمان عرضه میشود درحالیکه قیمت Q۲ حدود ۳۱ هزار دلار خواهد بود؛ اما Q۴ E-Tron به عنوان خودرویی برقی ۵۰ هزار دلار قیمت دارد و این مبلغ برای مدل پایه تعیین شده است. برای مدل اسپرت بک نیز باید ۵۲ هزار دلار پرداخت کرد. با این تفاسیر به نظر میرسد فروش خودرویی برقی با رینگ فولادی، ترمز کاسهای و صندلیهای پارچهای کار سختی باشد.
معرفی نسخه جدید کراس اوور برقی آئودی Q۴ E-tron
نسخه پایه Q۴ E-Tron با باتری ۵۲ کیلووات ساعتی در دسترس است درحالیکه قبلاً این مدل با باتری ۷۷ کیلووات ساعتی در دسترس بود. مدل جدید Q۴، ۳۵ E-Tron حدود ۸ هزار دلار ارزانتر از مدل Q۴، ۴۵ E-Tron است، اما حتی مدل گرانتر از با رینگهای فولادی ارائه میشود. در واقع یک آئودی صفرکیلومتر و مدرن که به رینگهای فولادی و ترمزهای عقب کاسهای مجهز شده قیمت حدود ۵۸ هزار دلاری دارد؛ اما محصولات آئودی در آمریکا با رینگهای آلیاژی عرضه شدهاند چراکه ارزانترین نسخه Q۴ در این کشور ۵۵ هزار دلار قیمت داشته و از رینگهای اسپرت ۱۹ اینچی بهره میبرد. مدلهای A۱ و Q۲ نیز هرگز در آمریکا فروخته نشدهاند.
اما این خودرو از نظر آپشنهای رفاهی کم ندارد و از امکاناتی نظیر سیستمهای ترمز کمکی EBA، BAS و BA، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستمهای ضد لغزش، سیستمهای کنترل پایداری، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده، ترمز فعال، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، ضریب متغیر فرمان، رادار جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، استارت از راه دور، پیشگرمایش باتری در هوای سرد، چراغهای LED، دیلایت، سنسور نور و باران، آینههای جانبی برقی بههمراه تاشو برقی، بلوتوث، پشتیبانی از فرمان صوتی راننده، کلیدهای کنترلی چند منظوره روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم تهویه جداگانه سرنشینان عقب و تصفیه کننده هوای داخل کابین بهره برده است.
منبع: گجت نیوز