تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا بورس با هیجانات روی کارآمدن مسعود پزشکیان هم رشد نکرد؟/ دولت چهاردهم می‌تواند رونق را به بازار سرمایه بازگرداند؟

کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اگر دولت چهاردهم قصد برگرداندن رونق به بازار سرمایه را داشته باشد بایستی اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که منجر به رشد تولید و سودآوری بخش تولیدی شود؛ به همین جهت تصمیمات کلان اقتصادی که گرفته می‌شود بایستی در جهت توسعه صنایع مختلف کشور باشد.

اقتصاد ۲۴- بازار سرمایه که از ابتدای هفته جاری روند کاهشی به خود گرفته بود، اما در روز سه‌شنبه رشد ضعیفی را به دلیل ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت توسط دیوان عدالت اداری تجربه کرد که این موضوع قطعا مقطعی تاثیر بر بازار خواهد داشت.

در معاملات روز سه‌شنبه ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۸ هزار و ۹۶۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۹۷۰ واحد رسید. 

اما در واقعیت، بازار سرمایه متوجه ریزش‌های غیر طبیعی در روز‌هایی که انتظار افزایش شاخص می‌رود، شده و این موضوع علاوه بر تاثیرگذاری سیاست‌های داخلی و خارجی بر بازار به بحث قوانین و مصوبات دست و پا گیر برمی‌گردد.

در همین رابطه احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در تشریح عواملی که منجر به بروز شرایط سخت و ریزش شاخص‌ها طی روز‌های اخیر شده است، گفت: در سال‌های گذشته به خصوص سال ۱۳۹۹ حجم معاملات بازار سرمایه تا ۲۲ هزار میلیارد تومان نیز افزایش یافته بود، اما هم اکنون حجم معاملات بازار سرمایه بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است.

اشتیاقی ادامه داد: این موضوع باعث کاهش سود در بورس شده است. به همین جهت لازم است که دولت چهاردهم فورا نسبت به تقویت بازار سرمایه و رونق بخشیدن به بورس اقدام کند. لازم به ذکر است که در مقطعی دولت مردم را تشویق به حضور در بازار سرمایه کرد و این حضور موجب رونق بورس شد، اما در ادامه بی اعتمادی ایجاد شد و عموم مردم از بازار سرمایه جدا شدند.


بیشتر بخوانید:  آژیر قرمز بورس با فصل ناامیدکننده مجامع به صدا درآمد/ رشد لاک‌پشتی دلار نیما کمک زیادی به بورس نمی‌کند/ پیروزی ترامپ خوشبینی بازار را به دولت چهاردهم کمرنگ می‌کند


وی تصریح کرد: فاصله گرفتن مردم از بازار سرمایه به معنای فاصله گرفتن سرمایه‌های عمومی از این بازار و اقبال به بازار‌های موازی مانند طلا و سکه و خودرو است. کاهش سرمایه بورس موجب رکود معاملاتی و به تبع آن از دست رفتن اهمیت و اولویت بازار سرمایه شده است.

تصمیماتی بر ضد توسعه صنایع بورسی

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر دولت چهاردهم قصد برگرداندن رونق به بازار سرمایه را داشته باشد بایستی اقداماتی را که منجر به رشد تولید و سودآوری بخش تولیدی می‌شود را در دستور کار قرار دهد. به همین جهت تصمیمات کلان اقتصادی که گرفته می‌شود بایستی در جهت توسعه صنایع مختلف کشور باشد.

وضعیت نرخ خوراک پالایشی و پتروشیمی‌ها

وی تاکید کرد: در شرایطی که نرخ سود بانکی بالای ۳۰ درصد است، نرخ ارز در سامانه نیما افزایش نمی‌یابد و در عین حال نرخ خوراک پالایشی و پتروشیمی افزایش می‌یابد؛ بدیهی است که بازار سرمایه در این شرایط جذابیت خود را نسبت به دیگر بازار‌ها از دست خواهد داد. به عنوان مثال باید به ۶۵ همت پولی اشاره کرد که برای خرید خودروی وارداتی در حساب‌های وکالتی مردم بلوکه شده بود؛ پس نقدینگی در بین مردم وجود دارد، اما مردم حاضر به سرمایه گذاری در بازار سرمایه نیستند و این موضوع رویکردی است که دولت چهاردهم بایستی آن را تغییر دهد.

اشتیاقی تصریح کرد: نگرش و اقبال عمومی به بازار سرمایه با اتخاذ سیاست‌های درست در حوزه کلان اقتصادی و مدیریت صحیح ارز و سود صنایع و همچنین یارانه‌ها محقق می‌شود. شایان ذکر است که در سال گذشته قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع به ناگاه افزایش یافت؛ همچنین برق و گاز صنایع نیز در شرایط ناترازی قطع می‌شود، به همین جهت تولید صنایع کاهش یافته است. باید توجه داشت که بازار سرمایه به جز تولید و سودآوری بخش صنایع و خدمات، پشتوانه‌ای ندارد.

ارسال نظر