تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
هیات نمایندگان اتاق ایران:

حذف ارز ترجیحی به تنهایی کافی نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی در دو ماه گذشته تسهیل شده، اما چند روز است که با مانع ثبت سفارش مواجه و دچار مشکل شده است؛ گفت: به خاطر کمبود واردات، ذرت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و واردات از بعضی از کشور‌ها توقیف شده است.

اقتصاد ۲۴- حسین مهدی‌زاد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: درخواست ما این است که همزمان با حذف ارز ترجیحی متقابلا قیمت دستوری هم برداشته شود، با این اقدام بازار رقابتی می‌شود، کیفیت محصول افزایش می‌یابد و بهترین محصول به دست مشتری می‌رسد.

وی افزود: اما اگر قرار باشد ازر ترجیحی حذف و قیمت‌گذاری دستوری همچنان برقرار باشد، هم تولیدکننده و هم مصرف کننده ضرر می‌کنند.

مهدی‌زاد ادامه داد: دولت چهاردهم باید توجه داشته باشد که ما در زمنیه دام و طیور، واردات نهاده‌ها، پیمان‌سپاری ارزی، صادرات مرغ گوشتی و تخم‌مرغ در سه سال گذشته ضرر‌های سنگینی را متحمل شده‌ایم و انتظار تسهیل در این موارد را داریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: تامین امنیت غذایی مردم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و وزیر کشاورزی واقعا می‌تواند یک رئیس جمهور را به فراز قله‌ها و یا به رکود برساند، بر همین اساس رئیس‌جمهور باید نگاه ویژه‌ای به انتخاب وزیر جهاد کشاورزی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: روز‌های کاهشی قیمت دلار به پایان رسید؟


به گفته وی، بیشترین چالشی که در حال حاضر در حوزه کشاورزی با آن مواجه هستیم، بحث رفع تعهد ارزی و قیمت‌گذاری دستوری است.

مهدی‌زاد همچنین گفت: واردات نهاده‌های دامی در دو ماه گذشته تسهیل شده، اما چند روز است که با مانع ثبت سفارش مواجه و دچار مشکل شده است؛ به خاطر کمبود واردات، ذرت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و واردات از بعضی از کشور‌ها توقیف شده است.

وی گفت: قرار است طی یک هفته تا ده روز آینده این موضوع، تعیین تکلیف شود. مسئولین می‌گویند به دلیل افزایش واردات از واردات نهاده‌ها جلوگیری شده است، اما سوال ما این است که اگر میزان واردات بالا بوده، چرا قیمت ذرت افزایش یافته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق کاشان بیان کرد: بیشترین واردات ذرت از دو کشور برزیل و روسیه است.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر