تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

نرخ تورم تیرماه ۱۴۰۳ اعلام شد

مرکز آمار ایران جزییات تازه‌ای از نرخ تورم و تحولات آن در آغاز تابستان منتشر کرده که نشان می‌دهد تورم ماهانه همچنان و مانند ماه‌های قبل در کانال ۲ درصدی حرکت می‌کند و اگر با همین منوال قرار به تداوم داشته باشد؛ با وضعیت مطلوب فاصله خواهد داشت.

اقتصاد۲۴- نرخ تورم نقطه به نقطه، به شتاب افزایش قیمت‌ها در بازه تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به تیرماه ۱۴۰۲ اشاره دارد. در واقع این شاخص نشان می‌دهد که خانوار‌ها به‌طور میانگین، چه میزان بیشتر از پارسال همین موقع برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. این شاخص از آن نظر مهم است که بازه قیمتی یکساله را در نظر می‌گیرد و کمک می‌کند تا بفهمیم چقدر نسبت به پارسال، قدرت خرید بیشتری نصیب خانوار‌ها شده است. به همین دلیل هم هست که برخی کارشناسان تورم نقطه به نقطه را معیار بهتری برای نشان دادن وضعیت قیمت‌ها در بازه بلندمدت می‌دانند.

اما بپردازیم به دیگر نکاتی که در آمار تازه از تورم در نخستین ماه تابستان ۱۴۰۳ منتشر شده است.

تابستان با تورم شروع شد

پیش از هر چیز باید گفت که تورم در مقیاس ماهانه همچنان در کانال ۲ درصدی به حرکت خود ادامه می‌دهد. هر چند در تیرماه امسال، اندکی از شتاب تورم ماهانه گرفته شده، اما ماندگاری این شاخص در کانال ۲ درصد نگرانی برای تورم آخر سال را بیشتر می‌کند.

تورم ماهانه نشان‌دهنده تغییرات قیمت کالا‌ها و خدمات یک سبد مشخص در یک ماه نسبت به ماه گذشته است. این متغیر از محاسبه رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به دست می‌آید و به عنوان یک معیار برای سنجش افزایش هزینه زندگی و تغییرات قدرت خرید پول در یک ماه به کار می‌رود. طبق گزارش مرکز آمار، در تیرماه سال جاری تورم ماهانه ۲.۲ درصد برآورد شده که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر، خانوار‌ها برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در تیر امسال ۲.۲ درصد بیشتر از خرداد ماه هزینه کرده‌اند. با اینکه تورم ماهانه کاهش یافته و به عبارتی، از سرعت افزایش قیمت در یک ماه گذشته کاسته شده، اما تورم ماهانه همچنان بالای ۲ درصد مانده که سطح مطلوبی برای تورم ماهانه نیست.

رکورد کاهشی تورم سالانه

نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک‌سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در واقع تورم سالانه، میانگین تغییرات قیمتی کالا‌ها در یک‌سال نسبت به سال گذشته را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص از ۳۶.۱ درصد در خرداد به ۳۵.۵ درصد در تیر ماه رسیده است. تورم سالانه تیر در کمترین سطح خود از اسفند ۱۴۰۱ به بعد قرار گرفته و از این نظر یک رکورد یکساله زده است.

حرکت معکوس تورم نقطه به نقطه

برخلاف تورم سالانه، تورم نقطه به نقطه به صورت معکوس عمل کرده و راه دیگری رفته است. در ماه جاری تورم نقطه به نقطه مانند ماه گذشته به روند صعودی خود ادامه داده به‌طوری که از ۳۱.۹ درصد در خرداد به ۳۲.۲ درصد در ماه جاری افزایش یافته است. بالاترین تورم نقطه به نقطه برای گروه مسکن برآورد شده است.

رکوردزنی تورم اجاره مسکن

به گفته مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در تیر ماه ۴۳.۲ درصد بوده است. به صورت ماهانه نیز این شاخص نزدیک به ۳ درصد رشد کرده است.

پیش از این آمار‌ها نشان می‌داد تورم اجاره پاییز در دو سال نخست دوره ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم بالاترین سطح را در ۱۲ سال گذشته داشته است. این در حالی است که از مهم‌ترین وعده‌های این دولت، مهار قیمت‌ها در این بازار بود. داده‌های آماری نشان می‌دهد سهم شهر‌های کوچک از رشد اجاره در این بازه زمانی بیشتر بوده است.


بیشتر بخوانید:تورم در ونزوئلا به یک درصد رسید!


تورم ماهانه اجاره مسکن در اردیبهشت سال گذشته ۱.۷ درصد بود. در مهر ماه به بیش از ۴ درصد رسیده و در پایان سال ۲.۴ درصد شد.

حالا و با آمار تازه مشخص می‌شود که از ابتدای امسال روند تورم اجاره مسکن به صورت ماهانه به کار خود ادامه داده و حتی در بخش نقطه به نقطه یعنی تیر ماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته به سطح بالایی رسیده است.

بررسی آمار‌های رسمی بیانگر آن است که فروردین ۱۳۹۶ متوسط قیمت مسکن نسبت به پایه حقوق، ماهانه ۴.۶ برابر برآورد می‌شده و فروردین امسال، این نسبت به ۱۱.۳ برابر رسیده است. این بدان معناست که افراد در سال جاری، باید نسبت به سال ۹۶ زمان بیشتری را برای خرید خانه در انتظار سپری کنند. تورم مسکن طی سال‌های اخیر سرعت بالایی داشته است. قیمت این کالای اساسی از دهه ۸۰ تاکنون بیش از دو هزار درصد رشد داشته و این در حالی است که میزان افزایش دستمزد‌ها کماکان نتوانسته خود را به آن برساند.

تورم ۲۰ استان بالاتر از تورم عمومی

نرخ تورم سالانه تیرماه در ۲۰ استان کشور بیشتر از نرخ تورم ماهانه کل کشور بوده است. بالاترین نرخ تورم ماهانه در تیرماه بین استان‌های کشور را همدان داشته است. تورم ماهانه این استان نسبت به خرداد ۳.۴ درصد بالاتر رفته است. کمترین نرخ تورم در ماه گذشته را هم استان کرمانشاه تجربه کرده است. تورم ماهانه در این استان کمتر از یک درصد بوده است.

در بازه یکساله، بالاترین میزان تورم متعلق به استان اصفهان بوده که بیش از ۴۰ درصد تورم را تجربه کرده است.

کمترین میزان تورم سالانه نیز متعلق به سیستان و بلوچستان با عدد ۳۶.۵ درصد است.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر