تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
بحث داغ بازار ارز

دولت سیزدهم در روز‌های آخر ارزپاشی دارد یا ندارد؟

بحث داغ بازار صحبت‌های محمدرضا فرزین درمورد دارایی‌های ارزی کشور بود. روز دوشنبه، محمدرضا فرزین گفت برخلاف انتقادات و گزاره‌های خبری نادرست، بانک مرکزی هرگز از دارایی‌های ارزی کشور و ارزپاشی برای مدیریت بازار ارز از جمله در مقطع کنونی استفاده نکرده است. در روز یکشنبه هم محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، تاکید داشت که دولت سیزدهم با وجود همه فشار‌هایی که متحمل شد، هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرد، بلکه تدابیر ارزی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و موثر بوده است.

اقتصاد ۲۴- معامله‌گران نسبت به این صحبت‌ها گارد داشتند و چند نکته را گوشزد می‌کردند؛ یک اینکه بانک مرکزی و فرزین بار‌ها اذعان داشتند که بازار ارز آزاد را قبول ندارند. دوم اینکه مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی مبنی بر اعطای اختیارات لازم به این بانک برای مداخله در بازار ارز و کنترل نوسانات ارزی و تمدید این مصوبه برای چه بوده است؟

سوم اینکه معامله‌گران می‌گفتند بله، دولت سیزدهم قیمت دلار را در حوالی ۲۴ هزار تومان تحویل گرفت و الان نرخ دلار در حوالی ۵۷ هزار تومان است که این روز‌ها با فشار پایین آمده است. آن‌ها با اشاره به الگوی تکراری می‌گفتند که کاملا مشخص است که ارزپاشی نمی‌شود و نشده است. از طرف دیگر نرخ دلار در سال ۱۴۰۲ تا زمستان در بازه مشخص گیر افتاده بود، چه شد که ناگهان از حوالی ۵۰ هزار تومان با رشد تا مرز ۶۰ هزار تومان رفت؟

البته برخی دیگر هم هستند که اعتقاد دارند مداخله در نرخ نزدیک به بازار ارزپاشی نیست و منظور از ارزپاشی مداخله در قیمت‌های پایین است.


بیشتر بخوانید: قیمت ارز اربعین امسال چقدر است؟


به عقیده گروهی از معامله‌گران، اگر قیمت دلار از مرز مقاومت ۵۸ هزار تومان عبور کند این موج می‌تواند تا میانه این کانال بالا برود. از منظر آن‌ها اگر قیمت دلار به بالای ۵۹ هزار تومان برود، بازار دیگر از گارد نزول فاصله گرفته است. اگر قیمت دلار نتواند وارد ۵۸ هزار و تثبیت در آن شود، می‌تواند دوباره به سمت کف برود.

خبر امروز تمدید مهلت رفع تعهد ارزی تا پایان مهر بود. وقتی موسم رفع تعهد رخ می‌دهد، عرضه می‌تواند در بازار رسمی بیشتر شود، اما قبلش امکان دارد به بازار غیررسمی اسکناس فشار بیاورد، چون بخشی از شرکت‌ها رفع تعهد رسمی ارز را با خرید دلار از بازار غیررسمی انجام می‌دهند.

با این حساب، دولت جدید این امکان را دارد که در پایان مهر در بازار رسمی امکان عرضه بیشتر ارز را داشته باشد، اما در اواخر شهریور و اوایل مهر با ریسک نوسان روبه‌روست.

منبع: اکوایران

ارسال نظر