تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
بررسی آخرین وضعیت بازار سرمایه

روند منفی‌ متعادل بورس در مردادماه ادامه دارد؟

اولین هفته مردادماه برای بازار سرمایه همچون دیگر روز‌های تابستان منفی، اما متعادل گذشت. شاخص‌کل بورس با ریزش ۱.۲۴‌درصدی در این هفته در کانال دو میلیون و ۱۷۵ هزار واحدی ایستاد و دیگر شاخص‌ها نیز وضعیتی مشابه داشتند.

اقتصاد ۲۴- شاخص‌کل هموزن در این هفته ۱.۳۹‌درصد و شاخص‌کل فرابورس نیز ۱.۴۳‌درصد منفی شد تا آخرین هفته کامل دولت سیزدهم برای تمامی شاخص‌ها سرنوشت مشابهی داشته باشد. در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد ۲۱۲۶‌میلیارد تومان بود و مجموعا ۶۱۹‌میلیارد تومان نقدینگی سرمایه از بازار خارج شد. تحلیلگران در بررسی روند معاملات این هفته به دو اتفاق مهم اشاره کردند.

رشد بورس از پاییز

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام در شرایط نسبتا متعادلی قرار گرفته و موج‌های عرضه و تقاضا توسط طرف مقابل دفع می‌شوند، گفت: وضعیت نسبتا نوسانی را در کلیت بازار سرمایه شاهدیم. متغیر‌های تاثیرگذار روی بازار هم وضعیت باثباتی دارند، یعنی دلار نیمایی با شیب آرام و روند حرکتی هفته‌های اخیر در حال صعود است، دلار بازار آزاد به وضعیت باثبات حوالی زیر قیمت ۶۰ هزار تومان رسیده و قیمت‌های جهانی هم در وضعیت باثباتی هستند. وی ادامه داد: مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار روی بازار سرمایه موضوع کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور است که این موضوع هم ظرف روز‌های آینده مشخص و تعیین تکلیف خواهد شد و به مرور می‌توان خوشبین بود که وضعیت بازار از حالت نوسانی و بلاتکلیف فعلی خارج شود.

میرزایی گفت: البته بعد از اصلاحات قیمتی ابتدای هفته شاهد شکل‌گیری موجی از تقاضا بودیم که در نگاه اول واکنش به تصمیم و رای دیوان عدالت اداری در خصوص لغو مصوبه خوراک و بازگشت قیمتی آن در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ به وضعیت قبلی است که سود چند ۱۰ همتی را به بازار سرمایه برخواهدگرداند یا در قالب توزیع سود یا عمدتا در قالب افزایش سرمایه کمک حال بازار سرمایه و سهامداران خواهد بود.


بیشتر بخوانید:  چرا بازار سرمایه به ابطال مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی روی خوش نشان نداد؟/ نگاه دستوری به بورس در دولت جدید متحول خواهد شد


این تحلیلگر گفت: این موارد به تنهایی نمی‌توانند روند صعودی مورد انتظار بازار سرمایه را شکل دهند، اما تکرار و تجمیعی که در کنار هم دارند در هفته‌ها و ماه‌های آینده به مرور وضعیت بازار را از حالت نوسانی با شیب صعودی آرام رو به بالا به وضعیت صعودی تبدیل می‌کند و می‌توانیم انتظار این موضوع را در پاییز و مخصوصا بعد از مشخص‌شدن انتخابات آمریکا داشته باشیم.

وی گفت: بورسی که پزشکیان در حال تحویل گرفتن آن است از جنبه‌های ذاتی خود در وضعیت اسفناکی است و کاهش سود خالص شرکت‌های بورسی حتی به یک‌سوم، موضوع چالشی است که گریبان سهامداران را در طول سال‌های گذشته گرفته و باعث جاماندگی شدید سهام نسبت به سایر دارایی‌ها و تورم در ایران شده‌است؛ از این‌رو وضعیت بازار نیازمند اقدامات عاجل در کوتاه و میان‌مدت است تا بتواند وضعیت تولید و سرمایه‌گذاری را به وضع نسبتا متعادلی برگرداند و از شرایط حاد خودش دور کند، ولی از طرف دیگر فرصتی در اختیار رئیس دولت چهاردهم و تیم همراه اوست و می‌توانند از آن استفاده کنند و بازار را از کف‌های قیمتی رو به بالا حرکت دهند و در کنار اینکه سختی‌ها و هزینه‌های مرتبط با اصلاح اقدامات مورد اشاره را می‌پذیرند، اما شیرینی رشد بازار سرمایه و بهبود حال سهامداران را می‌توانند بعد از سال‌های طولانی به‌وجود آورند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر