تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
هک حساب‌های کاربری اشخاص مشهور

تله جدید هکرها در بازار رمز ارز‌ها

با افزایش محبوبیت بازار ارز‏‏‏‌های دیجیتال و معاملات این دارایی‌های بلاک‌چینی، هکر‏‏‏‌ها به‌طور گسترده‌ای در تلاش هستند تا به روش‌های مختلف کاربران را فریب داده و سرمایه آن‌ها را به سرقت ببرند. امروزه یکی از روش‌های محبوب مورد‌استفاده کلاهبرداران و سارقان بازار، هک شبکه‏‏‏‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود. طی سالیان گذشته هک شبکه‏‏‏‌های اجتماعی به موضوعی مهم در عصر دیجیتال تبدیل شده‌است و افرادی مانند بازیگران و افراد مشهور به‌طور فزاینده‌ای قربانی این حملات سایبری می‌شوند.



اقتصاد ۲۴- معمولا پس از هک حساب‌های کاربری اشخاص مشهور، پروژه‌های شت‌کوین و کلاهبرداری ارز‌های دیجیتال تبلیغ می‌شوند، زیرا سارقان می‌توانند به‌راحتی رد خود را در فضای بلاک‌چین گم کنند. این شرایط نه‌تن‌ها اعتبار شخصی و حرفه‌ای اشخاص مشهور جهانی را به‌خطر می‌اندازد، بلکه خطرات مالی قابل‌توجهی برای دنبال کنندگان ناآگاه به‌همراه دارد. هکر‌ها با دسترسی به‌حساب‌های شبکه اجتماعی افراد مشهور، این توانایی را پیدا می‌کنند تا به‌راحتی اعتماد کاربران را جلب‌کرده و با اشتراک گذاری لینک و محتوا‌های هدفمند، آن‌ها را به‌سوی پروژه‌های کلاهبرداری یا پلتفرم‌های آلوده هدایت کنند. با توجه به اینکه هم‌اکنون بازار ارز‌های دیجیتال هدف اصلی این سارقان به‌شمار می‌رود، فعالان این بازار مالی مهم است که با نشانه‌های مشکوک آشنا باشند و با بررسی برخی از رویداد‌های کلاهبرداری رخ‌داده گذشته، برای محافظت از سرمایه خود آماده‌شوند.

خطر رو به افزایش

در سال‌های اخیر افزایش محبوبیت و گسترش استفاده از ارز‌های دیجیتال منجر به ظهور‌هزاران ارز جدید شده‌است، درحالی‌که تنوع پروژه‌های بلاک‌چینی مزایای خود را دارد، اما همچنین باعث شده تا شت‌کوین‌ها و پروژه‌های کلاهبرداری مختلفی نیز در بازار عرضه شوند که شناسایی آن‌ها چندان آسان نیست. در این شرایط، بخشی از سرمایه‌گذاران مبتدی که زمان و دانش کافی برای فعالیت در این بازار مالی را ندارند، برای فعالیت خود به شبکه‌های اجتماعی و پیشنهاد‌های مطرح‌شده توسط افراد مشهور وابسته می‌شوند، بنابراین به‌جای تحقیق و بررسی شخصی، مبنای فعالیت این افراد براساس صحبت‌ها و تبلیغات است.

این شرایط، فرصتی را برای هکر‌ها فراهم کرده‌است تا با هک و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی افراد مشهور، پروژه‌ها و ارز‌های دیجیتال کلاهبرداری خود را اعتبار بخشیده و سرمایه کاربران را به سرقت ببرند. تنها طی چند سال‌گذشته، ده‌ها هک مختلف شبکه‌های اجتماعی اشخاص مشهور رخ داده‌است که به‌خوبی خطر بزرگ اعتماد کورکورانه به دیگر افراد برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال را نشان می‌دهد. این موضوع همچنین هشداری برای فعالان بازار است که همواره و حتی در صورت دریافت لینک از آشنایان و دوستان، اعتبار آن را بررسی و از اهمیت تحقیق پیرامون هدف، کاربرد و نشانه‌های خطر هر پروژه تبلیغ‌شده غافل نشوند. کلاهبرداری بزرگ توییتری بیت‌کوین در سال‌۲۰۲۰ از جمله مواردی بود که این موضوع مهم را به سرمایه‌گذاران و فعالان بازار گوشزد کرد.


بیشتر بخوانید: کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴؛ انتظارات بازار کریپتو چه خواهد بود؟ 


در نتیجه این هک گسترده، کنترل حساب افرادی مانند ایلان ماسک، جو بایدن، باراک اوباما، بیل گیتس و حتی شرکت‌هایی مانند اپل در اختیار هکر قرارگرفت. هکر در ادامه یک آدرس واریز بیت‌کوین با دنبال کنندگان این صفحات را به اشتراک گذاشت و به‌کاربران وعده داد تا با واریز بیت‌کوین به این کیف‌پول، دو‌برابر آن را دریافت خواهند کرد. این مثال‌ها به‌خوبی نشان می‌دهند که حتی پیام‌های به اشتراک گذاشته شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا نیز نباید به‌صورت کورکورانه اعتماد کاربران را به‌همراه داشته‌باشد و به‌ویژه در بازار‌های مالی، توجه به نشانه‌های مشکوک و صحت‌سنجی اطلاعات به‌صورت مداوم ضروری است.

با وجود گذشت چندین سال از هک بزرگ ۲۰۲۰، این روش کلاهبرداری همچنان مورد‌استفاده سارقان است. به‌عنوان مثال، اخیرا حساب توییتری دوجا کت، یک خواننده مشهور رپ هک شد و برای تبلیغ یک ارز دیجیتال کلاهبرداری مورد سوءاستفاده قرارگرفت. هکر به کمک حساب کاربری دوجا کت، یک شت‌کوین را تبلیغ کرد که به افزایش ارزش بازار و قیمت ارز منجر شد، در نتیجه این فرصت فراهم شده، هکر به‌سرعت موجودی خود را به‌فروش رساند که سود ۱.۶‌میلیون دلاری را برای او به‌همراه داشت. رپر معروف فیفتی‌سنت و گروه هوی متال متالیکا از جمله دیگر حساب‌های کاربری به‌شمار می‌روند که اخیرا برای تبلیغ پروژه‌های کلاهبرداری هک و مورد سوءاستفاده قرارگرفته اند. این نمونه‌ها نشان می‌دهند که کاربران همچنان فریب این روش کلاهبرداری را می‌خورند که اهمیت اطلاع رسانی پیرامون آن را افزایش می‌دهد.

شناسایی نشانه‌ها

امروزه و با توجه به افزایش این حوادث، برای فالوور‌ها و طرفداران اشخاص مشهور بسیار مهم است که همواره هوشیار باشند تا بتوانند به‌سرعت علائم هک حساب کاربری را شناسایی کنند.

یکی از اولین نشانه ها، اشتراک گذاری پست‌های پیشنهاد سرمایه‌گذاری یا تبلیغ ارز‌های دیجیتال است. معمولا سلبریتی و افراد مشهور جهانی به دلیل عواقب قانونی که این موضوع به‌همراه دارد از تبلیغ مستقیم پروژه‌های ارز دیجیتال به‌ویژه مواردی که شناخته‌شده نیستند، خودداری می‌کنند، بنابراین اگر به ناگهان فردی دنبال کنندگان خود را به سرمایه‌گذاری در یک پروژه ناشناخته ارز‌های دیجیتال تشویق کند، نشانه مشکوکی است و می‌تواند نشان دهد که حساب کاربری او هک شده‌است. در این بین باید به اشتباهات املایی و تفاوت گرامری نیز توجه داشت. بسیاری از هکر‌ها لحن گفتار و نگارش متفاوتی نسبت فرد مشهور هک‌شده دارند که شناسایی این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای دنبال کنندگان صفحه باشد.

همچنین پست‌هایی که حاوی لینک وب‌سایت‌های ناآشنا یا مشکوک هستند باید با احتیاط مورد بررسی قرار گیرند. این لینک‌ها اغلب کاربران را به سایت‌های فیشینگ یا دانلود بدافزار‌ها هدایت می‌کنند که برای سرقت اطلاعات شخصی یا دارایی‌ها طراحی شده‌اند. وعده سود بالا و تضمین‌شده در تبلیغ شت‌کوین‌ها و پروژه‌های کلاهبرداری نیز رایج است. سرمایه‌گذاری‌های قانونی به‌ندرت چنین تضمین‌هایی را ارائه می‌دهند و باید با چنین ادعا‌هایی با شک و تردید برخورد کرد؛ بنابراین ضروری است که قبل از هر اقدامی، کاربران همواره اطلاعات به اشتراک گذاشته‌شده در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را بررسی و اعتبارسنجی کنند.

این فرآیند نیازمند صرف زمان است و به همین‌دلیل عدم‌تصمیم‌گیری عجولانه اهمیت بسیاری دارد. کلاهبرداران نیز از این موضوع آگاه هستند و به همین‌دلیل همواره تلاش می‌کنند تا با کاهش زمان تصمیم‌گیری و انتقال استرس به‌کاربران، آن‌ها را فریب دهند. به‌عنوان مثال در کلاهبرداری بزرگ توییتری بیت‌کوین در سال‌۲۰۲۰، هکر در پیام خود ذکر کرده‌بود که پیشنهاد سرمایه‌گذاری وسوسه کننده تنها برای ۲ ساعت فعال است. این زمان کوتاه از عمد عنوان می‌شود تا سرمایه‌گذاران و کاربران فرصت کافی برای بررسی اطلاعات و صحت‌سنجی داده‌ها را نداشته باشند. سرمایه‌گذاران نباید فراموش کنند که هیچ زمان پروژه‌های معتبر و شناخته‌شده بازار تبلیغات خود را به این شیوه انجام نمی‌دهند و در زمان سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال، باید زمان کافی برای تصمیم‌گیری در اختیار کاربران قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: پیش بینی رالی صعودی بیت کوین تا این تاریخ


 در این بین حفظ امنیت کیف‌پول ارز‌های دیجیتال نیز ضروری است. کیف‌پول‌های بلاک‌چینی وظیفه محافظت و نگهداری ارز‌های دیجیتال کاربران را برعهده دارند و دسترسی هکر به این والت ها، به‌معنای سرقت تمام موجودی است، پس قبل از اتصال کیف‌پول به سایت و پلتفرم ها، کاربران باید پروژه تبلیغ شده را به‌دقت بررسی و از فیشینگ نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

همچنین در برخی موارد دیده شده‌است که هکر‌ها پس از نفوذ به شبکه اجتماعی اشخاص مشهور، به‌صورت مستقیم با کاربران ارتباط گرفته و به دلایل مختلفی کلید خصوصی یا رمز کیف‌پول آن‌ها را درخواست می‌کنند. طبیعی است که این اطلاعات تحت‌هیچ شرایطی نباید با دیگران و به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. در نهایت توجه به این نکته ضروری است که همیشه تبلیغ پروژه‌های کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی افراد مشهور در نتیجه هک رخ نمی‌دهد. برخی زمان‌ها افراد مشهور در نتیجه پیشنهادات مالی وسوسه کننده به‌طور عامدانه پروژه‌های کلاهبرداری و مشکوک بازار را تبلیغ و از اعتماد دنبال کنندگان خود سوءاستفاده می‌کنند.

متاسفانه این موضوع درمیان برخی اشخاص کشور ما نیز دیده می‌شود که در سالیان گذشته با سودجویی‌های خود قربانیان زیادی گرفته اند. این افراد مسوولیتی در قبال تبلیغات خود برعهده نمی‌گیرند و پس از سرقت دارایی‌ها، کاربران راهی برای بازگشت سرمایه و جبران خسارت‌ها ندارند؛ بنابراین اعتماد چشم‌بسته به تبلیغات و صحبت افراد مشهور مسیری به‌سوی ضرر‌های مالی است و ضروری است که سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال پیش از هر اقدامی از اهمیت بررسی و تحقیق شخصی غافل نشوند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر