تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
سیلی گرمای هوا بر پیکره بی جان بازار سرمایه؛

بورس مدت هاست که تعطیل است!

پیرو اعلام شورای اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر تعطیلی سراسری در روز یکشنبه، بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بورس هم امروز تعطیل شد تا بر روز‌های بی انگیزگی و سردی بازار سرمایه یک روز دیگر هم اضافه شود.


اقتصاد۲۴- در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا و به منظور حفظ سلامتی شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، همه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور در روز یک‌شنبه تعطیل شدند. البته این تعطیلی یک روزه برای اهالی بازار سرمایه صرفا روی کاغذ بوده و به نظر می‌رسد که بورس مدت‌هاست که تعطیل است.

چرایی آن را می‌توان در ارزش معاملات بازار سرمایه جست و جو کرد. افزایش ارزش معاملات بورس می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از ورود نقدینگی به بازار تلقی شود. به دنبال آن، ورود نقدینگی به بازار نیز می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از رشد بازار در نظر گرفته شود، چون خریداران بیشتری به خرید سهام تمایل پیدا کرده‌اند.

اما درست بعد از شهادت رئیس جمهور سابق و تحدید دامنه نوسان، بورس نیمه تعطیل شد. این یعنی ارزش معاملات به زیر دو همت در روز رسیده که نسبت به ارزش بازار تقریبا صفر است؛ نه میلی برای خرید وجود دارد و نه انگیزه‌ای برای فروش.


بیشتر بخوانید: بازدهی بورس در هفته‌ای که گذشت


حتی با برگشت دامنه نوسان به حالت عادی، اقبالی متوجه بازار سرمایه نشد و خبر‌های خوب نیز جذابیت را در بورس ایجاد نکرد. تنها موردی که توانست فقط یکی دو روز بر شاخص‌های بورسی تاثیر بگذارد، انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم بود که از آن تاریخ تا کنون، شوک انتخاب او نیز تخلیه شده و قیمت‌ها به همان محدوده ۱۷ تیر بازگشته است. با این ارزش معاملات پایین عملا بازار اولیه را نیز از دست می‌دهیم و سود‌های تقسیمی توسط صندوق‌های درآمد ثابت نیز بیشتر حسابداری به نظر می‌رسد. اتفاقی که می‌تواند آن‌ها را در کنار تجربه تلخ موسسات مالی سال‌های نه چندان دور کشور قرار دهد.

لغو مصوبه نرخ خوراک، کاهش نصاب سپرده بانکی صندوق‌های درآمد ثابت، افزایش نرخ دلار نیما و ورود آن به محدوده ۴۴ هزار تومان و حتی خبر‌های تجدید ارزیابی خودروسازان، از جمله مواردی بود که در این دو ماه مطرح و یا تصویب شد، اما هیچ‌کدام نتوانستند محرکی برای بازار سرمایه تلقی شوند.

مواردی که در گذشته هرکدام به تنهایی وزنه‌ای تلقی شده و می‌توانستند تا مدت‌ها حال و هوای بورس را سبز کنند؛ اما اکنون در بازار نیمه جان و نیمه تعطیل، تنها موردی که می‌تواند حافظ منافع سهامداران باشد، ادامه‌دار بودن همین تعطیلات است.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر