تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

عربستان میزبان جام جهانی و ایران در پی بازسازی آزادی

ورزشگاه آزادی به دلیل عملیات بازسازی توانایی میزبانی در لیگ و بازی‌های ملی را برای فصل پیش رو ندارد.

اقتصاد۲۴-ورزشگاه آزادی تهران امسال برای برگزاری مسابقات لیگ برتر و همچنین برگزاری مرحله سوم مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ دچار چالش بزرگی شده است. بازی‌های تیم ملی و تیم‌های استقلال و پرسپولیس در آسیا و لیگ برتر در این ورزشگاه بزرگ برگزار می‌شد، اما امسال ورزشگاه آزادی به دلیل استانداردسازی نمی‌تواند در بازی‌های ابتدایی لیگ برتر مهمان حریفان باشد. البته این موضوع تنها مختص استقلال و پرسپولیس نیست و تیم ملی هم احتمالاً برای بازی شهریورماه باید ورزشگاه دیگری معرفی کند. در این شرایط ورزشگاه تختی جایگزین آزادی شد تا استقلال و پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی در این ورزشگاه از حریفان خود پذیرایی کنند.

این در حالی است که در سال‌های گذشته و دوران وزارت مسعود سلطانی‌فر در سال ۱۳۹۸ بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای ترمیم این ورزشگاه در نظر گرفته شد که البته در آن زمان ورزشگاه تختی ترمیم نشد تا اینکه بلافاصله پس از اعلام حضور سرخابی‌ها در ورزشگاه تختی کار استانداردسازی این ورزشگاه آغاز و بخشی از این کار هم انجام شد.

طبق ادعای مسئولان، ورزشگاه تختی ۹۰ درصد آماده برگزاری مسابقات است و برای تجهیز ۱۰۰ درصدی ورزشگاه باید تیم‌های استقلال و پرسپولیس مبلغی پرداخت کنند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال دیروز این مبلغ را اعلام کرد، بر این اساس دو تیم استقلال و پرسپولیس برای بازی در تختی باید در اسرع وقت ۱۷ و نیم میلیارد به ورزشگاه تختی بدهند.

این ۲ باشگاه پیش از این برای برگزاری دیدار‌های خانگی خود در ورزشگاه آزادی مبلغی بابت اجاره این ورزشگاه پرداخت می‌کردند، اما حالا طبق ادعای رئیس فدراسیون فوتبال دو تیم باید مبلغ ۱۷ و نیم میلیارد تومان برای تجهیز ورزشگاه پرداخت کنند. این در حالی است که دو تیم پایتخت نشین علاوه بر این مبلغ باید بابت اجاره ورزشگاه تختی هم مبلغی واریز کنند و حالا مشخص نیست این ۳۵ میلیارد تومان در کجا و چگونه هزینه خواهد شد

تیم ملی به دنبال زمین بازی، عربستان به دنبال میزبانی جام جهانی!

روز گذشته درست بعد از اخبار در مورد بازسازی ورزشگاه آزادی و مشکلاتی که برای میزبانی تیم‌های استقلال و پرسپولیس و تیم ملی وجود دارد یک خبر قابل تامل منتشر شد؛ عربستان آماده میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴! در حالی که تیم‌های ایرانی انگشت شماری استادیوم استاندارد دارن عبستانی‌ها که در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در فوتبال داشته خود را آماده میزبانی برای جام جهانی ۲۰۳۴ می‌کند. بازسازی ورزشگاه‌ها در همه جای دنی مرسوم است و می‌توان به سانتیاگو برنابئو به عنوان یکی از آخرین مثال‌های این کار اشاره کرد. عملیات بازسازی برنابئو از سال ۲۰۱۹ آغاز شد که عواملی مانند کرونا و جنگ اکرانی و روسیه اتمام کار را به تعویق انداخت. در نهایت پادشاه اروپا با هزینه‌ای به مبلغ ۱.۷ میلیارد یورو کار را به پایان رساند و مجهز‌ترین ورزشگاه جهان را طی حدود ۳ سال به پایان رساند.

شاید مقایسه آزادی با برنابئو فرا فانتزی باشد، پس به خاور میانه می‌آییم. عربستان که با بازیکنان بزرگ اروپایی در سال‌های اخیر بسیار سر زبان‌ها افتاده در ۱۶۰ روز ورزشگاه ساخته است! درست شنیدی ساخت نه بازسازی! ورزشگاه کینگدام آرنا (به عربی: ملعب المملکة ارینا) (به فارسی: ورزشگاه پادشاهی آرنا) یک ورزشگاه چند منظوره در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی است.


بیشتر بخوانید:گزارشی از روند بازسازی ورزشگاه آزادی


این ورزشگاه در سال ۲۰۲۳ ساخته شد و گنجایش ۳۰٬۰۰۰ نفر را دارد و در ۱۸۰ روز ساخته شد. این ورزشگاه بیش از ۳۰۰۰۰ جایگاه از جمله ۲۰ جایگاه وی آی پی را در خود جای می‌دهد. دارای یک سقف جمع شونده و یک صفحه ویدئویی چهار طرفه است که در مرکز آن آویزان شده‌است. این در حالی است که ما درست در پایتخت ایران تنها یک ورزشگاه از ۵۰ سال پیش تا کنون داریم که حالا به وضعیت بحرانی رسیده است.

آخرین وعده!

در شرایطی مسوولین ورزش تا به امروز قول‌های زیادی برای بازسازی ورزشگاه آزادی داده اند که متاسفانه به دلیل نبود اعتبارات به سرانجام نرسیده است. کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان نیز در آخرین اظهار نظر خود در خصوص بازسازی استادیوم آزادی این قول را داده که امسال در قانون بودجه ۱۴۰۳ هزار و دویست میلیارد تومان برای مجموعه آزادی پیش بینی شده که استادیوم بخشی از آن است که با این مبلغ تمام مشکلات حل خواهد شد.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر