تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

احمد میدری کیست؟ + سوابق سیاسی و اجرایی

احمد میدری (متولد ۱۳۴۲ در آبادان) اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی بوده است. وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است.

اقتصاد۲۴- مهسا احمدی: «احمد میدری» اقتصاددان و نماینده آبادان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است. وی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از حامیان مسعود پزشکیان بود و اکنون از وی به عنوان گزینه اصلی برای تصدی وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد می‌کنند.

زندگینامه احمد میدری

احمد میدری (متولد ۱۳۴۲ در آبادان) اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی بوده است. وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است. وی سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را نیز دارد و در سال ۱۳۸۲، دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را نیز طی کرده است.

سمت و سوی مطالعاتی و جهت‌گیری پژوهشی و تحقیقاتی احمد میدری حاکی از گرایش او به اقتصاد نهادگراست و به این دلیل برخی از تجویز‌های اقتصاددانان آزاد را رد می‌کند. یکی از این موارد، بحث هدفمندسازی یارانه‌ها بود که از آخرین روز‌های پاییز سال ۱۳۸۹ به اجرا گذاشته شد و میدری از کارشناسان سرشناس در مخالفت با آن بود و در مناظره‌ها و نوشته‌ها بیان کرد این طرح به سه دلیل کلیدی قادر به حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران نیست که این سه دلیل شامل رقابت، مالکیت خصوصی و بازار است.

او معتقد است علم اقتصاد جریان اصلی یا متعارف در برخی مسائل مثل نوسان قیمت، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، ولی از آنجا که ادعای آن این است که تحلیل‌هایش فقط مربوط به این چارچوب نیست و در تقریباً تمام مسائل اقتصادی پاسخگو است و جامعیت دارد، با این دستگاه تحلیلی مخالف است. او از شناخته‌شده‌ترین مدافعان نهادگرایی ایرانی است، ولی خود را اقتصاددان نهادگرا معرفی نمی‌کند، اما به واسطه نوشته‌ها و نظرات اقتصادی، وی را با نهادگرایی می‌شناسند.

در انتخابات زودهنگام چهاردهم دوره ریاست جمهوری در ایران، احمد میدری به عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان، نامزد جبهه اصلاحات، در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حاضر شد. میدری در این میزگرد آموزش و بهداشت را به عنوان دو کالای عمومی معرفی کرد که باید خارج از نظام بازار در اختیار شهروندان قرار گیرد. این اقتصاددان بازسازی اقتصادی بر اساس عدالت اجتماعی را ایده اصلی پزشکیان دانست.

سوابق اجرایی، آموزشی و پژوهشی احمد میدری

معاون وزیر کار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم

مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد (از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴)

عضو هیئت مدیره بیمه دانا (از خرداد ۱۳۸۴ تا تیر ۱۳۸۶)

عضو ناظر شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان در دوره نمایندگی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی از سال ۱۳۸۳ تاکنون در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد (دروس: سیاست‌گذاری در بخش صنعت، نظام‌های اقتصادی، اقتصاد توسعه، و روش تحقیق)

تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و آبادان، دروس اقتصاد خرد و کلان (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵)

پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک (از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲)

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶)

نوشته‌ها و آثار احمد میدری 

احمد میدری آثار زیادی در حوزه اقتصاد و سیاست به رشته تحریر درآورده است از جمله: کتاب توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت، کتاب حکمرانی خوب، ترجمه کتاب شیوه‌های تسهیل تجاری، ترجمه کتاب اقتصاد ایران در عصر جمهوری اسلامی، ترجمه کتاب ادعای دروغین به نام دانش.

ارسال نظر