تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اولین واکنش بازارها به ترور اسماعیل هنیه؛ بورس سرخ پوش شد/ سکه و ارز به پرواز درآمد/ رشد شارپ نفت و طلای جهانی

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و دو تن از محافظان وی در تهران طی ساعات گذشته واکنش شدید بازار‌های مالی را در پی داشته است.

اقتصاد ۲۴- ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و دو تن از محافظان وی در تهران طی ساعات گذشته واکنش شدید بازار‌های مالی را در پی داشته است. به دنبال این حمله که در حوالی ساعت ۳ بامداد امروز چهارشنبه رخ داد بازار‌های جهانی طلا و نفت با شوک مواجه شدند. در بازار‌های داخلی نیز بورس، بازار سکه و ارز درست زمانی که آماده اثرات مثبت آغاز دولت چهاردهم بود در روندی معکوس حرکت کرد.

سقوط سنگین بورس

بازار سرمایه که پیش از این اخبار با ریزش‌های مکرر همراه بوده، در ساعات اولیه امروز با صف فروش سنگینی مواجه شده است. بر این اساس شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز چهارشنبه دهم مرداد با افت ۲۸ هزار واحدی (تا لحظه انتشار این گزارش) به سرعت به کف ۲ میلیون واحدی نزدیک می‌شود و در این لحظه ۲ میلیون و ۷۷ هزار واحد رسیده است.

صعود قیمت دلار به بالای ۶۰ هزار تومان

به دنبال ترور اسماعیل هنیه، دلار که پیش از این با تلاش سیاستگذار در زیر کانال ۶۰ هزار تومان قرار گرفته بود، با شروع معاملات افزایش یافته و در این لحظه هنوز در نیمه اول این کانال قرار دارد. گفتنی است که این روند در واپسین روز‌های کاری دولت قبل آغاز شده بود و در آخرین معاملات روز گذشته در کانال ۵۹ هزار تومان قرار داشت.

سکه از ۴۲ میلیون تومان گذشت

واکنش بازار طلا و سکه داخلی، اما شدیدتر از دلار بوده است. در پی این اتفاق طبق آخرین نرخ‌های اعلام شده در سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، سکه امامی به ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و طلای ۱۸ عیار به سرعت به قیمت ۳ میلیون ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر گرم نزدیک می‌شود.


بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از ترور اسماعیل هنیه در تهران و واکنش‌ها به آن + عکس و فیلم


طلای جهانی احساس خطر کرد

تنش سیاسی اخیر بازار‌های جهانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران حالا بهانه‌ای شده که انس طلا که پیش از این تحت تاثیر داده‌های اقتصادی آمریکا و همچنین بالا گرفتن تنش‌ها در لبنان روند صعودی به خود گرفته بود، به یکباره افزایش یابد. بر این اساس طلای جهانی در این لحظه ۲ هزار و ۴۱۸ دلار قیمت دارد.

نفت نگران آغاز یک جنگ جدید شد؟

به گزارش اقتصاد ۲۴ بلومبرگ گزارش داده است که همزمان با اعلام خبر ترور اسماعیل هنیه در محل اقامتش در تهران، قیمت نفت جهش کرد و بر اساس آن، قیمت نفت خام برنت با ۱.۵ درصد افزایش به آستانه ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

ارسال نظر