تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

رضا دهقان کیست؟

رضا دهقان، داماد حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران است. وی از آن دست مدیرانی است که همواره سعی کرده در «سایه» بماند و بدون توجه به حواشی که حول او می‌چرخد، به کار خودش مشغول است، چراکه از یک پشتوانه مهم برخوردار است.

اقتصاد۲۴- مهسا احمدی: رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران است که این روز‌ها نام وی را در لیست گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت نفت دولت چهاردهم می‌بینیم.

زندگینامه رضا دهقان 

رضا دهقان معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران است. وی از آن دست مدیرانی است که همواره سعی کرده در «سایه» بماند و بدون توجه به حواشی که حول او می‌چرخد، به کار خودش مشغول است، چراکه از یک پشتوانه مهم برخوردار است.

رضا دهقان، داماد حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های شاخص انقلاب اسلامی ایران که روزگاری رئیس بازرسی دفتر رهبر انقلاب بود.

به‌موازات همین پیوند سببی، شوهر خاله همسر او هم کسی نیست جز عباس آخوندی که باجناق ناطق نوری است؛ شاید به همین دلیل بود که در دولت روحانی، به نفت آمد و در دولت رئیسی نیز بر مسند خود باقی ماند.

رسانه‌های نفتی طی سال‌های گذشته وی را فردی دو تابعیتی خواندند و می‌گفتند وی تابعیت کانادا را هم دارد که دهقان هیچ‌گاه پاسخ روشنی به این موضوع نداد.

البته باید عنوان کرد وی یکی از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه نفت بوده و در دوران وزارت زنگنه به شرکت ملی نفت آمد و امور مربوط به قرارداد‌های نفتی را در دست گرفت.

وی از جمله افرادی بود که در دولت سیزدهم باید کنار می‌رفت، اما هیچ‌گاه این‌طور نشد و وی در سمت خود ابقا شد؛ حالا او را یکی از گزینه‌های وزارت نفت می‌دانند، اما حجم حواشی او در شرکت ملی نفت، کار را برای او سخت کرده است.

ایجاد حاشیه برای کمیته نفت، شاید یک راه مهم برای حذف گزینه‌های اصلی وزارت نفت باشد تا از پسِ لابی‌های سنگین و سیاسی، نام دهقان برای وزارت نفت بیرون بیاید.

وی از حمایت گروه‌های سیاسی نزدیک به مسعود پزشکیان سود می‌برد و به همین دلیل، یکی از منتفعان حذف کمیته نفت رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود.

تحصیلات رضا دهقان 

رضا دهقان دارای لیسانس مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف، فوق لیسانس مهندسی شیمی دانشگاه تهران و یک فوق لیسانس مدیریت پروژه دانشگاه کلگری است دهقان دکترای مدیریت پروژه و مهندسی عمران دانشگاه کلگری را نیز دریافت کرده است همچنین وی دارای پسا دکترا مدیریت ساخت، مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف است.

سوابق کاری رضا دهقان 

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی
     
رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت
     
مدیریت هماهنگی قرارداد‌های بالادستی نفت و گاز، شرکت ملی نفت ایران
     
مدیر PMO، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران 
     
متخصص مدیریت پروژه، شرکت نفت و گاز پارس 
     
مهندس پروژه / کنترل پروژه، Hatch Ltd 

مدیر ساخت طرح فاز ۱۳ و ۱۴، شرکت نفت و گاز پارس

ارسال نظر