تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
در اقتصاد۲۴ بخوانید:

فواد شکر فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان کیست؟

فواد شکر ملقب به حاج محسن فرمانده حزب‌الله لبنان و از رهبران ارشد این گروه در حمله تروریستی اسراییل به لبنان کشته شد.

اقتصاد۲۴- فواد شکر ملقب به حاج محسن از رهبران ارشد حزب‌الله لبنان و دست راست شیخ حسن نصرالله به دست ارتش اسراییل و در بیروت کشته شد.

این خبر ۹ مرداد ازسوی برخی خبرگزاری‌ها به‌ویژه رسانه‌های عبری مطرح شد، اما «اسپوتنیک» و «رویترز» دو خبرگزاری مهم این عملیات را ناقص دانسته و عنوان کرده بودند که اسراییل در این عملیات شکست خورده است، اما خبرگزاری رویترز دقایقی پس از این خبر به نقل از دو منبع امنیتی این خبر را تایید کرد، اما شبکه ۱۳ اسراییل به نقل از منابع محلی مدعی شد که هدف ترور یعنی حاج محسن پیش از حمله پهپاد‌های اسراییلی موفق به ترک محل شده است.

فواد شکر کیست؟

فواد شکر ملقب به حاج محسن از فرماندهان حزب‌الله لبنان و رهبران ارشد این گروه بود که سال‌هاست با اسراییل مبارزه می‌کند. فعالیت‌های جهادی او در نبرد با اسراییل به دهه هشتاد میلادی بازمی‌گردد.

فواد شکر مشاور ارشد و دست راست سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در امور نظامی بود. حاج محسن در جنگ داخلی سوریه، مسئولیت آموزش نیرو‌های حزب‌الله و ارتش سوریه را بر عهده داشت. او از اعضای ارشد شورای جهاد بالاترین نهاد نظامی حزب الله است.

حاج محسن رابطه بسیار نزدیک با عماد مغنیه داشت و درواقع از دوستان نزدیک او محسوب می‌شود.

ماجرای ترور فواد شکر

خبرگزاری‌ها سه‌شنبه سی‌ام ژوئیه ۲۰۲۴ برابر با ۹ مرداد ۱۴۰۳ خبری مهم را مخابره کردند که براساس آن ارتش اسراییل با نقض حریم هوایی لبنان به مجتمع سیده زینب در بیروت حمله کرده بود.

خبر‌ها حاکی از آن است که شخص بنیامین نتانیاهو در اتاق عملیات حضور داشته و خود این عملیات را هدایت کرده است.


بیشتر بخوانید: پیکر فواد شکر از زیر آوار خارج شد


فواد شکر برای اسراییل دردسر‌های زیادی به‌وجود آورده بود و حذف او برای آن‌ها بسیار مهم بود تا جایی‌که رسانه‌های عبری اقدام برای ترور حاج محسن را در سطح حذف عماد مغنیه تحلیل کردند.

ارتش اسراییل اندکی پس از این عملیات با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که فواد شکر فرمانده موشکی حزب‌الله و مشاور سید حسن نصرالله را هدف قرار داده و او کشته شده است.

 

اگرچه در ابتدا برخی خبرگزاری‌ها و تحلیل‌گران از موفق نبودن این عملیات سخن می‌گفتند، اما ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد فواد شکر در عملیات ترور به شدت مجروح شده و در نهایت در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخته است.

شهادت فواد شکرتایید شد

از آن‌جاکه جنبش حزب الله لبنان این خبر را تایید نکرده بود حدس و گمان‌ها در این باره دهان به دهان می‌گشت تا این‌که مقاومت اسلامی لبنان رسما شهادت «فواد شکر» فرمانده ارشد خود را اعلام کرد و نوشت: فواد علی شکر» فرمانده ارشد مقاومت اسلامی لبنان در حمله تروریستی روز گذشته رژیم اشغالگر صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است.

 

ارسال نظر