تاریخ انتشار: ۲۰:۴۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

در مدارس چه خبر است؟ برای مدرسه تجهیزات بخرید تا فرزندتان را ثبت‌نام کنیم!

با آغاز تابستان، دردسر والدین برای ثبت‌‌‌نام دانش‌آموزان در مقطع بالاتر به‌ویژه برای پایه هفتم و دهم به دلیل تغییر مدرسه به‌خصوص در مدارس دولتی شروع می‌شود. باز هم تابستان و فصل ثبت‌‌‌نام مدارس و «کلاس گذاشتنِ بی‌‌‌کلاس» و طاقچه بالای برخی مدارس دولتی و اذیت بی‌دلیل والدین از راه رسید.

اقتصاد۲۴- پدر یک دانش آموز  گفت: با وجود مشغله فراوان، به همراه همسر و پسرم برای ثبت نام به یک هنرستان در بلوار نواب صفوی رفتیم و با وجودی که معدل فرزندم بالای ۱۹ و مدرسه هم نزدیک خانه بود با چند بار رفت و برگشت به مدرسه قبل، متاسفانه به بهانه‌های عجیب و غریب از ثبت نام امتناع کردند و گفتند در هفته‌های بعد بیایید اگر جا بود ثبت نام می‌کنیم.

دهقان افزود: چند بهانه برای عدم‌ثبت نام داشتند که جالب بود از جمله‌: بچه محل و منطقه بودن مهم نیست، باید معدل ۲۰ و انضباط در هر دو ترم عالی باشد. معدل زیر ۲۰ در ذخیره می‌ماند. انضباط غیر‌عالی پذیرفتنی نیست، مدرسه‌ای که فرزند شما پایه اول را در آن تحصیل کرده در سطح پایین است و خیلی مورد تایید ما نیست و بهانه‌هایی از این دست.

وی ادامه داد: چطور ممکن است وقتی برای پایه اول متوسطه اقدام می‌کنیم الزام به سکونت در محل برای ثبت نام در مدرسه وجود دارد و جای دیگری امکان ثبت نام وجود ندارد و حالا برای دوره دوم، مدرسه محل سکونت ما و سطح علمی آن، پذیرفته نیست.

چند نکته مهم در این زمینه وجود دارد که چرا مدارس دولتی در یک ناحیه شهر یزد، باید این‌قدر برای خودشان قرب قائل باشند و از همه مهم‌تر، مگر چند دانش آموز معدل ۲۰ و همزمان انضباط عالی دارند (آن هم در مقطعی که امتحان نهایی و سراسری هم دارند) که بخواهند در یک رشته خاص ثبت‌نام کنند تا بعد از آن نوبت معدل‌های پایین‌تر شود.

یک مدیر مدرسه به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: تنها راه حل ثبت نام بی‌دردسر در چنین مدارس دولتی و حتی غیرانتفاعی و شاهد، کمک‌های خیری توسط والدین دانش آموزان است.

وی افزود: به این صورت که حتی اگر معدل یک دانش آموز پایین هم باشد (برابر مقررات موجود برخی مدارس) والدین می‌توانند با مثلا خرید یک کولر یا آبسردکن یا لوازم گرمایشی، زمینه ثبت‌نام فرزند خود را فراهم کنند.

در این خصوص مادر یکی از دانش‌آموزان دختر که سال قبل فرزند خود را در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کرده بود، گفت: با توجه به شرایط خانوادگی و امتیازات کسب‌شده، قصد ثبت نام در یک مدرسه شاهد را داشتم، ولی موفق نشدم.

خانم بهرامی افزود: در همین حال، دانش آموزی را دیدم که پدرش کارمند بانک بود که فرزندش شرایط ثبت نام نداشت، ولی با پرداخت ۲۷ میلیون تومان کمک خیری موفق به ثبت‌نام شد.

پدر یک دانش آموز دیگر هم گفت: از بس برای ثبت نام دخترم، در مدارس دولتی ایراد گرفتند مجبور شدم نام او را در یک مدرسه غیرانتفاعی با پرداخت ۲۵ میلیون تومان چک (به صورت اقساط)، ثبت نام کنم.

احمدی افزود: عمده ایراد مدارس دولتی هم، نام مدرسه (و محل سکونت ما) بود که دخترم در آن تحصیل کرده بود در حالی که غیر از این مدرسه (در مقطع قبلی) به دلیل الزام به ثبت نام در مدارس محل سکونت، جای دیگری نمی‌توانستیم ثبت نام کنیم.

پدر یک دانش آموز هم اظهار کرد: به آموزش و پرورش ناحیه یک یزد پیشنهاد می‌کنم برخی مدارس را تعطیل کنند تا مدارس مقاطع بالاتر در همان منطقه خیالشان راحت شود.


بیشتر بخوانید: فراموشی عدالت آموزشی و تحصیل رایگان در ایران؛ موانع ثبت‌نام کودکان در مدارس دولتی!


وی تاکید کرد: این نگاه نادرست قشر فرهنگی جامعه (حتی مدیران و معلمان) به مدارس دولتی در نقاط ضعیف شهر یزد، مایه تاسف است و باید فرهنگ‌سازی و تقویت بخش پرورش در این مناطق به‌ویژه در میان مدیران و معلمان انجام شود.

نکته پایانی اینکه به نظر می‌رسد برخی مدارس به صورت خواسته یا ناخواسته، دانش آموزان را از یکسو به ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی سوق می‌دهند آن هم با هزینه‌های بالای ثبت نام و از سوی دیگر، خواسته یا ناخواسته مروج افزایش اشتیاق دانش آموزان پسر به ترک تحصیل و ورود زودتر به بازار کار به‌جای مشکلات برای گرفتن دیپلم یا شرکت در کنکور و تحصیل در دانشگاه و عقب افتادن از حقوق‌های مناسب برخی کارگران ساده در مقابل کارمندان تحصیل‌کرده هستند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر