تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

جانشین علیرضا بیرانوند سربلند می‌شود؟ + عکس

«الکسیس گندوز» به عنوان دروازه‌بان جدید با باشگاه پرسپولیس قرارداد بست تا به‌طور رسمی به عنوان جانشین علیرضا بیرانوند انتخاب شود.

اقتصاد۲۴-دروازه‌بان شماره یک تیم ملی ایران که در نقل و انتقالات تابستانی با تصمیمی جنجالی از پرسپولیس خارج و به تراکتور پیوست حالا باید منتظر عملکرد جانشین الجزایری خود در چارچوب دروازه سرخپوشان پایتخت نیز باشد.

مروری بر تاریخچه حضور دروازه‌بان‌های خارجی در پرسپولیس نشان می‌دهد سرخ‌ها فصل سختی را برای تکرار قهرمانی‌های خود در لیگ برتر فوتبال کشور دارند.

۵+۱ نفر!

ساشا ایلیچ گلر مقدونیه‌ای پرسپولیس در سومین دوره لیگ برتر بود که در یک فصل گل‌های مشهور زیادی خورد تا عمر کوتاهی در چارچوب دروازه سرخ پایتخت داشته باشد.

پس از او باز هم دروازه‌بان خارجی برای پرسپولیس از مقدونیه جذب شد، اما «ژان نیکولوفسکی» بدون اینکه حتی یک بازی رسمی با پرسپولیس داشته باشد از این تیم رفت تا هیچ تأثیری در نتیجه‌های پرسپولیس نداشته باشد.

پرسپولیس در ادامه تصمیم گرفت برای چندین فصل با استفاده از قانون منع جذب دروازه‌بان خارجی با نفرات داخلی همچون فرشید کریمی، مهدی واعظی، محمد محمدی، علیرضا حقیقی و… کارش را ادامه دهد.

سرخ‌ها پس از تعلیق این قانون بار دیگر با فقر گلر داخلی خوب روبرو شدند تا برای مدت کوتاهی مجبور به جذب «آسمیر آودوکیچ» شوند. او تنها در لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس بازی کرد که آمار قابل قبولی هم داشت، اما باخت سه بر صفر مقابل الاتحاد عربستان در یک هشتم نهایی ACL باعث پایان کار کوتاه مدت او در این تیم هم شد.

«نیلسون کوریا» بدون شک بهترین گلر خارجی تاریخ لیگ برتر پرسپولیس است. او در مدت دو فصل و نیم حضورش در این تیم توانست ۱۸ کلین شیت داشته باشد، اما اشتباه فردی او در دیدار فینال جام حذفی مقابل سپاهان اصفهان نیز سبب شد تا عملکرد مطلوبش خیلی زود از ذهن هوادار پاک شده و او نیز از این تیم برود.

«الکساندر لوبانوف» در زمستان سال ۱۳۹۴ به پرسپولیس آمد تا شاید گلر ازبکستانی بتواند به پرسپولیس کمک کند، اما نتوانست کاری از پیش ببرد تا پس از چند ماه از پرسپولیس جدا شود.

جنجالی‌ترین خرید یک دهه اخیر پرسپولیس بدون شک به «بوژیدار رادوشوویچ» باز می‌گردد. گلر کرواتی که با نظر مستقیم برانکو ایوانکوویچ آمد، اما پس از پنج فصل تنها ۴۲ بار در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا از دروازه پرسپولیس حراست کرد.


بیشتر بخوانید:اطلاعیه پرسپولیس به ادعای عجیب در پرونده بیرانوند


رادو با وجود اینکه ۱۰ جام قهرمانی با پرسپولیس به دست آورد، اما هرگز چهره محبوبی نبود. او یکی از گران قیمت‌ترین بازیکنان همیشه نیمکت نشین پرسپولیس بود که مجموع حضورش در پرسپولیس نزدیک به ۴ میلیون یورو در طول این مدت هزینه به همراه داشت.

همه در انتظار پسر الجزایری

الکسیس گندوز در حالی با پرسپولیس قرارداد امضا کرد که جزو خاص‌ترین دروازه‌بان‌های لیگ الجزایر محسوب می‌شود. او در فصل پرفشار لیگ برای تیم «لویزداد» ۳۳ بازی انجام داد و ۱۹ کلین‌شیت را به‌ثبت رساند. ۲۲ گل دریافتی برای گندوز آماری است که مقابل اسم او ثبت شده است.

صفر و صد

در فیلم‌های منتشر شده از سوی این دروازه بان می‌توان به عملکرد خیره کننده او در مصاف‌های تک به تک اشاره کرد، اما در مقابل آن نیز چندین گل خورده ساده باعث شده تا عملکرد او را زیر سوال ببرد.

رابطه دروازه بانی در پرسپولیس با صبر اندک هواداران این تیم رابطه مستقیم دارد. آن‌ها در دوران حضور بیرانوند نشان دادند می‌توانند او را در دقیقه ۶۰ مورد توهین‌های هیجانی خود قرار دهند، اما در پایان بازی تشویق آنچنانی کنند (بازی برگشت پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان در لیگ بیست و سوم).

حالا باید دید آیا الکسیس با ترکیب متفاوت به وجود آمده در پرسپولیس می‌تواند با عملکرد خود قلب هواداران را تسخیر کند یا او نیز خیلی زود از این تیم رخت خواهد بست.

منبع: مهر
ارسال نظر