تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می دهد:

معرفی تانک مرکاوا نسل ۱ اسرائیل

در این مطلب به معرفی تانک مرکاوا نسل۱ اسرائیل خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- مرکاوا (در عبری به معنای ارابه)، یک تانک اصلی میدان نبرد اسرائیلی است. اسرائیل تاکنون ۴ نسل از تانک مرکاوا را توسعه داده و ساخته است.  

توسعه تانک مرکاوا نسل ۱

توسعه تانک اصلی جنگ مرکاوا ام کی ۱ در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد.   نمونه اولیه در سال ۱۹۷۴ تکمیل شد. تولید اولیه اولین دسته از ۴۰ تانک در سال ۱۹۷۷ آغاز شد. مرکاوا به طور رسمی توسط نیرو‌های دفاعی اسرائیل در سال ۱۹۷۸ پذیرفته شد. تولید در مقیاس کامل در سال ۱۹۷۹ آغاز شد و در سال ۱۹۸۳ برای ارتقاء به مرکاوا نسل ۲ (مرکاوا ام کی ۲) متوقف شد.

در مجموع ۲۵۰ تانک مرکاوا نسل ۱ ساخته شد. اکنون این تانک قدیمی شده است. تانک مرکاوا نسل ۱ دیگر توسط ارتش اسرائیل استفاده نمی‌شود. تانک‌های بازمانده در انبار نگهداری می‌شوند. برخی از آن‌ها به خودرو‌های زرهی تخصصی تبدیل شدند. مرکاوا نسل ۱ هرگز به خارج از اسرائیل صادر نشد.

سابقه عملیاتی تانک مرکاوا

مرکاوا نسل ۱ بلافاصله پس از معرفی خود در عملیات نظامی بکار گرفته شد. این تانک در طول جنگ لبنان در سال ۱۹۸۲ به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. مرکاوا ام کی ۱ از تانک‌های تی-۶۲ سوریه عملکرد بهتری داشت و ثابت کرد که  در برابرسلاح‌های ضد تانک آن زمان مانند‌ای تی-۳ ساگر و آرپی جی-۷ مقاوم است.

طراحی و ویژگی‌های مرکاوا

مرکاوا پیشرفت قابل توجهی نسبت به تانک اصلی نبرد سنچوریون قبلی اسرائیل داشت. این تانک دارای طرح غیرعادی با موتور نصب شده در جلو برای محافظت بهتر از خدمه است. این تغییر منعکس کننده الزامات منحصر به فرد وزارت دفاع اسرائیل بود. علاوه بر این، می‌توانست ۱۰ سرباز کاملاً مجهز را در عقب با هزینه کاهش بار مهمات حمل کند. این ویژگی منحصر به فرد به ارتش امکان می‌داد پیاده نظام را به میدان نبرد منتقل کند یا تلفات را زیر حملات سنگین تخلیه کند. پیاده‌ها از طریق دریچه عقب به مخزن وارد و خارج می‌شدند.

برجک مرکاوا شکل غیر معمولی دارد. موتور و گیربکس نصب شده در جلو نیز محافظت از جلو را بهبود می‌بخشد. این مخزن به طور استاندارد دارای سیستم حفاظت بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای و اطفاء حریق خودکار است. در زمان معرفی، مرکاوا نسل ۱ یکی از محافظت شده‌ترین تانک‌ها در جهان بود. مرکاول نسل ۱ توسط یک خدمه ۴ نفره شامل فرمانده، توپچی، لودر و راننده اداره می‌شود.

تسلیحات تانک مرکاوا

این تانک مجهز به یک تفنگ ۱۰۵ میلی متری کاملاً تثبیت شده است. این یک نسخه تولید شده با مجوز از اسلحه تانک ام ۶۸ ایالات متحده است. این تفنگ به صورت دستی بارگیری می‌شود. مهمات در محل مخصوص محافظت شده ذخیره می‌شود و از طریق دریچه عقب بارگیری می‌شود. حداکثر ۶۲ گلوله قابل حمل است. گلوله M۱۱۱ APFSDS اسرائیل تا ۱۵۰ میلی‌متر از زره‌های همگن با زاویه ۶۰ درجه نفوذ می‌کند. برخی منابع گزارش می‌دهند که این تانک با موشک‌های هدایت شونده ضد تانک LAHAT اسرائیلی که به شیوه گلوله‌های معمولی پرتاب می‌شوند، سازگار است. مرکاوا نسل ۱ دارای سیستم کنترل آتش با کامپیوتر دیجیتال و فاصله یاب لیزری است.

تسلیحات ثانویه شامل مسلسل ۷.۶۲ میلی متری کواکسیال و دو مسلسل دیگر ۷.۶۲ میلی متری در بالای سقف است. علاوه بر این مخزن را می‌توان با خمپاره ۶۰ میلی متری خارجی که دود، روشنایی یا گلوله‌های ضد نفر شلیک می‌کند، نصب کرد.

موتور تانک مرکاوا

این تانک جنگی اصلی از موتور دیزلی تلداین کانتیننتال AVDS ۱۷۹۰-۶A استفاده می‌کند که ۹۰۸ اسب بخار قدرت دارد. از این موتور در برخی دیگر از خودرو‌های زرهی اسرائیل نیز استفاده شد. این خودرو به گیربکس نیمه اتوماتیک آلیسون متصل شده است. مرکاوا نسل ۱ به دلیل وزن زیاد کند است، اما این تانک به جای سرعت و تحرک، حفاظت از خدمه بالایی دارد.

مشخصات کلی تانک مرکاوا نسل ۱

ساخت: اسرائیل
ورود به خدمت: ۱۹۷۸
خدمه: ۴ نفر

ابعاد و وزن
وزن: ۶۰ تن
طول (تفنگ به جلو): ۸.۶۳ متر
طول بدنه: ۷.۴۵ متر
عرض: ۳.۷ متر
ارتفاع: ۲.۶۴ متر

تسلیحات
تفنگ اصلی: تفنگ ۱۰۵ میلی متری
مسلسل: مسلسل ۳ × ۷.۶۲ میلی متر
تفنگ اصلی: ۶۲ گلوله
مسلسل: ۱۰۰۰۰ گلوله

تحرک
موتور: AVDS ۱۷۹۰-۶A دیزل
قدرت موتور: ۹۰۸ اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: ۴۶ کیلومتر در ساعت
برد: ۴۰۰ کیلومتر

ارسال نظر