تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
انتقاد سهامداران از سازمان

پیش بینی بورس امروز ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

اهالی بازار سرمایه نسبت به سیاست گذاری دولت انتقادات فراوانی دارند. فعالان بازار معتقدند، چون بخش بزرگی از بازار سرمایه در اختیار دولت و شرکت‌های وابسته به آن است، دولت باید از منافع سهامداران خرد حمایت کند چرا که خود از عوامل ریزش بازار است. صبح دیروز تعدادی از سهامداران و فعالان بازار مقابل ساختمان سازمان بورس در خیابان قائم مقام فراهانی تجمع کردند و تعدادی از نمایندگان این افراد نیز توانستند با مقامات سازمان ملاقات کنند.


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‎‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران برای هشتمین روز ریزش کرد. با این تفاوت که با اعمال محدودیت یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام، میزان ریزش شاخص‌ها نیز کم شده است.


برای پیش بینی بورس امروز –سه شنبه ۱۶ مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل هزار و ۲۲۵ واحد سقوط کرد و شاخص کل هم‌وزن ۹۵۲ واحد ریزش کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۲ واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش ۱۷۴ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت داروسازی فارابی (دفارا)، شرکت پتروشیمی نوری (نوری) و شرکت پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت تولیدی و صنعتی گوهر فام (شفام)، شرکت نیان الکترونیک (نیان) و شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های زپارس (شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس)، کفپارس (شرکت فراورده‌های نسوز پارس) و زکوثر (شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توکا ریل (توریل)، شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن) و شرکت ایران خودرو دیزل (خاور) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، ۶۰ نماد صف خرید داشتند و ۴۱۲ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۵۹ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳۶ درصدی به رقم هزار و ۵۰ میلیارد تومان رسید.


بیشتر بخوانید: چرا سهامداران بورس احساس سر‌شکستگی می‌کنند؟


پیش بینی بورس امروز

روز دوشنبه برای دومین روز محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام اعمال شد و بدین ترتیب میزان افت شاخص‌ها نیز کم بود.

شاخص کل بورس هزار و ۲۲۵ ریزش کرد و نماد‌های شپنا، تاپیکو و خودرو بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند.

همچنین دیروز عرضه بر تقاضا غلبه داشت و ارزش صف‌های فروش و سرانه فروش هر کد حقیقی بیشتر بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد محدودیت دامنه نوسان بازار را به اغما برده است. ارزش معاملات خرد سهام نیز با افت ۵ درصدی نسبت به روز قبل به ۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان کاهش یافت؛ بنابراین فعلا بازار در رکود به سر می‌برد.

اما این روز‌ها توجه بازار به شکل گیری تیم اقتصادی مسعود پزشکیان است. پزشکیان در احکامی جداگانه علی طیب‌نیا را مشاور عالی و حمید پورمحمدی را به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. پورمحمدی چهره‌ای بروکرات است که سال‌ها در بانک مرکزی و سازمان برنامه تجربه دارد. مهم‌ترین مسئولیت وی را می‌توان قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران در دوره ریاست محمود بهمنی، و مشاور عالی رئیس بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ در دوره طهماسب مظاهری، دانست وی همچنین معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و دارایی از سال ۱۳۸۳ در دوره سید صفدر حسینی، داوود دانش جعفری و شمس‌الدین حسینی بوده است. پورمحمدی در سال ۱۳۹۱ با حکم معاون وقت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، به عنوان معاون برنامه‌ریزی این معاونت گماشته شد و نشان لیاقت دریافت کرد. پس از شروع کار دولت حسن روحانی، نوبخت معاون برنامه‌ریزی او پورمحمدی را ابقا کرد و چند سمت مهم دیگر نیز به وی داد.

می‌توان گفت پزشکیان یکی از چهره‌های درون سازمان برنامه را به ریاست برکشید. سیاستی که توسط شورای راهبری نیز بر آن تأکید شده بود؛ بنابراین انتصابات رئیس جمهور دست کم برای بدنه قوه مجریه سیگنال مثبتی داشته است.

اما اهالی بازار سرمایه نسبت به سیاست گذاری دولت انتقادات فراوانی دارند. فعالان بازار معتقدند، چون بخش بزرگی از بازار سرمایه در اختیار دولت و شرکت‌های وابسته به آن است، دولت باید از منافع سهامداران خرد حمایت کند چرا که خود از عوامل ریزش بازار است. صبح دیروز تعدادی از سهامداران و فعالان بازار مقابل ساختمان سازمان بورس در خیابان قائم مقام فراهانی تجمع کردند و تعدادی از نمایندگان این افراد نیز توانستند با مقامات سازمان ملاقات کنند.

به نظر می‌رسد تا پایان هفته که محدودیت دامنه نوسان برقرار است روند بازار تغییر چندانی نکند. این امید وجود دارد که با تشکیل کابینه جدید و تغییر مدیریت سازمان سیگنال مثبتی به سهامداران و فعالان بازار سرمایه داده شود

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر