تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بلیت‌های ۱۰ میلیونی پرواز به نجف رونمایی شد/ پیش‌فروش‌هایی که به دست زائران نرسید

اتمام بلیت‌های پیش‌فروش، از مشکلات یک زائر اربعین در این روزهاست. هنوز سه روز از باز شدن ظرفیت پرواز‌های اربعین نگذشته که برای اکثر تاریخ‌ها، پروازی وجود ندارد؛ نه پرواز رفت و نه پرواز برگشت. این اتمام ظرفیت در شرایطی رخ داده که بخشی از زائران حتی نتوانسته‌اند وارد سایت‌های خرید بلیت شوند.

اقتصاد ۲۴ - یکی از بحث‌های هرساله اربعین برای زائران، خرید بلیت هواپیما است. طی چند سال اخیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همواره اعلام کرده شرکت‌ها باید بر اساس نرخ‌های مصوب، بلیت‌های سفر به نجف را بفروشند و از این روند تخطی نکنند. این روند به منظور جلوگیری از نابه‌سامانی در بازار بلیت پرواز‌ها ایجاد شد.

امسال نیز پیش‌فروش بلیت‌های اربعین از سیزدهم مردادماه آغاز شده و ۶ شرکت هواپیمایی بلیت‌های این پرواز را می‌فروشند. طبق اخبار منتشر شده، نرخ مصوب پرواز یک طرفه تهران به نجف ۵ میلیون تومان بوده و پرواز دو طرفه، ۱۰ میلیون تومان است. انجمن شرکت‌های هواپیمایی، امسال تاکید کرده پرواز چارتری وجود ندارد و هر شرکتی که پرواز چارتری بفروشد، تخلف کرده است.

پرواز‌های مربوط به ایام اربعین از اواخر مرداد ماه آغاز شده و تا هفته اول شهریور ادامه‌دار خواهد بود. شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ماهان، کیش، پارس، ایران ایرتور و زاگرس، شرکت‌های رسمی هستند که پرواز‌های مربوط به اربعین را انجام داده و متقاضیان باید از سایت‌های رسمی شرکت‌های یاد شده، بلیت‌های مدنظر خود را تهیه کنند.

چالش‌های زیرساختی سایت‌های فروش بلیت

از زمان اعلام آغاز پیش فروش بلیت‌ها، متقاضیان خرید این پرواز‌ها با چالش‌های متعددی مواجه شدند که اغلب این مسائل به ضعف‌های زیرساختی و فنی بازمی‌گردد. پایین بودن ظرفیت سایت‌های فروش بلیت در پاسخگویی به تعداد زیادی از درخواست‌ها در یک زمان واحد، باعث شده تا بسیاری از مسافران در خرید بلیت‌های پرواز‌های نجف جامانده باشند.

طی سه روز اخیر، با افزایش حجم بار ورودی به سایت شرکت‌های هواپیمایی برای پیش‌خرید بلیت‌ها، بسیاری از خریداران موفق به وارد شدن حتی در این سایت‌ها نشدند. برخی نیز از ایرادات فنی سایتی مثل عدم موفقیت در پرداخت و یا سایر موارد اینچنین گلایه دارند. این در حالیست که بسیاری از شرکت‌ها برای پاسخگویی بهتر به زائران، بخش خرید بلیت اربعین را در سایت‌های خود، مجزا از سایر سفر‌ها کرده‌اند. هر چند این تفکیک، به صورت دقیق نبوده و مبدا و مقصد باید به صورت دقیق در درخواست‌ها درج شود. با این حال هنوز برخی از این سایت‌ها در ارائه خدمات به زائران، مشکل فنی دارند.

منتظر بازار سیاه باشیم؟

اتمام بلیت‌های پیش‌فروش، دیگر مسئله یک زائر اربعین در این روزهاست. هنوز سه روز از باز شدن ظرفیت پرواز‌های اربعین نگذشته که برای اکثر تاریخ‌ها، پروازی وجود ندارد؛ نه پرواز رفت و نه پرواز برگشت. این اتمام ظرفیت در شرایطی رخ داده که بخشی از زائران حتی نتوانسته‌اند وارد سایت‌های خرید بلیت شوند.

هنوز تعداد پرواز و ظرفیت مسافران مسیر هوایی، از سوی شرکت‌های هواپیمایی به صورت دقیق اعلام نشده و نمی‌دانیم که این تکمیل ظرفیت، به معنای خرید چه تعداد بلیت پرواز است.


بیشتر بخوانید: هزینه تامین کوله یک زائر اربعین چقدر است؟ +جدول هزینه‌ها


برخی از کارشناسان بر این باورند ممکن است پرواز‌هایی که الان در سیستم، تکمیل ظرفیت نمایش داده می‌شوند، در ادامه سر از بازار‌های آزاد مختلف با نرخ‌های متفاوت در بیاورند. این روند در سال‌های گذشته، به دفعات دیده شده و وجود بازار سیاه بلیت‌های پرواز اربعین، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. هر چند انجمن شرکت‌های هواپیمایی، خرید از روشی غیر از مراجع رسمی شرکت‌ها و با نرخی متفاوت‌تر از قیمت مصوب را تخلف اعلام کرده، اما آیا صرف این اعلام، می‌تواند از رخداد آن جلوگیری کند؟

بلیت هواپیما ۲۵ درصد گران شد

بر اساس گزارش اقتصاد ۲۴، افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت پرواز اربعین نسبت به سال گذشته، گلایه خبرساز زائران است. وجود درخواست‌های متعدد هرساله برای سفر هوایی به نجف، بخش زیادی از مسافران را همیشه با کمبود بلیت مواجه می‌کند، اما این افزایش نرخ در شرایطی که سالانه به حجم زیرساخت و تسهیلات برای برگزاری بهتر اربعین افزوده می‌شود، به مذاق بسیاری از مسافران خوش نیامده است.

گفتگو با برخی از مسافران حکایت از کاهش کیفیت ارائه خدمات پرواز‌ها در زمان اربعین داشته و از افزایش چشمگیر قیمت بلیت‌های هواپیما گلایه جدی دارند. پایین بودن کیفیت پرواز‌ها که شامل خود هواپیما و خدمات مسافری آن است، منجر شده تا افراد ارزش پرواز رفت و برگشت به نجف را ۱۰ میلیون تومان ندانند. هنوز معلوم نیست نرخ‌های بلیت‌های هواپیمایی، توسط چه معیار و شاخص‌هایی اعلام و چه نهادی صحت آن را ارزیابی می‌کند. فقط مردم باید قیمت‌های مصوب را بپردازند و چاره‌ای جز پذیرفتن آن ندارند.

ارسال نظر