تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
هربشکه برنت چند؟

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹۹ سنت معادل ۱.۳۰ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۲۹ سنت رسید.

اقتصاد۲۴-به نقل از رویترز، قیمت نفت بیش از یک دلار در هر بشکه در روز سه‌شنبه افزایش یافته است. نگرانی نسبت به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و تاثیر آن بر عرضه نفت، ترس از رکود اقتصاد آمریکا و ضعف تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت دنیا را پشت سر گذاشته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۹۹ سنت معادل ۱.۳۰ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۲۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۲۱ سنت معادل ۱.۶۶ درصد افزایش ۷۴ دلار و ۱۵ سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی حدود یک درصد در روز دوشنبه به دنبال سقوط بازار‌های سهام دنیا کاهش قیمت داشتند. اما نگرانی نسبت به حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر ترور رهبر حماس در تهران و گسترش جنگ در خاورمیانه، میزان کاهش قیمت نفت را محدود کرد.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش ترس از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه باعث موج جدید خرید نفت شده است. بازار‌ها تا حد زیادی نسبت به حمله ایران به رژیم صهیونیستی مطمئن هستند و تمرکز بر میزان سنگینی این حمله است. اگر درگیری تشدید شود قیمت نفت افزایش خواهد یافت، اما اگر در کوتاه مدت مهار شود افزایش قیمت نفت مانند شرایط ماه آوریل محدود خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روز دوشنبه گفت از سایر کشور‌ها خواسته شده به ایران بگویند تشدید درگیری در منطقه به نفع این کشور نیست. آنتونی بلینکن این را یک لحظه حیاتی برای منطقه می‌داند.


بیشتر بخوانید:قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت


حداقل ۵ آمریکایی در حمله روز دوشنبه به مقر نظامی این کشور در عراق کشته شده‌اند. مشخص نیست این حمله به تهدید‌های ایران مرتبط باشد.

در زمینه عرضه، صادرات نفت ونزوئلا به عنوان یکی از اعضای اوپک در ماه ژوئیه کاهش یافته است. واحد‌های فرآوری نفت این کشور با قطعی برق، کاهش عرضه نفت خام از بزرگترین منطقه تولیدکننده این کشور و تاخیر در بارگیری محموله‌ها مواجه هستند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر