تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
سیاست‌های نفتی اوپک پلاس بدون تغییر!

برنامه کاهش محدودیت تولید نفت چه می‌شود؟

در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد افزایش تقاضا، به‌رغم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت از بالاترین سطح سال ۲۰۲۴ بالای ۹۲ دلار در هر بشکه در آوریل به زیر ۸۱ دلار کاهش یافته است. اوپک پلاس حدود ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش می‌دهد که معادل ۵.۷ درصد تقاضای جهانی است.

اقتصاد۲۴-بر اساس اطلاعات منتشرشده در وبسایت اکونومی‌میدل‌ایست، در آخرین نشست وزرای ارشد اوپک پلاس، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش تصمیم گرفتند سیاست تولید نفت خود را بدون تغییر نگه دارند. این سازمان همچنین برنامه‌های خود را برای شروع برنامه کاهش محدودیت بر تولید از اکتبر مجدداً تأکید کرد و تکرار کرد که ممکن است کاهش تولید خود را متوقف یا معکوس کند (تولید خود را افزایش دهد).

اوپک پلاس در حال حاضر تولید خود را ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز یا حدود ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی کاهش می‌دهد. این کاهش در مجموعه‌ای از مراحل انجام شد که اعضا از سال ۲۰۲۲ برای تقویت بازار نفت خام در میانه عدم اطمینان در مورد تقاضای جهانی و افزایش عرضه خارج از گروه توافق کردند.

کاهش تدریجی تا پایان ۲۰۲۵

به گزارش تجارت‌نیوز، اوپک پلاس در بیانیه‌ای پس از نشست روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اعضایی که جدیدترین کاهش‌های اضافی (کاهش داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا سپتامبر) را انجام داده‌اند، ممکن است بسته به شرایط بازار، خروج تدریجی را متوقف یا معکوس کنند.

در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد افزایش تقاضا به‌رغم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت از بالاترین سطح سال ۲۰۲۴ بالای ۹۲ دلار در هر بشکه در آوریل به زیر ۸۱ دلار کاهش یافته است.

پارس نماد داده‌ها

اوپک پلاس در آخرین نشست خود در ژوئن موافقت کرد که کاهش ۲.۲ میلیون بشکه در روز را طی یک سال از اکتبر ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۵ به تدریج حذف کند. در نشست ژوئن همچنین توافق شد که کاهش قبلی ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۵ تمدید کند.


بیشتر بخوانید:قیمت نفت در بازار جهانی چقدر است؟


جبران مازاد تولید

کمیته مشترک نظارت وزیران (JMMC) به انطباق کلی کشور‌های عضو اوپک و غیر اوپک با اعلامیه همکاری (DoC) اشاره کرد. در بیانیه علاوه بر این، به تضمین کشور‌های عراق، قزاقستان و روسیه برای دستیابی به انطباق کامل با تعهدات کاهش تولید اشاره شده است. به علاوه، این کمیته از ارائه اخیر طرح‌های جبرانی آن‌ها برای حجم بیش از حد تولید از ژانویه ۲۰۲۴ به دبیرخانه اوپک استقبال کرد. جلسه بعدی کمیته مشترک نظارت وزیران ۲ اکتبر ۲۰۲۴ خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر