تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
در بررسی ضد و نقیض‌‏گویی درباره همکاری با دولت مطرح شد

شهرداری تهران جزیره‌‏ای خارج از ایران؛ ضد و نقیض‌‏گویی درباره همکاری شهردار تهران با دولت

روز گذشته برای دومین بار حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران درباره «تفاوت ساعت کاری شهرداری با ساعت کاری کارمندان دولت» به شهردار تهران تذکر داده و خواستار رفع این تفاوت شد.

اقتصاد۲۴-دولت اعلام کرد که ساعت کاری ۱۵ استان به دلیل افزایش شدید دمای هوا و تداوم گرما و به منظور حفظ سلامتی هموطنان و مدیریت مصرف انرژی از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح باشد. اما شهرداری باز هم با این موضوع همراهی نکرد و ساعت کاری شهرداری تهران و زیرمجموعه‌هایش ۸ صبح تا ۱۲ ظهر اعلام شد.

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی گفت: «شورای اطلاع‎رسانی دولت اعلام کرد که ساعت کاری در ۱۶ استان کشور با توجه به شرایط جوی و گرما ۶ تا ۱۰ صبح باشد. دوستان در شهرداری ساعت کاری را ۸ تا ۱۲ اعلام کردند. ما باید بدانیم تحت نظر چه کسی هستیم. شهرداری بخشنامه کند که هیچ رابطه‌ای با اطلاع‌رسانی دولت ندارد و به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کند. شهرداری با چند صد ساختمان تافته جدابافته نیست که نخواهد با دولت همراهی کند. با هم تعارف نداریم، بحث انرژی جدی است. خواهش می‌کنم شهرداری این موضوع را مشخص کند تا ما جزیره‌ای خارج از ایران یا تهران نباشیم.»

او به اقدام شهرداری اشاره می‌کند که با صحبت‌هایش درباره همکاری با دولت تناقض دارد. موضوع کمبود انرژی به ابرچالشی در ایران تبدیل شده؛ آن‌هم زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان. علیرضا زاکانی، شهردار تهران که از دیدارش با رئیس‌جمهور ایران و همکاری دولت و شهرداری نوشته بود حالا راهی جدا از دولت را در پیش گرفته تا این همکاری نیز در حد شعار باقی بماند و حتی منافع ملی نیز به خطر بیفتد.

علی‌اصغر قائمی در پاسخ به این سوال که شورای شهر تهران درباره تفاوت ساعت کاری شهرداری و دولت چه اقدامی صورت می‌دهد؟ به هم‌میهن گفت: «آقای کاشانی درباره این موضوع در جلسه قبل و این جلسه شورای شهر تهران تذکر دادند.» او در پاسخ به این سوال که چرا هیچ اتفاقی رخ نداد؟ تاکید کرد: «بفرمایید شهرداری به کدام‌یک از تذکرات شورای شهر تهران توجه کرده که این تذکر دومی باشد؟» قائمی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری از همکاری با دولت می‌گوید، اما راه دیگری را در پیش گرفته است؟ گفت: «تاکنون شاهد بودیم که انتظارات یک‌طرفه بوده و شهرداری تهران همیشه دوست داشته که همه با او همکاری کنند، اما وقتی نوبت به همکاری شهرداری می‌رسد اتفاق جدی نمی‌افتد.»

با وجود آنکه برخی این اقدام شهرداری را تخلف می‌انگارند، ناصر امانی در گفتگو با هم‌میهن به صراحت اعلام کرد که طبق قانون تعیین ساعت کار شهرداری در اختیار شهردار تهران است: «شهردار تهران می‌تواند ساعت کار را تعیین کند و الزام به پیروی از مصوبه دولت ندارد، اما می‌تواند برای هماهنگی دولت، کمک به جلوگیری از هدررفت انرژی و رعایت حال کارمندان شهرداری به شرطی که به ماموریت‌های شهرداری لطمه نزند، با ساعت کار دولت هماهنگ شود.» او افزود: «واقعیت این است که ساعت ۶ صبح برای برخی از مردم سخت است که پیگیر کار اداری خود در شهرداری شوند. از سوی دیگر برآوردی نشده که مردم از این ساعت کاری راضی هستند؟»

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز درباره تفاوت ساعت کاری به هم‌میهن گفت: «به نظر من مصوبه دولت باید در تمام دستگاه‌های دولتی و نهاد‌ها قابلیت اجرایی داشته باشد. در این میان تعارضی پیش می‌آید که آقا کارمند شهرداری است و خانم کارمند دولت و برای نگهداری بچه خود دچار مشکلات خاص و عمده‌ای می‌شوند. ما اعضای شورای شهر تهران باید به نتیجه برسیم و اگر لازم است شهردار تهران را ملزم کنیم تا ساعت کاری شهرداری را با ساعت کاری اعلام شده از سوی دولت یکی کند تا همکاران ما دچار مشکلات خانوادگی نشوند.»


بیشتر بخوانید:بلاتکلیفی خانه جامعه شناسان؛ جزئیات جدید ماجرای پلمب مرکز آموزش انجمن جامعه‏‌شناسی ایران


محمد آخوندی نیز در گفتگو با هم‌میهن به مشکل کارمندان شهرداری و دولت اشاره و تاکید کرد: «تن‌ها نظری که می‌دهم این است که باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که زندگی خانوادگی همکاران ما در شهرداری و رسیدگی به فرزندان‌شان مختل نشود.»

گلرخ مرد از بس که جان ندارد

بررسی حادثه سقوط یکی از کارمندان شهرداری در چاله آسانسور

گلرخ، زن جوان با عصبانیت دکمه آسانسور را می‌زند و در آسانسور باز می‌شود، اما کابین آسانسور نیست و او در چاله می‌افتد تا به سرعت در آغوش مرگ آرام گیرد. گلرخ کاظم‌پور، کارمند شهرداری منطقه ۱۸ پس از جر و بحث با معاون اجتماعی منطقه قصد خروج از ساختمان را داشت. یکی از همکارانش در مقابل در آسانسور به او می‌رسد. در آسانسور باز می‌شود، اما زود بسته می‌شود.

همکار گلرخ برای بسته نشدن در آسانسور، یک کلاسور را جلوی چشمی می‌گیرد و در دوباره باز می‌شود. گلرخ هنوز عصبانی است و بدون آن که نگاه کند، وارد آسانسور شده، به چاله سقوط کرده و جان می‌سپارد. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران درباره جان باختن این کارمند شهرداری در صحن علنی روز گذشته پارلمان شهری پایتخت گفت: «ظاهراً دیروز متاسفانه او در ساختمانی دچار این حادثه شد که به نام شهید مختار سلیمانی است.

دیروز برادر این شهید با من تماس گرفت و به شدت ناراحت و پریشان بود. گریه می‌کرد که خانواده و روح آن شهید راضی نیستند که معاونت اجتماعی شهرداری در این ساختمان مستقر شده است. بار‌ها هم درباره ناایمن بودن این ساختمان تذکر داده بودیم. اما به آن توجهی نشد. معاون اجتماعی منطقه از افرادی است که تازه به شهرداری تهران آمده و بدون سابقه اجرایی. دیروز با این خانم – کاظمی‌پور – جر و بحث کرده و بعد این حادثه رخ داده است. ما در شورای شهر تهران به اتفاق آرا تصویب کردیم که شهرداری تهران برای پست‌های ۵-۱۵ و پایین‌تر از خارج شهرداری نیرو جذب نکند، ولی همچنان شاهدیم که از خارج شهرداری تهران نیرو وارد می‌شود.» او با اشاره به اینکه یک مادر از دست رفته است، حالا باید چه کنیم؟ افزود: «این ساختمان محل تردد کارمندان شهرداری و مردم است. مطمئن هستم شهردار منطقه درباره این مسئله تقصیری ندارد چراکه این آقا را از بیرون به او تحمیل کرده‌اند.»

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز درباره این حادثه گفت: «باید بررسی شود اگر کسی قصوری در این ماجرا داشته با او برخورد شود. هر اتفاق کوچکی هم برای ما مهم است. حوادث بزرگی در این شهر شاهد بودیم که افراد زیادی جان خود را از دست دادند. شهرداری تهران یک هیئت و کارگروهی را تشکیل دهد تا ساختمان‌های خود را در زمان مناسب بررسی مجدد کند و براساس دستور کارگروه ساختمان‌هایی که مشکل دارد را درست کند. این بررسی‌ها از ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران شروع شود و به بقیه ساختمان‌های زیرمجموعه شهرداری برسد.»

ایمنی ساختمان‌های شهرداری ردیف بودجه دارد

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در گفتگو با هم‌میهن تاکید کرد: «بررسی اولیه سقوط یکی از همکاران‌مان در آسانسور، نشان‌دهنده این است که مشکل ایمنی در آسانسور مشهود نیست. در فیلم حادثه آسانسور به آن طبقه آمده و کابین هم موجود است. در طبقات دیگر دکمه آسانسور زده می‌شود تا آسانسور به طبقات بالایی برود. یکی از همکاران کلاسوری را لای در آسانسور و جلوی چشمی می‌گذارد تا در بسته نشود. کلاسور که تا در دوم - در کابین - بسته می‌شود و آسانسور بالا می‌رود. در اول باز می‌شود و کابینی که در کار نبوده و همکار ما به چاله آسانسور سقوط می‌کند. چشمی آسانسور هم درست کار کرده است.» او با اشاره به اینکه همکاران در حال بررسی تخصصی حادثه هستند، افزود: «علاوه بر کارشناسان شهرداری منطقه ۱۸، از اتحادیه آسانسور و پله‌برقی دعوت شده که به عنوان کارشناس از آسانسور بازدید کنند. از سوی دیگر آتش‌نشانی هم در حال بررسی تخصصی تمام ابعاد این حادثه است.»

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا برای این موضوع پرونده قضایی یا در اداره آگاهی تشکیل شده است؟ گفت: «موضوع قتل نیست که اداره آگاهی ورود پیدا کند. این اتفاق باید به صورت تخصصی بررسی شود و بعد از مشخص شدن نتایج آن اقدامات لازم صورت گیرد. تشکیل پرونده قضایی بستگی به خانواده متوفی و بررسی‌های تخصصی دارد تا مشخص شود اهمالی صورت گرفته یا خیر. بررسی‌های اولیه چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. اما باید به صورت کامل و تخصصی تحقیق شود.»


بیشتر بخوانید:چهار مکان پیشنهادی برای آرامستان‌های جدید تهران


بابایی درباره ایمنی ساختمان‌های شهرداری تهران تاکید کرد: «تا دو سال پیش ردیف بودجه‌ای برای ایمنی ساختمان‌های شهرداری نداشتیم. دو سال است که ردیف به نام ایمن‌سازی ساختمان‌های شهرداری را در بودجه پیش‌بینی کردیم. مناطق نیز درخواست می‌دهند تا ایمنی ساختمان‌ها انجام شود. در جلسات ایمنی مناطق ۲۲ گانه شهرداری، آتش‌نشانی گزارشی از ایمنی ساختمان‌ها ارائه می‌کند و ایمن‌سازی ساختمان‌ها اولویت‌بندی می‌شود.»

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:پیامک‌پراکنی معاون زاکانی برای عضو شورای شهر تهران

روز گذشته مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران در جریان دویست‌وپنجاه‌وچهارمین جلسه شورای شهر تهران از ارسال پیامک تهدید برای عضو شورای شهر تهران خبر داد. او ابتدا با اشاره به حادثه فوت یکی از کارمندان شهرداری به برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در این مورد، گفت: «در این جلسه بازرسی شهرداری نیز حضور داشت و اشاره کردیم که هرچه سریع‌تر گزارشی از این حادثه به دست شورای شهر تهران برسد. اما جای تأسف بسیار زیادی دارد که این حادثه در یکی از ساختمان‌های شهرداری تهران رخ داده است؛ درحالی‌که شهرداری باید ندا و پیام ایمنی، امنیت و آسایش را به شهر مخابره کند. فیلم این حادثه حاکی از آن است که دلایل مختلفی از جمله مهم‌ترین آنها، عدم ایمنی باعث این حادثه شده است. بخشی از مدیرانی که تجربه کافی را برای اداره شهر ندارند امروز در مسئولیت‌هایی قرار می‌گیرند که تبعات آن بسیار سخت است.»

اقراریان با بیان اینکه این حادثه تلخ باعث شد برای بار دوم به دو معاون زاکانی تذکر دهم، تاکید کرد: «معاون اول آقای توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی است. قبلاً هم به ایشان گفته بودم لطفاً سرتان به کار خودتان باشد و وظیفه اصلی خود را دنبال کنید. الان هم تذکر می‌دهم؛ آقای توکلی‌زاده به ماموریت‌ها و وظایف خودتان در شهرداری تهران در فرصت باقی‌مانده و کوتاه – که معلوم نیست تا چه زمانی در این جایگاه باشید – بپردازید. به آقای فروزنده – معاون مالی و اقتصادی شهر تهران – نیز توصیه می‌کنم که حواس‌شان به کار خودشان باشد و از پیامک‌پراکنی برای اعضای شورای شهر پرهیز کنند. اگر به این رفتار خود ادامه دهند و تهدید اعضای شورای شهر را بخواهند در دستور کار خود داشته باشند مجبور می‌شوم با صراحت بیشتری با مردم صحبت کنم و برای شما خیلی بد خواهد شد.»

منبع: هم میهن
ارسال نظر