تاریخ انتشار: ۰۷:۱۷ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
رکود تداوم دارد؟

پیش بینی بورس امروز ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

در هفته پیش رو نیز محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام تداوم خواهد داشت. به نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران در هفته اخیر از معامله خودداری کرده‌اند و منتظر برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان هستند؛ بنابراین انتظار می‌رود رکود معاملاتی تداوم داشته باشد.


اقتصاد۲۴- در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس هزار و ۹۳۲ واحد افت کرد و به رقم ۲ میلیون و ۲ هزار و ۵۸۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۸۳۳ واحد پایین آمد و در رقم ۶۳۵ هزار و ۲۵۷ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس ۱۱ واحد ریزش کرد و به رقم ۲۰ هزار و ۷۱۱ رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز کاهش ۱۲۲ واحدی داشت و به سطح ۱۰۹ هزار و ۴۴۵ واحد رسید.

در پایان معاملات روز سه شنبه، ۲۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۷۸ درصد از نماد‌های بازار افت کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت صنعتی بارز (پکرمان)، شرکت دوده پتروشیمی نوری (نوری) و شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران (ختراک) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت جنرال مکانیک (رنیک)، شرکت صنایع گلدیران (گلدیرا) و شرکت تولیدی و صنعتی گوهر فام (شفام) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های ختوقا (شرکت قطعات اتومبیل ایران)، خزامیا (شرکت زامیاد) و قصف‌ها (شرکت قند اصفهان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعتی بهپاک (بهپاک)، شرکت سرمایه گذاری آرمان گستر پاریز (خکرمان) و شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، ۴۸ نماد صف خرید داشتند و ۴۰۴ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۶۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۵ درصدی به رقم هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

روز سه‌شنبه شاخص‌های بورس تهران برای نهمین روز معاملاتی متوالی ریزش کردند. شاخص کل هزار و ۹۳۲ واحد معادل ۰.۱ درصد پایین آمد.

شاخص کل بورس تهران با پیشرانی نماد‌های شپنا، خودرو و فولاد ریزش کرد. همچنین سه‌شنبه برای نهمین روز پیاپی پول حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن ۳۷۱ میلیارد تومان بود. نماد‌های شپنا، خزامیا، فولاد، وبملت، فملی، خودرو، خساپا، ثفارس، کالا و سلیم بیشترین خروج سرمایه بازار را داشتند.

ارزش معاملات خرد سهام نیز ۲۱ درصد ریزش کرد و به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم در ۲ سال اخیر است. علاوه بر این، همانند روز‌های گذشته شاهد مازاد عرضه در بازار هستیم. تعداد و ارزش صف‌های فروش بازار بیش از خرید‌ها است، همچنین سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی بیشتر از سرانه خرید هر کد حقیقی است.

از سوی دیگر در هفته پیش رو نیز محدودیت یک درصدی نوسان قیمت سهام در بازار اعمال خواهد شد.

به نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران در هفته اخیر از معامله خودداری کرده‌اند و منتظر برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان هستند؛ بنابراین انتظار می‌رود رکود معاملاتی تداوم داشته باشد.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر