تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
کارشناسان جواب می دهند؛

برگ برنده بورس چه زمانی رو می شود؟

بازار سرمایه هفته منتهی به ۱۲مرداد را به سختی گذراند، افت شدیدی که از هفته پیش از آن و در نتیجه یک ریسک سیستماتیک دیگر رخ‌داده بود، به این هفته نیز کشیده شد و محدود‌کردن دامنه‌نوسان که البته با دو روز تاخیر انجام شد هم تنها توانست از شدت منفی‌ها بکاهد.

اقتصاد۲۴- حالا بورس در حالی به سومین هفته مردادماه قدم می‌گذارد که در مرز از دست‌دادن حمایت روانی ۲‌میلیون‌واحدی برای شاخص‌کل است و از دست‌دادن آن اتفاق دور از ذهنی نمی‌نماید. کارشناسان معتقدند بازار سرمایه نیازمند تزریق یک نقدینگی قابل‌توجه برای حفظ این محدوده مهم است و در ادامه با کاهش ابهامات درخصوص کابینه و مخصوصا تیم اقتصادی دولت چهاردهم و به شرط قدم برداشتن پزشکیان در راستای وعده‌های داده‌شده، بازار به مرور وضعیت بهتری می‌یابد، با این‌وجود انتظار تحلیلگران بر این است که هفته‌جاری نیز وضعیت نوسانی ادامه پیدا کند. ابتدای هفته احتمالا با فشار فروش آغاز خواهد شد و به مرور و هرچه به پایان هفته نزدیک‌تر شویم از شدت این منفی‌ها کاسته می‌شود. در این میان تصمیمات و اقدامات حمایتی و همچنین ابهام‌زدا می‌تواند بازی را به نفع بورس تمام کند.

بورس نیازمند حمایت ۲۰ همتی

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره با اینکه بورس وضعیت خیلی پیچیده‌ای به خود گرفته‌است، گفت: محدوده مثبت و منفی یک برای دامنه‌نوسان تا انتهای هفته تمدید شده‌است، تنها راه برون‌رفت بازار سرمایه از این وضعیت تزریق یک خط اعتباری حدودا ۱۰ تا ۲۰ همتی است و خارج از این، هرگونه اقدامی فقط یک مُسکن یکی دو ساعته است. بازار به‌جایی رسیده که باید فقط امیدواریم باشیم ریسک جنگ از سر بازار برداشته شود، چون این ریسک همچنان بر سر بازار هست، بعد از آن و با فرض برداشته‌شدن این ریسک به‌نظر بازار هنوز نمی‌تواند خود را هماهنگ کند، چون قیمت‌های جهانی هم در کنار ریسک‌های سیستماتیک فرو ریخته است. وی ادامه‌داد: به‌رغم اینکه شرکت‌ها خیلی افت قیمت داشته و به سطوح واقعا ارزنده‌ای رسیده‌اند، پول رغبتی به ورود به بازار سرمایه ندارد و حتی پولی که فعالان بازار هم در این بازار داشتند تا الان خارج‌شده و دلیل این خروج مداوم و در کنار آن عدم‌ورود پول جدید فقط و فقط عدم‌اطمینان است و در کنار آن ریسک‌های متعددی که هیچ‌کدام حذف نشده‌اند.

خبری‌زاد گفت: باید دید برنامه دولت جدید در قبال بازار سرمایه چیست. آقای عبده‌تبریزی در نمایشگاه گفته که ما برنامه‌های خود و نیاز‌های بازار را به دولت جدید و آقای پزشکیان اعلام کردیم، امیدواریم که نیاز‌ها درست بیان‌شده باشد و دیده شود و آنچه لازم است در رابطه با بازار انجام شود، ولی تا تصمیم تزریق پول به بازار گرفته نشود و ریسک جنگ از سر بازار رفع نشود، من یکی از موافقان محدودیت دامنه نوسانم، به‌رغم اینکه کار خوبی نیست، اما بین خیلی‌خیلی بد و خیلی‌بد، باید خیلی‌بد را انتخاب کرد و به‌نظر محدوده دامنه‌نوسان برای بازار در شرایط فعلی خوب است، اما نه برای بلندمدت تا ببینیم آیا دولت جدید برنامه‌ای برای حمایت از بازار دارد یا نه. نمونه بارز وضعیت ما اتفاقی است که در ژاپن افتاده است. بانک‌مرکزی ژاپن از بازار سرمایه حمایت و افت ۱۵‌درصدی را در روز‌های بعد جبران کرد و این اطمینان را به سرمایه‌گذاران بازار داد که از بازار حمایت می‌کنند و این موضوع اعتماد را به بازار برگرداند.


بیشتر بخوانید:  آیا شاخص‌کل بورس ۲میلیون واحد را حفظ می‌کند؟


این تحلیلگر ادامه‌داد: الان ما در این مرحله هستیم، اما در این شرایط برخی از منتقدان می‌گویند پایه‌پولی با این حمایت‌ها بالا می‌رود و اتفاقات بدی با تزریق پول می‌افتد، اما به‌نظرم حتی اگر این فرض درست باشد که در آن شبهه است، می‌توان گفت محسناتی که این کار برای صندوق‌های بازنشستگی و وارد‌کردن پول از حوزه‌های سفته‌بازانه به بازار سرمایه دارد، خیلی بیشتر از مشکلات آن است. احتمالا در هفته‌جاری هم بازاری منفی و قفل را شاهد خواهیم بود تا برخورد دولت جدید با بازار سرمایه تعیین‌تکلیف شود.

محدودیت دامنه‌نوسان برداشته شود

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بورس در هفته‌ای که گذشت به‌شدت از تنش‌ها و اتفاقات اخیر منطقه تاثیر گرفته بود و ترور اسماعیل هنیه در قلب تهران و زمانی‌که به‌عنوان مهمان رسمی در مراسم تحلیف پزشکیان شرکت کرده‌بود، به‌عنوان یک ریسک سیستماتیک برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تلقی شد، آن‌هم در روز اول آغاز به‌کار رئیس دولت چهاردهم. این اتفاق طبیعتا می‌توانست نوسانات شدیدی را در بازار ایجاد کند که البته شدت ترس سهامداران نسبت به واکنش سایر بازار‌ها بیشتر بود و ما شاهد بیش‌واکنشی در بازار سرمایه بودیم، این در حالی است که در بازار ارز، دلار موفق به شکست عدد ۶۳‌هزار‌تومان هم نشد و مجددا وارد فاز‌اصلاحی و روند باثبات شد. در این میان تنها بازار سرمایه بود که در روز‌های گذشته با هیجانات شدید به استقبال معامله‌گران و مخصوصا فروشندگان رفت. وی ادامه‌داد: در کنار آن عدم‌مشخص‌شدن کابینه و ترکیب کامل تیم اقتصادی پزشکیان به‌رغم اینکه وعده داده‌شده بود سریع‌تر این موضوع مشخص شود هم به نااطمینانی و برخی نگرانی‌های سهامداران دامن زد و حالا برخی نگرانند افرادی از مدیران فعلی ابقا شوند و این ظن که همچنان در مقابل آزادسازی اقتصاد و شعار‌ها و وعده‌هایی که در طول انتخابات توسط آقای پزشکیان داده شد مقاومت شود، وجود دارد.

این تحلیلگر گفت: مجموع این موضوعات در کنار افت شدید بورس در دو روز بعد از موضوع ترور و اقدامی که سازمان بورس با تاخیر درخصوص کاهش دامنه‌نوسان اتخاذ کرد، موجب شد جو ترس در سهامداران ادامه‌دار باشد و موضوع نقدشوندگی و صفوف فروش در سهام کوچک به‌صورت قابل‌توجهی برای سهامداران قابل‌توجه باشد که خب، خود را به شکل کاهش ممتد شاخص بورس و ارزش معاملات نمایان کرد.

برای هفته‌جاری هرچند نسبت به هفته قبل وضعیت بهتری قابل پیش‌بینی است و می‌توان گفت به آرامی از وضعیت بغرنج اخیر عبور می‌کنیم، اما همچنان احتمال باقی‌ماندن صفوف فروش برای سهام کوچک مخصوصا در روز‌های ابتدایی هفته وجود دارد. هرچند می‌توان انتظار داشت تلاش‌هایی برای حفظ عدد شاخص‌کل حوالی مرز ۲ میلیون واحد صورت بگیرد که در حال‌حاضر به این محدوده رسیده، اما حتی در این‌صورت هم به‌نظر می‌رسد وضعیت سبد‌ها و مخصوصا سبد‌هایی با سهام کوچک وضعیت مطلوب نباشد و برگشتی قوی نداشته‌باشند.

وی ادامه‌داد: در عین‌حال روز‌های آینده ترکیب تیم کابینه هم مشخص‌تر می‌شود و احتمال واکنش سریع و هیجانی ایران نیز کاهش پیدا کرده‌است و با مجموع این عوامل و ثباتی که در بخش اقتصادی حاکم می‌شود، می‌توان این انتظار را داشت که با نزدیک‌شدن به انتهای هفته وضعیت بهتر شود و با پیشتازی سهام بزرگ به مرور سهام کوچک هم وضعیت بهتری پیدا کنند. وضعیت نوسانی را برای بازار سرمایه انتظار دارم، شروع پرعرضه‌ای خواهیم‌داشت و به مرور و با نزدیک‌شدن به انتهای هفته صف‌های تقاضا شکل خواهند گرفت. همچنین توصیه می‌کنم که مسوولان با رصد سریع‌تر و به‌موقع بازار در اولین زمان ممکن نسبت به برگرداندن دامنه‌نوسان به شکل نرمال خود اقدام کنند تا از نگرانی سهامداران نسبت به القای شرایط ویژه بکاهند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر