تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

ترکیه فیلترشکن‌ها هم را فیلتر کرد!

طبق گزارش‌های جدید، ظاهراً دولت ترکیه دسترسی کاربران به برخی از محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌ها (VPN) مانند NordVPN و ExpressVPN را نیز مسدود کرده است.

اقتصاد۲۴- ۲۷ مورد از VPN‌های محبوب در ترکیه مسدود شده‌اند. ازجمله این وی‌پی‌ان‌ها می‌توان به NordVPN، ExpressVPN، Surfshark، Proton VPN و Hide.me اشاره کرد. دلیل اصلی این تصمیم دولت ترکیه هنوز مشخص نیست.

نمودار زیر فهرست جامع‌تری از سرویس‌های آسیب‌دیده ارائه می‌کند.

بااین‌حال ظاهراً این تصمیم روی ابزار‌های دیگری، مانند Proton VPN، تأثیر نداشته است و کاربران همچنان می‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی از سخنگویان NordVPN اعلام کرده هرچند تعداد افرادی که نمی‌توانند متصل شوند، افزایش یافته، هیچ اختلال قابل‌توجهی ثبت نشده است. NordVPN همچنین اشاره کرد که هیچ تماسی از سوی مقامات ترکیه یا انجمن آزادی بیان (IFÖD) مستقر در استانبول نداشته است.

SurfShark نیز اعلام کرده هیچ فعالیت نامطلوبی در سرویس خود مشاهده نکرده است و مدیرمحصول آن می‌گوید: «ما شاهد افزایش تلاش‌ها برای مسدودکردن سرویس خود نبوده‌ایم، اما اگر این روند تغییر کند، وضعیت را از نزدیک زیر نظر می‌گیریم.»

درهمین‌حال، روزنامه‌نگار و کارشناس سانسور، «علی‌صفا کورکوت»، ادعا کرده ممنوعیت VPN در ترکیه «چیز جدیدی نیست.» و برخی از ارائه‌دهندگان مذکور از دسامبر سال گذشته به مشکل خورده‌اند.

منبع: دیجیاتو
ارسال نظر