تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
بررسی آخرین تغییرات قیمت ارز

عبور دلار از فاز التهاب

بازار ارز تهران روز گذشته به روند کاهشی جدید خود ادامه داد. به نظر می‌رسد بازار از فاز التهاب خود خارج شده است. برطرف شدن ریسک‌های سیاسی سبب شده تا نرخ دلار آزاد پس از حدود ۱۰ روز مجددا به زیر مرز قیمت ۶۰ هزار تومانی بازگردد. تحلیلگران این مرز قیمتی را محدوده مهمی تلقی کرده که حضور دلار زیر این مرز نشانه از کاهش التهاب در فضای بازار است.

اقتصاد ۲۴- در روز‌های گرم تابستان بازار غیررسمی ارز تهران فضای سردی را سپری می‌کند. بررسی‌های به‌عمل‌آمده از هسته اصلی این معاملات گویای آن است که دست خریداران پایین آمده و جو کلی بازار فروشنده است. مهم‌ترین علت این شرایط را می‌توان در از میان رفتن ریسک‌های سیاسی جست‌وجو کرد، اما علاوه بر آن دلایل دیگری برای دور شدن خریداران از بازار وجود دارد. در بازه ۱۰ روزه اخیر وجود احتمال گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه بازار را ملتهب کرده بود. در روز‌های انتهای فروردین ماه پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، نیروی هوافضای سپاه پاسداران پاسخ موشکی قابل توجهی به این اقدام داد. در نتیجه فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران نیز عملیاتی مشابه، اما در مقیاسی بزرگ‌تر باشد.

تهدید‌های طرفین درگیر نیز به افزایش سطح ریسک‌های سیاسی دامن می‌زد. اما اکنون به نظر می‌رسد با گذشت بیش از یک‌هفته از واقعه مذکور و عدم صورت گرفتن اقدام نظامی از سوی ایران، سیگنال‌های منفی درحال کم‌رنگ شدن است. روز گذشته نرخ دلار آزاد از مرز مهم ۶۰ هزار تومانی عبور کرد. تحلیلگران این مرز را مهم تلقی می‌کنند، چرا که در سال جدید بدون حضور سیگنال‌های منفی نرخ دلار پایین‌تر از آن معامله شده است. پس از عبور بازار از وقایع انتهای فروردین ماه نرخ دلار آزاد به مرور از قله قیمتی ۶۷ هزار تومانی فاصله گرفت و با حدود ۱۰ هزار تومان کاهش در کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومانی به تعادل رسید. مجددا پس از آن احتمال پیروزی حزب تندرو در انتخابات ریاست‌جمهوری ریسک دیگری بود که زمینه‌ساز عبور نرخ دلار آزاد از مرز ۶۰ هزار تومانی شد.


بیشتر بخوانید: کاهش پوند برای چهارهمین هفته متوالی


با پیروزی نامزد اصلاح‌طلب در رویداد مذکور ریسک‌های بازار تخلیه شد و دلار به زیر مرز ۶۰ بازگشت. در نتیجه می‌توان گفت حضور نرخ اسکناس آمریکایی در کانال ۵۹ هزار تومانی در بازار روز گذشته سیگنال کاهش التهاب بازار را مخابره می‌کند. علاوه بر مسائل ذکر شده علل دیگری نیز برای تداوم روز‌های سرد بازار ارز وجود دارد. اخبار منتشر شده در رابطه با میزان فروش نفت کشور و همچنین اعلام آمار تامین ارزی صورت گرفته توسط بانک‌مرکزی، همگی یک سیگنال را به بازار مخابره می‌کنند و آن این است که دست بازارساز پر است. تقویت ذخایر ارزی توانایی بانک‌مرکزی در مقابله با نوسانات بازار را افزایش می‌دهد و در صورت شکل‌گیری یک روند افزایشی جدید بازارساز می‌تواند با تقویت طرف عرضه از قدرت‌نمایی دلالان ارزی جلوگیری کند.

تابلو‌های قرمز بازار طلا

دیروز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی منفی بود. هر برگ اسکناس دلار در بازار عصر روز گذشته با افت ۴۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. یورو و پوند نیز در این روز با افت نرخ یکسان ۳۵۰ تومانی به ترتیب در ارقام ۶۵ هزار و ۴۰۰ تومان و ۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شدند. افت قیمت‌ها در معاملات بازار فلز زرد شدید‌تر بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با ۷۸۵ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان به‌فروش رسید. نیم و ربع سکه نیز با کاهش یکسان ۳۰۰ هزار تومانی در ارقام ۲۳ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر