تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

چند درصد از متقاضیان وام ودیعه موفق آن را دریافت کردند؟

حدود ۲ میلیون متقاضی وام ودیعه مسکن در کشور هستند که از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شده و مابقی همچنان در صف انتظار هستند.

اقتصاد۲۴- در حالی بیش از یک ماه ونیم از فصل اجاره مسکن گذشته است که هنوز تعداد زیادی از مستاجران موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن نشده اند و بسیاری از آن‌ها چشم انتظار دریافت وام ودیعه هستند. همچنین بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که تعداد زیادی از متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات نشده اند و همین امر بر بازار اجاره مسکن اثر گذار بوده است.
در همین زمینه غلامی یکی از مستاجران با بیان اینکه از سال گذشته به امید دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کرده و قرارداد خود را تمدید کرده ام گفت: هنوز بعد از گذشت ۸ ماه هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده ام و به هر بانکی هم که مراجعه می‌کنم تنها با یک پاسخ روبرو می‌شوم «اعتبار نداریم».
همچنین سلیمانی یکی دیگر از مستاجران که چند ماهی است درگیر تسهیلات ودیعه مسکن است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه دریافت تسهیلات ودیعه مسکن برای ما مستاجران یک معضل بزرگی شده است چراکه به هر بانکی برای پرداخت تسهیلات مراجعه می‌کنیم می‌گویند در شعبه ما تسهیلات پرداخت نمی‌شود و یا اعلام می‌کنند اعتبارات تمام شده است و این پاسخی است که باعث شده مستاجران با مشکلات زیادی روبرو شوند.

وی افزود: ما مستاجران بر روی دریافت این تسهیلات حساب باز کرده‌ایم چراکه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هم می‌تواند بخشی از نیازمان را تامین کند، اما متاسفانه عدم همکاری بانک‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

بیش از ۵۰۰ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات ودیعه شدند 

این در حالی است که خادمیان مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است: یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۳۷۹ نفر حائز شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شدند و این تسهیلات توسط بانک‌ها به ۵۳۳ هزار و ۷۵۷ متقاضی پرداخت شده است.

 مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۱ نفر در سامانه saman.mrud.ir برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نام نویسی کردند که از این تعداد، معادل یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۹۸ متقاضی حائز شرایط شناخته شده و یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۳۷۹ نفر نیز به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند. بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات ودیعه مسکن تاکنون تسهیلات ۵۳۳ هزار و ۷۵۷ متقاضی را پرداخت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:  شرایط جدید وام ودیعه مسکن مستاجران اعلام شد


خادمیان با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود تا پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن با توجه به نیاز مردم تسریع یابد، توضیح داد: بانک‌هایی که بیشترین همکاری را برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن داشتند شامل بانک ملی با رقمی معادل ۱۲ همت، ملت ۸ همت، صادرات و تجارت هرکدام ۵ همت، سپه ۴ همت و رفاه کارگران ۳ همت است. بانک‌های خصوصی نیز در زمینه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری داشتند که تقریباً هرکدام از آنها رقمی معادل یک یا کمتر از یک همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کردند.

پیگیری برای افزایش همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه

بخش زیادی از تسهیلات در این حوزه به استان تهران تعلق دارد .حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران چندان قابل دفاع از سوی بانک ها نیست گفت : بازار اجاره مسکن در این ایام با وجود آنکه سقف اجاره مسکن برای آن‌ها تعیین شده است اما نیازمند همکاری بیشتر از سوی بانک ها برای پرداخت تسهیلات است که در این زمینه ما سعی کرده ایم بانک ها را برای پرداخت تسهیلات همراه کنیم.

وی افزود: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن حتما باید در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده و سپس در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کنند . در حال حاضر همکاری از سوی بانک ها خوب نیست و در این زمینه هم چندین بار برای همکاری بیشتر به بانک مرکزی درخواست ارسال کرده ایم.

بازار اجاره مسکن تحت تاثیر تسهیلات ودیعه مسکن قرار گرفته است 

 همچنین داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه اعلام این خبر که تسهیلات ودیعه مسکن در استان تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است باعث شده که اثر التهابی در بازار اجاره مسکن ایجاد شود گفت: زمانی که این خبر اعلام شد خود بازار اجاره مسکن با چالش های زیادی روبرو شد چراکه بسیاری از موجران تصور کردند که بخش زیادی از کمبود منابع مالی بانک ها برطرف شده و سعی کردند نرخ های ودیعه مسکن را افزایش دهند.

وی افزود: طبق بررسی های صورت گرفته نرخ های اجاره مسکن بین ۲۰ تا ۵۰ درصد در برخی از مناطق افزایش یافته است در صورتی که اگر پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از سوی بانک ها بهبود می یافت ما شاهد آرام تر شدن بازار اجاره مسکن بودیم. اما به گفته بسیاری از متقاضیان همکاری در پرداخت تسهیلات ودیعه با کندی روبرو است.
گفتنی است، هم اکنون تسهیلات ودیعه مسکن در تهران برای هر متقاضی معادل ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها معادل ۱۵۰ میلیون تومان، شهرهای کوچک معادل ۱۰۰ میلیون تومان و در روستاها نیز معادل ۴۰ میلیون تومان است.

 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر