تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
انتظار برای رفع حصر دامنه نوسان

پیش بینی بورس امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

دور از انتظار نیست که تا زمانی که محدودیت دامنه نوسان پابرجاست شاهد افزایش تقاضا نباشیم و همه چیز به هفته بعد موکول شود.


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‎‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران ریزش کرد و کانال ۲ میلیونی را از دست داد.

برای پیش بینی بورس امروز –سه شنبه ۱۶ مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل ۴ هزار و ۷۲۱ واحد سقوط کرد و شاخص کل هم‌وزن ۸۴۷ واحد ریزش کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۸ واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش ۱۱۷ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت نوش مازندران (غنوش)، شرکت سرمایه گذاری هلدینگ توسعه ملی (وبانک) و شرکت رادیاتور ایران (ختور) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت دارویی ره آورد تأمین (درهآور)، شرکت داروسازی کاسپین تأمین (کاسپین) و شرکت جنرال مکانیک (رنیک) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های وملی (شرکت هلدینگ توسعه ملی)، قصف‌ها (شرکت قند اصفهان) و تکنو (شرکت تکنو تار) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری آرمان گستر پاریز (خکرمان)، شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا) و شرکت سرمایه گذاری سلیم (سلیم) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، ۴۷ نماد صف خرید داشتند و ۴۹۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۶۳ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۵۶ درصدی به رقم هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان رسید.


بیشتر بخوانید: چهارمین سالگرد سقوط بورس


پیش بینی بورس امروز

روز دوشنبه برای ششمین روز محدودیت یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام اعمال شد، اما میزان افت شاخص‌ها بیشتر از روز‌های پیشین بود بود.

شاخص کل بورس ۴ هزار و ۷۲۱ واحد معادل ۰.۲۴ درصد ریزش کرد و نماد‌های فولاد، فملی و شپنا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. شاخص هم وزن نیز ۱۳ صدم درصد افت کرد.

همچنین دیروز نیز همانند روز‌های گذشته عرضه بر تقاضا غلبه داشت و ارزش صف‌های فروش و سرانه فروش هر کد حقیقی بیشتر بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد محدودیت دامنه نوسان نه تنها مشکل بازار را حل نکرده بلکه ریزش و تعدیل قیمت‌ها را طولانی‌تر و فرسایشی کرده است. ارزش معاملات خرد سهام نیز دیروز به رقم هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان رسید که همچنان سطح نازلی است.

پیش از این انتظار می‌رفت با معرفی وزرای اقتصادی از سوی مسعود پزشکیان، سیگنال مثبتی به بازار داده شود، اما دیروز اعلام اسامی وزرای پیشنهادی تحت تأثیر نارضایتی‌ها نسبت به چند وزیر پیشن‌های و حواشی مربوط به کناره گیری محمدجواد ظریف از دولت قرار گرفت. کناره گیری معاون رئیس جمهور نگرانی‌ها درباره عدم احیای برجام و لغو تحریم‌ها را افزایش داد که یکی از عوامل رشد میزان ریزش بازار سهام است. در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که تا زمانی که محدودیت دامنه نوسان پابرجاست شاهد افزایش تقاضا نباشیم و همه چیز به هفته بعد موکول شود.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر